Ott, ahol a part(fal) szakad

2018.01.26. 07:00

A Bányató melleti út évek óta használhatatlan és veszélyes – meddig még?

Miért és meddig van még lezárva a Donát utca a Bányató mellett? – tették fel a kérdést az öreghegyi lakók a legutóbbi lakossági fórumon.

S. Töttő Rita

as

Több évtizede okoz már problémát az öreghegyi Bányató partfalának csúszása, amelynek beomlására az elmúlt években volt is példa. Egymást érik a bírósági eljárások, a város is tárgyalt már a tulajdonossal. Megoldás még mindig nem született.

Miért és meddig van még lezárva a Donát utca a Bányató mellett? – tették fel joggal a kérdést az öreghegyi lakók azon a legutóbbi lakossági fórumon, ahol többek közt ez a téma is szóba került. Az autók elől már közel tíz éve le kellett zárni az utat, mert a partfal csúszása miatt veszélyessé vált. Néhány éve pedig a gyalogosok elöl is el kellett zárni a fokozódó veszély miatt. A partfal és a Bányató magántulajdonban van, a rajta végigfutó út azonban közterület, amelynek fenntartásáért a város felel. A partfal megerősítését mindkét fél a másiktól várja.

Az öreghegyi Bányató és a partfala évek, évtizedek óta vita tárgya Fotó: Koppán Viktor

A város lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a partfalat érintő több 10 millió forintos munkát akkor végezhetik el, ha az, a Bányatóval együtt köztulajdonba kerül. Magánterület rendbetételére ugyanis nem fordíthat pénzt a város. A tulajdonos pedig azt mondja, hogy a partfal állapotának romlásáért az út szabálytan megépítése és használata tehettő felelőssé. Az ügy egyébként már évtizedek óta húzódik, jól mutatja ezt az, hogy a téma napirenden volt már húsz évvel ezelőtt is és tárgyalt már akkor is az ügyben a Bányató tulajdonosa és az akkori városvezetés – ezt már a tavat tulajdonló cég vezetője árulta el lapunknak.

Nem olyan régiben szintén zajlott tárgyalás a városvezetés és a tulajdonos között, amely azonban – mint kiderült – nem vezetett eredményre. A város önkormányzata így tájékoztatta lapunkat: „Az önkormányzat továbbra is kész átvenni a Bányatavat, hogy azt rendbe tegye, és akár egy hidas átjárót is építsen a tó felett. Ezt azonban a város csak akkor tudja megtenni – mivel több tízmillió forintos munkáról van szó – ha az érintett terület köztulajdonba kerül. A tulajdonosnak jogában áll eldönteni, hogy kíván-e élni ezzel a lehetőséggel, vagy önmaga rendezi a helyzetet, hiszen a balesetveszély elhárítása mindenképpen szükséges.” Jelenleg így áll a helyzet, mondhatni ott vagyunk, ahol a part(fal) szakad…

ELJÁRÁSOK TÖMKELEGE

Az önkormányzat tájékoztatása szerint a következő jogi fordulók zajlottak le, de még nincs vége:

  • a Veszprémi Bányakapitányság 2015 februárjában kötelezte a Bányatavat tulajdonló cégeket az omlásveszélyes állapot megszüntetésére. Abba az eljárásba nem vonták be az önkormányzatot ügyfélként
  • a kötelezést a Magyar Bányászati és Földtani Hivatal ugyanazon év májusában helybenhagyta
  • a Veszprémi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság 2016 januárjában új eljárásra kötelezte a Bányakapitányságot, mert az a fehérvári önkormányzatot nem vonta be az eljárásba
  • az új eljárás lefolytatását követően 2016 októberében a Veszprémi Bányakapitányság kötelezte a tulajdonost az omlásveszélyes állapot megszüntetésére
  • a Magyar Bányászati és Földtani Hivatal 2016 decemberében ezt helybenhagyta
  • újabb per indult a Veszprémi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon, amelyben a fehérvári önkormányzat volt a beavatkozó – 2017 júniusában a bíróság új eljárásra kötelezte a Bányakapitányságot
  • a Veszprém Megyei Kormányhivatal új eljárásban 2017 októberében újra egyetemlegesen kötelezte a tulajdonost az állapot megszüntetésére
  • információink szerint jelenleg újabb bírósági eljárás folyik az ügyben.
  •  

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

    Rovatunkból ajánljuk

    További hírek a témában