2021.10.25. 17:30
A modellváltás garantált fejlődés az Óbudainak
Az Óbudai Egyetem is átesett a modellváltáson, az intézmény fenntartója egy kuratórium lett. Györök Györggyel, az Alba Regia Műszaki Kar dékánjával a modellváltás hatásairól beszélgettünk, illetve arról, hogyan segíti hozzá ez a felépítés a hallgatókat a piacképes tudáshoz?
Györök György dékán szerint nagyobb lesz a székesfehérvári kar mozgástere
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap
Mit jelent az önök számára a modellváltás?
– Amióta megalakult az Óbudai Egyetem, egy nagyon dinamikus és gyors reagálású egyetemként határozta meg magát, ám ezt a szándékot a túlbürokratizált kancellária negligálta. Gátjai voltak a gyors válaszok kialakításának, illetve megnehezítették a mindennapokat. A modellváltás kisebbik hozadéka az, hogy most már nincsen kancellária. A jelentősebb hatása az, hogy egy olyan szakemberekből álló, hozzáértő kuratórium felügyeli az egyetemet, amely igen hatékonnyá teszi ezt a fajta architektúrát. Az Alba Regia Műszaki kar különösen nagy örömmel üdvözölte azt, hogy az öt tagú kuratórium tagjai közül kettő székesfehérvári. Az egyik Cser-Palkovics András polgármester, a másik Sinkó Ottó, a Videoton Holding vezérigazgatója. A tagok között van Kovács Levente rektor, valamint Drozdy Győző, a Telenor Stratégiai Tanácsadója is, és a testület elnöke, Varga Mihály pénzügyminiszter. Elmondhatjuk, hogy ők olyan pragmatikus pénzügyi, ipari szakemberek, akik garanciát jelentenek az eredményorientáltságra.
Változik ettől a finanszírozás, a rendelkezésre álló állami támogatás összege?
– A magyar állam minden alapítványi egyetemmel oktatási szerződést köt, melyben nagyon erősen meghatározottak azok a paraméterek, amelyek alapján az állam pénzt juttat az intézménynek. Az idei évben megelőlegezettként kapta meg ezt támogatást az egyetem, ami a korábban kapott összeg két és félszerese. Ettől mindenképpen jelentős mozgástérbővülést remélünk, azonban a támogatói okirat markánsan megfogalmazza az állam elvárásait is. Paraméterezi a hallgatói létszámot, a lemorzsolódást, a mintatanterv szerinti előrehaladást, a kutatást vagy akár a vállalati kapcsolatrendszer kialakítását is. Gyakorlatilag mindent mérnek, és amennyiben az egyetem nem hozza a kívánt paramétereket, akkor ennek megfelelően akár jelentős mértékben csökkenhet a finanszírozás.
Éreznek-e bármit is ebből a Fejér megyei, illetve székesfehérvári hallgatók?
– A felsőoktatás egy igazi holtidős szabályzás, ahogy a műszakiak mondanák. Ez lefordítva annyit jelent, hogy bármit változtatunk a peremfeltételeken, sok idő telik el, míg annak eredményei megmutatkoznak. Egyszer majd a mostani változások is tapasztalhatók lesznek az oktatás minőségét, mennyiségét illetően, a hallgatók számára is, akik komfortosabb egyetemen érezhetik magukat, és nem utolsósorban az oktatók számára is, akik szívesen dolgoznak itt, vállalható fizetésért. Bízom abban is, hogy ez majd abban is segít, hogy tanárainknak még több idejük marad a hallgatókra, a kutatásra, egyetemi tevékenységekre.
Érinti a modellváltás a létszámot vagy a duális képzést?
– A működésünk biztosított, a hallgatói létszám évről-évre 10-12 százalékkal emelkedik, méghozzá úgy, hogy közben az országos demográfiai mutatók lejtmenetben vannak. Jelenleg a fehérvári karunkra 855 hallgató jár, és mindent megteszünk, hogy a lehető legtöbb módon exponáljuk magunkat a régióban, a városban. Ezen tevékenység eredményeképpen sok új hallgató érkezik, de szerepet játszanak a sikerben a jelenleg már 200 munkahelyen lehetséges duális képzések is. Ezeket abszolút pozitívan érinti a modellváltás, ugyanis nagyobb lesz a mozgásterünk ezen a területen is, vagyis gyorsabban, rugalmasabban tudunk válaszolni az ipari kihívásokra. Ennek kapcsán nagy öröm számunkra, hogy immár két partnerrel kötött az ipari tanszék együttműködést. A Harman cégtől kiváló szakemberek jönnek az iskolába órákat tartani, és a hallgatók a vállalatnál végzik el a gyakorlati képzést. Ugyanezt folytatjuk majd jövő februártól a Videotonnál. Transzparenssé tettük a képzést, így a velünk szerződésben álló cégek változtathatják, specializálhatják az oktatási irányokat annak érdekében, hogy a végzős hallgatóink valódi elméleti és gyakorlati tudással lépjenek ki a munkaerőpiacra, akár éppen oda, ahol a gyakorlatot végezték.