2018.06.15. 07:00
Körbejártuk, milyen Fejér megye buszállományának klímafelszereltsége
Nyár, harminchat fok, és nemcsak a frizuránk semmisül meg, de még az esetlegesen rajtunk lévő smink is szétfolyik az arcunkon. A helyzet a járművekben, buszokon csak fokozódik.
A KNYKK Zrt. Fejér megyében működő járatainak csaknem felén, 133 járaton található utastéri klímaberendezés
Fotó: FMH Archív
Az esetek többségében nem kell irigyelni azokat, akik nyáron hosszabb távú utazásra adják a fejüket, főként, ha a több kilométeres távot busszal teszik meg. Hiszen, bár a járatok mintegy fele klímabiztos, az vagy nem fúj elegendő hideget, vagy az utastársak eltérő hőfok-igénye miatt gyűlik meg a bajunk a légkondival. Ezúttal arra voltunk kíváncsiak, számokra lebontva mennyire felszereltek a Fejér megyében használt, a Középnyugat-magyarországi Közlekedési Központ (KNYKK) Zrt. által működtetett buszok, és hogy van-e bármiféle szabályozás a járművek légkondicionáló berendezéseivel kapcsolatban.
A klímahelyzet
Fejér megyében jelenleg 286 darab, a KNYKK által működtetett busz teljesít szolgálatot. Ebből 80 busz a helyi, 206 jármű pedig a helyközi üzemhez tartozik. A járatok csaknem felén, összesen 133 autóbuszon található utastéri klímaberendezés. A szóló buszok egy, míg a csuklós buszok kettő klímával szereltek – tudtuk meg Pruzsina Alice kommunikációs munkatárstól.
A szabályozás
– Nincs szabályozás, amely a klíma használatát kötelezővé tenné – tér rá a lényegre a szakértő, hozzátéve, pontosabban egyetlen előírás említi a légkondicionáló berendezést, amely így szól: az országos és minőségi országos járatokat végző autóbuszoknak klímával szereltnek kell lennie. S hogy a gyakorlatban ki és hogyan működteti, működtetheti a klímát?
– Járatvégzés közben az autóbusz minden berendezését az autóbuszvezető kezeli. Természetesen az utasok jelezhetik a sofőr felé, ha számukra nem megfelelő a hőmérséklet az autóbuszon, de a sofőr csak a berendezés kapacitásáig tudja befolyásolni a hőfokot. A légkondicionáló berendezések a külső hőmérséklethez képest 4–6 fokkal hűtik le a belső tér levegőjét; azonban az eszköz hatékonyságát csökkenti, hogy – például a helyi járatok esetében – az egymást sűrűn követő megállóhelyeken a kinyíló ajtókon beáramlik a meleg levegő, és a berendezésnek a két állomás között nincsen elegendő ideje a belső levegő lehűtésére – válaszolja Pruzsina Alice.
Hibák, cserék
A KNYKK autóbuszai kéthetente esnek át teljes műszaki átvizsgáláson.
– A szemle során a nyári hónapokban a klímaberendezések működését is megvizsgálják az adott műszaki telephely munkatársai. Csúcsidőben, zsúfolt időszakokban a légkondicionáló berendezés meghibásodásakor nincsen lehetőség az autóbusz azonnali cseréjére, javítására. Ilyenkor az autóbuszvezető jelzi a forgalmi szolgálattevő felé a meghibásodást, aki a menetrendi idők betartása mellett gondoskodik a jármű kiváltásáról, esetleges javításáról – írja a szakértő.
Arra a kérdésre, hogy terveznek-e fejlesztéseket, bővítést a cégnél a klímák terén, a válasz egyértelmű igen.
– Az autóbuszok beszerzésekor a pályázati kiírás műszaki tartalma minden esetben az ár/érték arányban elérhető lehető legmagasabb komfortfokozattal rendelkező járműre vonatkozik – indokolja Pruzsina Alice.