2018.05.08. 07:00
Reichert Karolinát és osztálytársait kérdeztük a magyar érettségiről
A Hunyadiban jártunk hétfőn, hogy megtudjuk, milyen volt a magyar érettségi.
A Karolina (b) mellett álló osztálytársak közül Végh Dániel marad OKJ-s képzésen a Hunyadiban, Török Karola pedig Pécset célozza meg. Mint elmondták, jónak érzik a magyarérettségit
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap
Reichert Karolinát akkor csíptük el iskolája, a Hunyadi Mátyás Szakgimnázium folyosóján, amikor kilépett a hetes számjelzésű teremből. A 2017-es Fehérvár Szépe, Fejér Megyei Hírlap Királynője nem sokkal tizenegy óra után végzett.
– Úgy érzem, jól sikerült a középszintű magyar érettségi, bár az első felére kaphattunk volna több időt is – kezd bele az értékelésbe a lány, hozzátéve, nagyon be kellett osztani az időt, nem szabadott engedni, hogy egyik vagy másik feladatrész értékes perceket vegyen el.
Levél az önkormányzatnak vagy nemzetközi ünnepek
Az érettségi a Hunyadiban – csakúgy mint az ország többi érintett intézményében – 8 órakor kezdődött, s legfeljebb 240 percen át tartott. Az első, 90 perces részben egy szövegértési feladatsort és egy rövid szövegalkotási feladatot kellett megoldaniuk a diákoknak; az idő leteltét követően a felügyelők beszedték a lapokat. A szövegértés a barátságról szóló, szociológiai fogalmakat is tartalmazó könyvismertető volt, melyhez tíz kérdés kapcsolódott. A szövegalkotást tekintve két témakör közül választhattak a maturálók: megfogalmazhattak egy hivatalos levelet az önkormányzat képviselői felé a lerobbant épületekről, hiányzó intézményekről, de az újabb igényekhez, szokásokhoz, nemzetközi trendekhez kapcsolódó ünnepekről is írhattak.
– A barátságról szóló témát igazán a magaménak éreztem, bár ez a tárgykör általában közel áll az emberekhez. Az érvelést pedig sokat gyakoroltam otthon és az iskolában, sőt a hivatalos levél témája a későbbi pályaválasztásomhoz egyaránt illő, ezért választottam azt – magyarázza Karolina. A szépség ugyanis, ha minden jól sikerül, marad a Hunyadiban, hogy elvégezze az ügyvitel ágazatot mint OKJ-s képzést.
– Azért tartom különösen fontosnak ezt a lépést, mert így nemcsak szakmai érettségim lesz, de szakmát is szerzek, amely egy tökéletes alapot jelent. Utána persze ismét szóba jön a továbbtanulás kérdése – teszi hozzá.
Balázs Béla, József Attila, Szabó Lőrinc
A középszintű feladatsor második részében egy mű (műrészlet) bemutatása, valamint két mű (műrészlet) összehasonlító elemzése közül választhattak a diákok. A 400–800 szót tartalmazó esszét 150 perc alatt kellett megírniuk az érettségizőknek. Az előbbi egy Balázs Béla-mese értő elemzését, problémaközpontú bemutatását jelentette, míg utóbbi esetében egy József Attila- és egy Szabó Lőrinc-verset kellett összehasonlítani.
Karolina az elemzést választotta, mint mondta, azért, mert az közelebb állt hozzá mind a műfajt, mind a témát tekintve.
– Az írásbelire kevésbé lehet készülni, a szóbelire inkább. Ennek ellenére nem unatkozom délutánonként: mindig a következő napi megmérettetésre készülök, átnézem a főbb feladattípusokat, azokat, amik kevésbé mennek. Amire nagy hangsúlyt fektetek, az az angol, valamint a történelem esszé – erre szerencsére lehet készülni – mondja.