2017.09.14. 09:00
Új gyógypedagógiai intézményben kezdhették az évet a sajátos nevelési igényű diákok
Egyre több a sajátos nevelési igényű, valamint az autista gyermek, viszont a gyógypedagógusok száma még mindig nem elég. A megyeszékhelyen javarészt az Arany János intézménye foglalkozik az átlagostól eltérő, azaz a szegregált oktatásban résztvevő gyerekekkel. Az intézmény idén szeptembertől számos újdonságról számolhat be. Gyógypedagógus gárdájuk is jelentősen nőtt a nyár óta.
A Seregélyesi úti képző központba szeptemberben már az Arany János tanulói járnak
Fotó: Pesti Tamás
Az Arany János Óvoda, Általános Iskola, Szakiskola és Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény a fehérvári tankerület legnagyobb gyógypedagógiai intézménye, amely idén szeptemberben az 52. tanévét kezdte meg. Speciális intézményről van szó, ahová a bejutás „bemenet-szabályozott”, hiszen bárki nem lehet a tanulójuk. Ide csak az jöhet, akit a Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat szakértői javasolnak. Az intézmény az idei évre kinőtte a Szekfű Gyula utcai székhelyét, árulta el Mészárosné Törzsök Zsuzsanna intézményvezető.
- Nagy örömünkre a gyerekek szeptember 1-én új intézményi telephelyen, intézményi egységként működő szakiskolai telephelyen kezdhették meg a tanévet, amely a Seregélyesi út 123. szám alatt található. Ez az épületrész egy minden igényt kielégítő oktatási-nevelési célra szánt épület, ahol jelenleg 16 osztály működik. Ebből 3 szakmai előkészítő, a többi pedig már a szakiskolai képzésben megvalósuló szakmai osztály. Ebben az épületrészben nem csak közoktatási-nevelési feladatokat ellátó, azaz a tantárgyi, elméleti órák tanítása zajlik, hanem a szakmai, gyakorlati képzés is – mondta el az intézményvezető, ahogy azt is: a Seregélyesi úti épület a város tulajdonában áll, s a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóság használja. Tőlük kapták 3 évre bérbe az épületet. A Szekfű Gyula utcai épületben pedig maradt a tanulásban akadályozottak általános iskolája.
Az intézmény több helyen működtet óvodát, iskolát. Ezek közé tartozik a Budai úton működő autista intézményegység. Ellátottainak száma folyamatosan nő, hiszen egyre nagyobb az autizmussal élők száma – világított rá Mészárosné Törzsök Zsuzsanna, miért volt szükség új tanterem kialakítására, amelyet idén szeptembertől vehettek birtokba a tanulók. Ugyanezért volt szükség arra is, hogy a Ligetsoron működő autista óvodai férőhelyeik számát is növeljék: idén plusz egy csoportot indítottak.
Az országos gyógypedagógiai hiánnyal ellentétben azonban az Arany János intézményében a nyár folyamán felvett nyolc új szakembernek köszönhetően enyhült a helyzet. Az itt dolgozó szakemberek munkájának nagy szelete az utazó gyógypedagógiai szolgálat, melynek munkatársai a fehérvári tankerület területén (tehát öt járásban) 300 többségi iskolában, óvodában integráltan nevelkedő gyermekhez járnak ki naponta.
A frissen hozzájuk került szakemberek kapcsán épp Török Szabolcs, fehérvári tankerületi igazgató emelte ki múltkori sajtótájékoztatóján: az intézménynek kiváló kapcsolatai vannak olyan gyógypedagógiai tanárképző főiskolákkal, melyektől a nyári gyakorlatra érkezők közül sokan tértek vissza, miután lediplomáztak.
Az igazgatónő pedig reményét fejezte ki: azzal, hogy idén Nyíregyházán indult, jövőre pedig a Debreceni Egyetem kapcsolódik az országban elérhető gyógypedagógiai képzésekhez, várhatóan enyhül a szakember hiány az országban. Szintén a szakterületet erősíti az, hogy a tanárképzés hiányszakain már bevezetett Klebelsberg Képzési Ösztöndíj Program ettől a tanévtől kiterjed az alapszakos nappali és levelező gyógypedagógus hallgatókra is.
- A hiány jelenlegi oka, azon túl, hogy sokan nyugdíjba mentek, valószínűleg az, hogy egyre több a sajátos nevelési igényű gyermek, így többre lenne szükség – világít rá az igazgatónő, aki szerint sokan helyezkednek el a szegregált intézmények mellett más helyeken is: alapítványoknál, magánintézményekben, sőt, ma már a „normál” iskolák is vehetnek fel gyógypedagógust a nevelő testületbe.
A szegregált intézmények gyógypedagógus hiányát kissé az is okozhatja, hogy a normál iskolákban is egyre magasabb az SNI-s tanulók száma. Jó példa erre a móri Radnóti Miklós Iskola, melynek vezetője, Kajtor Péterné a tankerület tanévkezdő sajtótájékoztatóján elárulta: két évvel ezelőtt 17 SNI-s diákot vettek fel, most pedig 34-et. – Ez tette szükségessé, hogy az iskola saját nevelő testületének is legyen gyógypedagógusa. Így nem kell utazó gyógypedagógust igényelni.