2018.02.06. 10:30
Soha vissza nem térő alkalom – Dunaújvárosban lesz a különleges hadieszköz
Májusban kiköt a város partjánál a Lajta monitorhajó, a Magyar Honvédség tiszteletbeli zászlóshajója.
A Lajta általában a Parlament előtt van kikötve, csak ritkán mozdul el – ezúttal helybe jön
Fotó: HMHIM
Most már bizonyos, öt napon át ingyenesen látogatható lesz a Lajta monitorhajó, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum (HMHIM) és az Intercisa Múzeum megállapodásának köszönhetően. Jakusch Gabriella, a HMHIM múzeumigazgató-helyettese elmondta, a látogatókat szakemberek vezetik végig a korhűen berendezett múzeumhajón. Egyszerre három csoportot tudnak fogadni, így akár 90 főt is körbe tudnak vezetni. Meglátása szerint az óvodáskortól a gimnázium végzőseiig ajánlható a hadtörténeti különlegesség, no és persze a felnőttek is megtalálhatják a kedvükre valót. Tehát még az óvodásoknak is érdekes lehet, hogy merre járt a hajó, hányan éltek egyszerre rajta, mit ettek, mekkora helyük volt. Amikor nyáron visszatér majd a Parlament elé – ahol 2014 óta parkol – a hajó, rengeteg óvodáscsoport várja majd. A dunaújvárosi állomás egy Győrtől Mohácsig tartó út 11 megállójából az egyik. Ez a túra különleges, talán vissza sem térő lehetőséget kínál majd a dunaújvárosiaknak, hiszen eleddig még Budapesten kívül nem mutatták be a Lajtát, és a közeli jövőben nem is tervezik.
Lengyel Zsolt műszaki és üzemeltetési igazgatótól tudjuk, hogy egy kétszintes, 120 fős kísérőhajóval érkezik majd a Lajta. A kísérő alsó szintjén egy 100 négyzetméteres kiállítást rendeztek be.
Hogy mitől ennyire érdekes a Lajta? Az Egyesült Államokban 1862-ben megszületett egy teljesen új elveken alapuló haditechnikai eszköz, a monitor típusú hadihajó, és mindössze tíz év múlva, 1872-ben Magyarországon elkészült és szolgálatba állt annak a Duna-medence sajátos vízjárásához és mederviszonyaihoz igazított változata. A Lajta (SMS Leitha) és a Maros hajópáros volt Európában az első folyami monitor, az osztrák–magyar hadiflottában pedig az első tisztán fémből készült páncélos, kizárólag gőzgéppel mozgatott, vitorlázat és kötélzet nélküli hadihajó. A Lajtát 1871. május 17-én bocsátották vízre, öt év múlva már át is esett a tűzkeresztségen, amikor testvérhajójával együtt tűzpárbajt vívtak az akkor még török kézben lévő belgrádi erőddel.
HOGY MITŐL ENNYIRE ÉRDEKES A LAJTA?
Az Egyesült Államokban 1862-ben megszületett egy teljesen új elveken alapuló haditechnikai eszköz, a monitor típusú hadihajó.
Mindössze tíz év múlva, 1872-ben Magyarországon elkészült és szolgálatba állt annak a Duna-medence sajátos vízjárásához és mederviszonyaihoz igazított változata. A Lajta (SMS Leitha) és a Maros hajópáros volt Európában az első folyami monitor, az osztrák-magyar hadiflottában pedig az első tisztán fémből készült páncélos, kizárólag gőzgéppel mozgatott, vitorlázat és kötélzet nélküli hadihajó.
A Lajtát 1871. május 17-én bocsátották vízre, öt év múlva már át is esett a tűzkeresztségen, amikor testvérhajójával együtt tűzpárbajt vívtak az akkor még török kézben lévő belgrádi erőddel.