2024.03.12. 09:10
Hinni vagy nem hinni a hirdetéseknek
Ha az ember kinyitja a szemét reggel, ha bekapcsolja a rádiót, tv-t, rögtön hirdetésekbe botlik. Vedd meg ezt, szerezd meg azt! Ilyen és ilyen szép leszel tőle, olyan sikeres lesz tőle. Elhiszünk mindent, amit mondanak, amit szemünk elé tesznek? Minek hihetünk még manapság és egyáltalán mire van szükségünk?
Forrás: Pixabay
Elárasztotta a médiatartalmakat egy narancssárga logós hirdetés az utóbbi hónapokban. Vásárolj úgy, mint egy milliárdos! – állítja a mottó. Pár száz forintért kaphatunk cipőt, táskát, játékot. Egy szépen megművelt bőr válltáska 500 Ft-ért? Egy 100 darabos csavarhúzókészlet 800 Ft-ért? Nem csoda, ha rákattintunk a hirdetésre. Ami ingyen van, amihez olcsón jutunk hozzá, mindig kapós lesz. Kattintunk, aztán rájövünk, valami feltételnek kell teljesülnie, hogy megkapjuk az ígért árut az ígért áron. A legtöbb esetben csúnya csalódást élünk át… majd egyszerűen tovább kattintunk.
Belegondolunk abba valaha, hogy szükségünk van-e újabb tárgyakra? Mennyi táskára van szükségünk? Mennyi tündéres jelmezre egy kislánynak? Mennyi kütyüre a telefonhoz? Még akkor is, ha a termékért potom pénzt kérnek, jobban tennénk végre, ha tudatosabban vásárolnánk. Egyrészt személyes pénzügyeink szempontjából, másrészt a környezetkímélés okán.
Egye fene, nézzünk csak ki valamit magunknak! Aludjunk párat a vásárlási döntés előtt, s ha még mindig úgy látjuk, hogy nem tudunk anélkül élni, akkor talán tényleg szükségünk van arra a dologra. Elgondolkozhatunk ugyanakkor akképpen is, hogy mennyit kell dolgoznunk azért az összegért, amit ráköltünk arra a tárgyra. Lehet, hogy egy olcsóbb alternatíva ugyanúgy megfelelne?
Igen, rengetegszer olvashattunk már a romboló fogyasztói társadalomról. De sosem elég! Mert továbbra is esztelenül sok felesleges terméket és rossz minőségű terméket gyártanak. Mi, mi átlagemberek pedig megvesszük azokat. Álljunk le! Ne vásároljunk még egy hajszárítót csak azért, mert mondjuk csak ötszáz forintba kerül!
Természetesen vannak olyan termékek, amiket gyakran kell vásárolnunk. A legalapvetőbb az élelmiszer. TV-t nézve azokban az időablakokban találkozhatunk szupermarketek reklámjaival, amikor a háziasszonyok szoktak leülni a kanapéra. Hiszen a drága reklámokat célzottan kell megjeleníteni. Szerencsére a kidobott élelmiszerek aránya csökkenni látszik, de világszinten elképesztő mértéket ölt az emberi fogyasztásra alkalmas élelmiszerek pazarlása. Pedig lehet ezt is okosan csinálni:
- Tisztázzuk magunkban, melyik élelmiszerüzlet található gyalogtávra otthonunktól! (Biciklivel is lehet menni vásárolni.) A Penny újságot érdemes a leginkább kezünkbe venni, közel 230 üzletükkel a legkiterjedtebb bolthálózatot tudhatják magukénak Magyarországon. Biztos van a mi közelünkben is egy.
- Nézzük meg, melyik üzletben mi lesz akciós csütörtöktől! Magyarországon csütörtökön indulnak az üzletek akcióhetei.
- Tervezzük meg, a jó áron kapható termékekből milyen ételeket készítenénk a következő pár napban!
- Figyeljünk oda az akciós újságban fellelhető részletekre! Egyes termékek csak csütörtök-vasárnap közt kedvezőbb árúak, más termékek csak szombaton és vasárnap, illetve hétfőtől szerdáig. Egyes üzletekben megkövetelik egy telefonos alkalmazás vagy egy törzsvásárlói kártya meglétét a jobb árakhoz.
- Ha netán maradna az ételből egy adag, nem kell megvárni, hogy megromoljon. Le lehet fagyasztani sok ételt.
Vagyunk páran, akikben olthatatlan vágy él az utazás iránt. Mintha kötelező lenne utazni, minden hónapban, sőt, minden héten. Nem! Nem kötelező. Sőt, kicsit elgondolkozhatnánk már azon is, miért utazunk annyit. Hiányzik az izgalom a mindennapjainkból? Azt hisszük, hogy egy madridi hétvége majd mindent megváltoztat? Szép dolog a munkahelyen munkaidőben tervezgetni, mit mikor nézünk meg a kirándulás alatt.
Szépek és sikeresek akarunk lenni? Vagy csak annak akarunk látszani? Egy termék megvásárlásával nem leszünk azok. Hogy válhatunk azzá? Hosszú út vezet odáig, egy maratonfutás az önismeret útján… Na, azzal szépek és sikeresek lehetünk!