2018.10.02. 17:30
Az újabb információk szerint hamarosan akár átlagot is nézhetnek a hazai VÉDA-k
Időről időre felröppen a hír, miszerint a rendőrség az átlagsebesség-mérésen alapuló traffipaxok bevezetését tervezi. Három éve még arról cikkezett a sajtó, hogy bár erről szó volt hazánkban, a rendőrök mégis elvetették a VÉDA-k efféle fejlesztését. Most újra látótérbe került a rendszer.
Az átlagsebesség-mérő rendszer bevezetésétől kezdve már nemcsak a VÉDA alatt kell betartani a szabályokat, hanem az azt megelőző szakaszon is! FMH-Illusztráció
Ha VÉDA-t – vagy arra figyelmeztető táblát – látunk, elég nagy a valószínűsége annak, hogy sofőrként egy kicsit visszaveszünk a gázból, majd a fix traffipaxot elhagyva ismét nagyobb sebességre kapcsolunk. Az átlagsebesség-mérő rendszer ezt hivatott kiküszöbölni: azt méri, hogy két pont között, a VÉDA elé érve is betartottuk-e a sebességkorlátozást, vagy csupán az okoseszköz előtt lassítottunk le. A rendszer működésével kapcsolatban Halmosi Zsolt rendészeti országos rendőrfőkapitány-helyettes az InfoRádiónak elmondta: az átlagsebesség-mérés rendszerének bevezetésén jelenleg is dolgozik a rendőrség, mely módszert legelőbb a jogszabályi feltételek meglétekor tudják bevezetni. Hogy ez pontosan milyen dátumot takar, lesz-e tesztidőszak, valamint hogy jelzik-e ennek bevezetését a rendőrök, arról az általunk megkérdezett Országos Rendőr-főkapitányság Kommunikációs Osztálya egyelőre nem kívánt bővebb tájékoztatást adni.
Több szabályszegő
– A rendőrség folyamatosan értékeli és elemzi a közlekedési helyzetet, keresi azokat a lehetőségeket, amelyekkel a hazai jogszabályi környezetnek megfelelően, a szabályosan közlekedők legkisebb mértékű zavarásával, ugyanakkor hatékony módon csökkenthető a balesetek száma és javítható a közlekedési morál. Ehhez többek között nemzetközi példák megvalósíthatóságát, azoknak a magyarországi közlekedési kultúrába való adaptálhatóságát is vizsgálják – indokolták a VÉDA és az átlagsebesség-mérés szükségességét.
A rendszer két pont között nézi az átlagsebességet, a szabálykövetést
Azonban – tették hozzá – téves következtetés vonható le akkor, ha a közlekedésbiztonság alakulását kizárólag a VÉDA rendszer használatával hozzuk összefüggésbe, akár pozitív, akár negatív irányú elmozdulás esetén. A közlekedők jogkövető magatartásának előmozdítása több tényező (úgymint prevenció, oktatás, ellenőrzés) együttes eredménye, amelyhez a kamerarendszer visszatartó ereje is hozzájárul. Bebizonyosodott például, hogy a rendőrség korábbi vállalásával – miszerint előre bejelentett, jól látható módon végez ellenőrzéseket, bízva a jogkövető közlekedési magatartásban – egyre inkább magára maradt. Az elmúlt időszakban ugyanis jelentősen csökkent a közlekedők jogkövetési hajlandósága: a baleseti számok – és a mögöttük húzódó jogsértések – változatlan rendőrségi gyakorlat és ellenőrzési intenzitás mellett nőttek. A közlekedők egy része csak addig tartja be a szabályokat, amíg úgy érzi: a hatóság látóterében van és esetleges mulasztásának elmarasztalás lehet a következménye – válaszolták.
Kiskapuk a mérésben
Többen tudni vélik, a VÉDA csak a kamerára figyelmeztető táblától méri az alatta áthaladó sebességét. Erről is megkérdeztük az illetékes kommunikációs osztályt, akik válaszként azt mondták: a tájékoztató tábla elhelyezkedése és a pillanatnyi haladási sebesség mérésének helye, vagy az átlagsebesség megállapítása szempontjából figyelembe vett útszakasz eleje-vége nincs egymással szoros összefüggésben.
Ugyanígy kíváncsiak voltunk arra is, hogy a kamerák figyelembe veszik-e a mért szakaszon érvényes új, például útfelújítás miatt létrejött ideiglenes korlátozást. Kiderült: a kamerák az ideiglenes korlátozás automatikus figyelembe vételére nincsenek felkészítve, a változtatáshoz üzemeltetői beavatkozás szükséges. Ezeket az értékhatárokat a szakemberek igyekeznek olyan gyakran frissíteni, amilyen gyakran az ilyen változások előfordulnak.
Fix kamerák Fejérben
A rendőrség által hivatkozott felület alapján Fejér megyében jelenleg nyolc fix traffipax működik: a 63-as főút abai külterületén, a 64-es főút balatonbozsoki belterületén, a 7-es főút baracskai belterületén, a 6-os főút dunaújvárosi külterületén, a 81-es főút sörédi külterületén és három Székesfehérváron, egy a 7-es főút belterületén, kettő pedig az M7-es autópálya egy-egy oldalán.