2021.04.03. 15:30
A hús hús, a tej tej – Nem csak az ágazatoknak fontos az élelmiszerek elnevezése
A „hús” hús. A „tej” tej címmel írt nyílt levelet a döntéshozóknak a saját és a fogyasztók védelmében a Baromfi Terméktanács, a Hússzövetség, a Magyar Állattenyésztők Szövetsége, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, a Tej Terméktanács, valamint a Vágóállat és Hús Szakmaközi Szervezet.
Ragaszkodnak ahhoz, hogy húsnak, sonkának, kolbásznak, steaknek csak az állati eredetű termékeket hívhassák
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap
Egyre gyakrabban találkozhatunk a boltok polcain olyan termékekkel, amelyek neve megtévesztő, mert azt sugallja, hogy bármennyire is nem állati eredetű a termék, mégis hús- vagy éppen tejkészítmény. Emellett a marketingnek köszönhetően gyakran még azt is sugallják a reklámok és a nevek, hogy ezen termékek nemcsak hogy egyenértékű táplálékok az igazi tejjel vagy éppen a hússal, hanem még környezetbarátabbak és egészségesebbek is azoknál.
A nyílt levélből kiderül, hogy a hazai állattenyésztőket, valamint hús- és tejfeldolgozókat képviselő szervezetek határozottan támogatják abban a 171-es számú módosító javaslatban foglaltakat, amely az EU közös piacszervezési szabályait tárgyalja. Az új jogszabálytervezet idevonatkozó része kimondja, hogy az egész Európai Unióban korlátozná az olyan kifejezések használatát, mint a „joghurt/túró stílusú”, a „sajtutánzat”, a „tejszínízű”, a „laktózmentes tejhelyettesítő” vagy éppen a „sajtszerű”, sőt minden összefüggésben megtiltaná a tejet nem tartalmazó áruknál a tej/tejtermék név használatát.
Az említett szakmai szervezetek határozottan felszólalnak azért, hogy az Európai Unió ne engedje az élelmiszerek megtévesztő elnevezését, konkrétan tiltsa meg a trükközést a nevekkel, vagyis: a „hús” legyen valódi hús, a „tej” pedig legyen igazi tej.
A nyílt levél megfogalmazói nemcsak a saját érdekeiket és munkájuk értékét féltik, hanem a vásárlókat is. Ragaszkodnak ahhoz, hogy húsnak, kolbásznak, steaknek csak az állati eredetű termékeket hívhassák. A Copa-Cogeca, vagyis az Európai Gazdálkodók és Európai Termelőszövetkezetek és társszervezetei „Ez nem steak” címmel kampányt is indított, felhívva az Európai Parlament képviselőinek figyelmét arra, mérlegeljék a „steak”, a „burger” vagy a „kolbász” kifejezések növényi alapú termékek elnevezésében való használatának kedvezőtlen hatásait, mely a megtévesztő marketinggel közösen árt az állattenyésztési ágazatnak éppúgy, mint a fogyasztóknak.
A világban sokfelé kísérleteznek növényi alapanyagokból és genetikailag módosított anyagokból összeállított, húshoz hasonló állagú és hasonlóképp fűszerezhető „anyagokkal”. Ahogy genetikai manipulációval, laborban, gyorsan előállított húshelyettesítőkkel és „műhúsoknak” hívott kreálmányokkal is. Határozottan ellenzik az aláírók azt, hogy ezen termékek nevében akármilyen formában is szerepeljen a „hús” vagy bármely más, kapcsolódó szó, áll a közleményben.
A javaslatban foglaltakon túl azt is célnak tartják, hogy a jövőben semmilyen módon ne lehessen megtéveszteni a fogyasztókat, vagyis az olyan növényi alapú tejtermékutánzatok, mint például a „cheddar/parmezán/gouda ízű növényi tömb”, a „mylk”, a „vajas ízű margarin” vagy a „szójagurt” elnevezéseket változtassák meg a döntéshozók, hogy ne legyen megtévesztő.
Bár az Európai Parlament és az Európai Tanács állati eredetű élelmiszerek különleges higiéniai szabályainak megállapításáról szóló rendelete egyértelműen rögzíti a hús, a tej, valamint a húskészítmények és tejtermékek fogalmát, a tiltakozó szakmai szervezetek szerint az állati eredetű termékek, valamint a növényi alapú utánzatok elnevezései körül nem tiszta a helyzet.
Nem csak a hazai ágazat küzd a tisztánlátásért. A Copa-Cogeca tavaly ősszel nyílt levelet tett közzé „Hívjuk az ásót ásónak!” címmel. Erre utalva a magyar tej- és húságazat azt nyilatkozta:
– Ahogy ezen szervezetek, mi is tiszteletben tartjuk az európai fogyasztók egy – kicsiny – szegmensének azon igényét, hogy a növényi alapú, hús- és tejmentes, illetve ezen termékek pótlására szolgáló, vegetáriánus/vegán termékek aránya növekedjen. De tisztességes és következetes marketingtevékenységet várunk el Európa-szerte. Olyat, amely tiszteletben tartja a hús- és tejtermékeket fogyasztókat, a vegetáriánus/vegán vásárlókat, továbbá a mezőgazdasági termelők, a hús- és tejipar által végzett munkát.