sószórás, hóeltakarítás

2017.11.13. 22:07

Felkészültek a téli útviszonyokra Martonvásáron

A közútkezelő szakemberei számoltak be hétfőn délelőtt arról, miből is áll szervezetük, egységeik felkészülése az idei téli szezonra. Hó híján a közutasok inkább a jégmentesítésre koncentrálnak 2017-ben is.

Kocsis Noémi

d

A társszervezetek (rendőrség, katasztrófavédelmisek) és a sajtó részére tartott tegnap délelőtt beszámolót az idei téli felkészülésről a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Fejér Megyei Igazgatóságának vezetősége a hat kapcsolódó kirendeltség egyikén, Martonvásáron. Mint az elsőként megszólaló Bitaróczky Tamás, a helyiek mérnökségvezetője elmondta, elégséges mennyiségben állnak rendelkezésre az eszközök és gépek, s országosan „lehívható” hómarójuk is van.

A Budapest közigazgatási határától a balatoni völgyhídig húzódó területre hat főmérnökség esik, valamennyi szakembereit várták a hétfő délelőtti nagy téli üzemeltetési egyeztetésre Martonvásárra, ahol többek között elhangzott: felkészült gépparkkal és tartalék eszközökkel is várják a csúszós időszakot.

– Az autósok általában türelmesek, de erre szükség is van, mert a nagy gépeink az autópálya teljes szélességében takarítják az utat, s volt rá példa, hogy az előzésbe kezdő személyautó beleakadt a hóekébe – magyarázta Bitaróczky Tamás mérnökségvezető. A síkosságmentesítésnél 95 százalékban a sószórás dominál (idén jó minőségű szóróanyagot sikerült beszerezni, amelyhez a hőleadást biztosító kálcium-kloridot is adagolják), s csak a maradék időben van szükség hóeltakarításra. A főmérnökségeken már él a 24 órás diszpécserszolgálat és az éjszakai készenlét, ám azt is tudni kell, a jogszabály szerint a síkosság a jéggel kezdődik, így az illetékeseknek is ebben az esetben kell megkezdeni a mentesítést. A közút igyekszik érvényesíteni a prevenciót, ugyanis a már kialakult, megfagyott, jeges felületet olvasztani az útburkolatról nehézkes és drága művelet.

Fejér megyében 7 nagy sótároló van, ezekben jelenleg 12 600 tonna só várja a fagyos, jeges napokat. Egy átlagos télen 5000 tonnát használnak el a gépek, így bőven van tartalék is Fotó: Koppán Viktor

Szili Gergő, a szervezet üzemvezetési és fenntartási igazgatója elmondta, a téli időszakban a közlekedők óvatosságára is nagy szükség van. – Meg kell érteni, hogy a téli útviszonyok más közlekedési magatartást igényelnek, így az autósoktól elvárható, hogy biztonságos gépjárművel, elegendő üzemanyaggal, a szükséges előzetes tudnivalók birtokában és szélsőséges időjárási esetben élelemmel, takaróval induljanak útnak – tette hozzá az igazgató.

Molnár István, a zrt. vezetője a felkészülés technikai részleteiről és a mostanáig elvégzett idevágó munkákról (például a megyében felújított, kátyúmentesített utakról), az üzemszerű működés költségeiről is szólt. – Az éves 2,513 milliárd üzemeltetési-karbantartási költségből igen komoly rész, 747 millió megy el a téli üzemeltetésre.

A szakemberek egyike szemléli a martonvásári főmérnökség udvarán álló gépeket Fotó: Koppán Viktor

A Közút nagyban támaszkodik a meteorológiai szolgálat adataira is, ezzel kapcsolatban elhangzott, 2016-ra 3 és fél évtized alatt évi 100-ról 90-re csökkent a fagyos napok száma itthon, s manapság a közútkezelőnél is úgy számolnak: nyár helyett jobbára télen fog lehullani a szükséges csapadékmennyiség. A hideg tél mellett bőven várhatóak síkos napok (s így síkos utak is), ónos eső, erős szél – tehát a szakemberek számára a téli üzemeltetésben a hókotrás helyett a síkosságmentesítés lesz a domináns. Az útmenti, hóátfúvástól védő – akár természetes vagy mesterséges – objektumból viszont a megye 1305 km-es úthálózatán nem mindenhol van, 165 km-nyi hóvédő erdősávra még szükség lenne.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában