Utakról, padokról, versenyzongoráról

2019.01.29. 07:00

Záporoztak a kérdések, vélemények a polgármesteri fogadóórán

Mikorra készül el a Lépcső utca? Gondok vannak a parkolással. Vissza a padokat a plázába! Miért késik a multifunkcionális csarnok és a középiskolai campus építése? Folytatódnak-e a városrészi felújítások? Utak, utcák, járdák – igen sok kérdést kapott Fehérvár polgármestere, a válaszokból tallóztunk.

V. Varga József

Elhúzódott a Lépcső utca felújítása. Részben régészeti feltárást kellett végezni, részben műszaki problémák is adódtak. Ahogy az időjárás engedi, folytatódik a munka, és tavasszal be is fejeződik

Fotó: Pesti Tamás/Fejér Megyei Hírlap

Cser-Palkovics András polgármester hétfőn online fogadóórát tartott közösségi oldalán, az első kérdések 10 óra magasságában érkeztek hozzá. Az elöljáró elsősorban a készülő költségvetéssel kapcsolatban várta a kérdéseket, de minden egyéb is szóba került. A következőkben a kérdésekből és a válaszokból kötöttünk egy csokorra valót.

Ambrus Andrea a kék zónába érvényes éves bérletével helyhiány miatt csak a sárga zónában tudna parkolni, de nem vehet kiegészítő jegyet. A válasz értelmében: kék zónás bérlettel nincs lehetőség a sárgában parkolni. Az egyórás ingyenes parkolás rendszerét az idén is fenntartja a város.

Vlasits Beáta: Mikor rendeződnek a Széna téren a parkolási gondok? A szolgáltató cégek dolgozói is a lakótelep ingyenes parkolóját használják. A parkolóhelyek számát csak a zöldterületek rovására tudták bővíteni, ezért is vonták be a fűtőerőmű területét a parkolási rendszerbe – így a válasz.

Gyenizsné Takács Andrea arról érdeklődött, hogy a Horvát István-lakótelepen mikor alakítanak ki új parkolókat. A lakótelepen az elmúlt években jelentős felújítás történt. A szándék és a lehetőség sajnos nem egyezik meg. Ha van javaslata, hogy hol, küldje el – kérte a polgármester.

Kovács Zoltán, Hársfalvi Judit és Schall Erzsébet is azt firtatta: mikorra készül el a Lépcső utca? Cser-Palkovics András: – Sajnos elhúzódott a munka. Részben régészeti feltárást kellett végezni, részben műszaki problémák is adódtak. A kellemetlenségekért mindenkitől elnézést kérek! Ahogy az időjárás engedi, folytatódik a munka, és tavasszal be is fejeződik.

Horváth Rita kérdése: Mikorra várható az új multifunkciós csarnok megépítése? A válasz szerint az a legfontosabb, hogy a csarnoképítés megvalósul, a pontos ütemezésről az állammal tárgyalnak.

Deli Géza szerint a Nagyszombati úton a viszonylag nagy személy- és tehergépjármű-forgalom miatt a kerékpárosok balesetveszélynek vannak kitéve…

Elhúzódott a Lépcső utca felújítása. Részben régészeti feltárást kellett végezni, részben műszaki problémák is adódtak. Ahogy az időjárás engedi, folytatódik a munka, és tavasszal be is fejeződik
Fotó: Pesti Tamás/Fejér Megyei Hírlap

Az idén folytatódik a Fiskális út felújítása, s elkészültek a Nagyszombati útra vonatkozó tervek, de egy időben Öreghegy két legnagyobb gyűjtőútját nem célszerű munkaterületté tenni.

Vissza a padokat az Alba Plázába! – kérték többen is. A pláza magántulajdonban van, a város annyit tud tenni, hogy jelzi feléjük a kérést.

Czinege Katalin szerint Fehérvár sokoldalú sportéletének egyetlen szépséghibája van: a csapatsportokban túl sok a külföldi játékos. Örök vita: eredmények vagy fiatalok? – jelezte a városvezető. Szükség van minőségi külföldi játékosokra, de meg kell adni a lehetőséget a tehetséges fiataloknak is. Nem lenne szerencsés, ha ebbe az önkormányzat beleszólna.

Boros Nándor úgy hallotta: a város lemondott a középiskolai campusról. Nem mondták le a tervet, a campus megvalósul – válaszolta a megyeszékhely első embere. Kiírják újra a közbeszerzési eljárást, és felmerült egy új, nemzetközi katonai iskola kialakítása is.

Mit tippel polgármester úr a szombati Vidi–Puskás meccsre? – Kiler István erre volt kíváncsi. Cser-Palkovics: Kell a három pont! Hajrá, Vidi!

Gesztelyi Nagy Árpád arról érdeklődött, lehet-e tehermentesíteni a Széchenyi és Horvát István úti kereszteződést új utak építésével. Reggel Maroshegy és Sóstó felől valóságos rémálom megközelíteni a várost! A polgármester válasza: azt tapasztalja, hogy a város felé a plusz sáv megépítésével jelentősen javult a helyzet. A tehermentesítő út tervei a déli városrészben elkészültek, az építési engedélyek rendelkezésre állnak. Folyamatban van a területek megvásárlása, s azt követően indulhat a közbeszerzési eljárás. A Bakony utca – elkerülő út – Maroshegy összekötésének tervei az idén szintén elkészülnek.

Hartyáni Mária a város zenekedvelő lakosai nevében kérte a városvezető segítségét, miszerint szeretnének kapcsolódni egy új hangversenyzongora vásárlásához. – Kedves Tanárnő! – válaszolta Cser-Palkovics András. – A Szent István művelődési házban van egy versenyzongora, most jelezte igazgató asszony, hogy szükség lenne ennek felújítására, melyhez széles körű együttműködés körvonalazódik a püspökséggel és a fehérvári zenei társadalommal. Bízom benne, hogy az összefogás eredményre vezet majd.

Tóth Zsolt: Lesz-e kutyás élménypark? Igény lenne rá, a kutyások száma folyamatosan növekszik. Cser-Palkovics András: A Béla úti temető előtti zöldfelületen tavasszal készül el egy kutyás játékokkal felszerelt futtató, melynek további fejlesztése is lehetséges lesz.

Urbán Ágnes: Tervezik-e a Stomfai és a Poprádi utca felújítását? Válasz: Az öreghegyi útfelújításokkal kapcsolatban lakossági fórumot tartunk február 4-én 17.30-kor az Öreghegyi Közösségi Házban, ahol részletes tájékoztatást kapnak a lakók az elkövetkezendő évek útfelújítási programjáról.

Kósa Győzőné Éva: A Zombori úti posta véglegesen megszűnt? Válasz: A posta ügyében nem rendelkezünk további információval. Az önkormányzat kész átvenni üzemeltetésre a helyet, azaz fizetni a rezsit, amennyiben a Magyar Posta talál rá jogszerű megoldást. Ezt írásban jeleztük is.

Béringer Balázs: Várható-e előrelépés a 2006-ban már tanulmánytervben is szereplő zártkertek esetében? Válasz: Először azt kellene tisztázni, hogy a kiskerttulajdonosok pontosan milyen fejlesztéseket szeretnének. Ha erre van egy többségi javaslat, akkor érdemes leülni, hogy milyen ütemezés lehetséges műszakilag, és milyen feltételei lennének.

Szántó János: Mikor büntetik már végre a járdán való kerékpározást? Válasz: Az önkormányzat nem rendőrség. Természetesen szükség van a tájékoztatásra, a nevelésre, és az egymásra való odafigyelésre is. Nem csupán büntetésre.

Golubeff Róbert: A törölt beruházások esetében visszajön a tervezésre fordított pénz? Megígérték a 81-es főút fejlesztését – abból se lesz semmi! Az időjárásjelentés ónos esőt mondott: miért nem szórtak előtte? Nem lett volna jobb először a kórházat meg az oktatást fejleszteni, és csak utána nekilátni a stadionnak? Válasz: Nem kerültek törlésre a beruházások. A 81-es főút bővítésére szükség lenne, de az kívül esik az önkormányzat hatáskörén. A kórház fejlesztésének első üteme előbb elkészült, mint a stadion, ahol egyébként eddig már 35 eseményt rendeztek, amelyből csak 3 volt focimeccs.

László Endre: A Vereckei és az Uzsoki út felújítását mikorra tervezik? Válasz: A korábbi években a csapadékcsatorna egy szakaszon már elkészült a Vereckei utcában, az Uzsoki még hátravan. Az útfelújítások pedig, ahogy eddig, ütemezetten és folyamatosan folytatódnak Öreghegyen is.

Horváth Mihályné Éva: 2018 augusztusában költöztem a Rádió utcába, és azóta nem tudok bejelentkezni, nem tudom, hogy mikor lesz lakcímkártyám, ami elengedhetetlen az ügyintézéshez. Szinte kéthetente járok az önkormányzathoz érdeklődni, türelmet kérnek, ami fogytán van így hét hónap után. Válasz: A Rádió utcai problémát az önkormányzat „megörökölte”, és a hivatal központi címregiszter irodája próbálja megoldani a helyzetet. A leírt helyzet több mint száz lakás gondja a területen. Bízom benne, hogy a közeljövőben sikerül pontot tenni az ügy végére.

Poroszlai Gergő: Mi lesz a sorsa a 3000 nézőt befogadó új sportcsarnoknak? Ebbe a létesítménybe kerülne át a megye egyetlen NB I-es, illetve szuperligás mérkőzéseknek helyet adó tekepályája. A város NB I-es tekecsapata jelenleg vezeti a bajnokságot! Válasz: A beruházás tervezése és előkészítése folyamatosan zajlik. A beruházó nem az önkormányzat, a város az önerőt biztosítja.

Kassai Gábor: Mi akadályozza a „köztereseket”, hogy kimozduljanak az irodából, és rendet tegyenek a szabálytalanul parkoló autósok között? Válasz: A rendőrségre tartozó ügyeket a rendőrségen kell bejelenteni. A közterület-felügyelők becsületesen végzik a munkájukat, számos bűnelkövető elfogásában nyújtottak segítséget a rendőrségnek. Rendszeresen járőröznek, sokszor a rendőrökkel párban. Amúgy a részükre is lehet jelezni a gondokat.

„Sarolta”: Feketehegyen, a Mura utca felől a kikanyarodás az esti órákban nem biztonságos. Már jeleztük a problémát, de nem történt intézkedés. Az oszlopon nem működik a világítás. Válasz: Az idén, mintegy 60 millió forint értékben, sor kerül a Farkasvermi úti vasúti átjáró felújítására és akadálymentesítésére. Ennek a munkának a része lesz a közvilágítás megújítása az érintett területen.

Nagy Erzsébet: Tisztelt Polgármester Úr! Köszönjük támogatását, hitét, elköteleződését a szebb, jobb, igazabb jövőnkért. Áldást kérünk, további bölcs döntéseket a nem könnyű, de üdvözítő úton. Imáink kísérjék lépteit!

Szent „Candid” Alapítvány. Válasz: Kedves Erzsébet! Köszönöm kedves üzenetét és az imákat is!

Farkas Zoltán Elemér: A város egykori tömegközlekedésére, az Alba Volánra nosztalgiával gondolunk. Most a buszok belül is piszkosak, rendes ruhában nem lehet utazni rajtuk. A járművek sokszor lerobbannak, megszűnt a régi generáljavítás is. A hosszú csuklósokon néha néhányan vagyunk, a megoldás a kisbuszok sűrű járata lenne. A személygépkocsi-dugó meg óriási! Válasz: Egyetértek a megoldási javaslatával, ehhez keressük a pályázati forrásokat. Azok a városok, ahol régóta saját vállalattal oldják meg a közösségi közlekedést, most átadnák azt az államnak.

Tóthné Mónika: A 35-ös buszjárat menetidejére vonatkozó változtatás mikor lesz aktuális? Más: a kosárlabdacsapat edzőjét elküldték. Nem gondoltak az ügyvezető igazgató felmentésére? Válasz: A 35-ös busz március elsejétől közlekedik a Park Centerhez hétvégenként is. Módosul a reggeli és az esti járatok menetrendje a munkavégzés idejéhez kapcsolódóan. A kereskedők kérésére, és korrekt anyagi szerepvállalásával. A kosárlabda ügyében elkerülném, hogy az önkormányzat szóljon bele egy civil szervezet sportszakmai kérdéseibe. Én is csalódásként élem meg ezt az évet, ahogy a szurkolók is, de jóban, rosszban a csapat mellett vagyunk, nem felejtve az előző évek eredményeit. Egy biztos, a veszekedés nem vezet sehová, csak az összefogás lehet eredményes.

Jeney Menyhért: Miért kell a forgalmat lebutítani egy sávra (például Várkörút, Rákóczi, Mártírok)? Mi értelme a körforgalmaknak olyan helyeken, ahol a minimális fordulási kör nem engedi azt (pl. Király sor, Géza utca)? Mikorra tervezik a Várkörút eredeti állapotoknak megfelelő helyreállítását, esetleg buszöblök kialakítását? Válasz: Európában sok helyen egyre kevesebb közlekedési lámpával és egyre több körforgalommal igyekeznek a forgalom folyamatosságát biztosítani, erre törekszünk Székesfehérváron is.

Nagy-Madajcsek Szilvia: Tervben van-e a Balatoni úti járda (és egyben kerékpárút) felújítása a Borszéki utca után lévő szakaszon? Borzalmas ott közlekedni gyalogosként, biciklisként és babakocsival egyaránt. Válasz: A beruházásra nagy szükség van, ezért készítettük el a terveket, de ez kapcsolódik a Székesfehérvár–Trieszt vasútvonal felújításához. Azzal együtt készül el, de jó lenne, ha előtte a Bakony utca kikötése is megvalósulna.

Pisch Norbert: Tapasztaljuk, hogy a városvezetés mennyi energiát fordít az utak megújítására, karbantartására. Azonban az utak jelentős része a közútkezelő hatáskörébe tartozik. No, most, ezeken a szakaszokon nem nagyon történik semmi. Módjukban áll-e panasszal élni a közútkezelő felé az elégtelen szolgáltatás nyújtása miatt? Válasz: A várost elkerülő körgyűrű és az azon kívül eső utak tulajdonosa a magyar állam, kezelője pedig a Magyar Közút. A közútkezelő is bizonyosan megtesz minden tőle telhetőt az utak kezelése során. Sajnos az idei télen sokkal több munkánk van nekünk is a hideg, csapadékos időjárás miatt, január végére már 50 százalékkal több sót szórtunk ki, és ennyivel több beavatkozást is végeztünk. Az idei szezonban az eddig kiszórt só mennyisége Fehérvár belterületi útjain meghaladta az 1500 tonnát!

Kiliti Barnabás: A Mol Aréna Sóstó környezetében mikor lesz normális parkoló? Válasz: A mérkőzések napjain a stadion és a hozzá tartozó parkolók felett a klub rendelkezik. Kérjük, őket keresse ebben az ügyben. Amúgy még a vastelep bontása, területrendezése is megtörténik idén, ott újabb parkolók lesznek.

Tóth-Szabó Csilla: Maroshegyen milyen bölcsődei, óvodai és iskolai kapacitásbővítési projektek várhatóak? Gondolok itt a sok, gyermekes családra, akik Maroshegyet (Sóstó, Harmatosvölgy stb.) választják lakóhelyül. Válasz: A maroshegyi óvoda 2015-ben 120 millió forintért új szárnyat, jelentős férőhelybővítést, új csoportszobákat kapott. 2018-ban ugyanitt 30 millió forintért rendeztük a teljes óvodaudvart, illetve megoldottuk a csapadékvíz-elvezetést is. A Táncsics iskolában az elmúlt években tetőcserék és belső felújítások történtek. Természetesen a jövőben is folytatódnak az intézményfelújítások a városban, így ütemezetten Maroshegyen is.

Tóth-Szabó Csilla: A Székesfehérvár–Repülőtér vasúti megállóhely korszerűsítésére mikor kerülhet sor? Válasz: Ismételten jelezzük a problémát a MÁV felé. (Az utóbbi évek fejlesztéseinek köszönhetően jelentősen nőtt a kihasználtsága a Székesfehérvár – Budapest vasútvonalnak. Tavaly összesen 9,4 millió alkalommal vásároltak menetjegyet az utasok, ami 18 százalékos bővülést jelent.)

Tóth-Szabó Csilla és Bartha Adrienn: A Móri út felújítása melyik év költségvetésébe fér majd bele? Válasz: A Móri út felújítására kész tervekkel rendelkezik a város. Ebben az évben nem kerül rá sor, a városi főutak és gyűjtőutak felújítását pedig csak ütemezetten tudjuk elvégezni, mivel saját forrásból valósul meg a legtöbb út felújítása Székesfehérváron. Ebben az évben a Fiskális út felújítása folytatódik, ezt követően pedig a Nagyszombati és a Nyitrai útra kerül sor. Ezek után tudunk dönteni a Palotai, a Budai és a Móri utak felújításának sorrendjéről. A Móri úton több csomópont átalakítását is tervezzük.

Rónavári Koppány: Tervezik-e a buszközlekedés kitolását pénteken és szombaton legalább éjfélig? A korábbi éjszakai busz nem vált be, de sokszor korai a 10.30-as utolsó busz. Válasz: Jelenleg készülnek az új hálózati tervek. A menetrend szerkesztésénél a közlekedési szakemberek ezt a kérdést is vizsgálják, elsősorban a Budapestről késő este érkező vonatok menetrendjéhez igazodva.

Cvitkovics Judit: Mikor lesz egy átfogó járdafelújítási program a városban? Például: a Gáz utca Budai úti kereszteződéstől az út páratlan oldala a kórházig kész katasztrófa. Folt hátán folt, hupli, árok, repedések végig. Válasz: A járdafelújítási program folyamatosan zajlik. A Budai út említett szakaszának felújítása is feladatunk a járdával együtt. Ennek ütemezése csak a Fiskális, a Nagyszombati és a Nyitrai út felújítása után várható.

Nagy Hajnalka: Mikor várható a helyi autóbusz-közlekedés átalakítása (intermodális csomópont és az akörüli utak)? Az Új Csóri út végénél gyalogátkelő kellene. Válasz: A helyi buszközlekedés átalakítása nagyban függ az intermodális központ megépítésétől, és a helyközi autóbuszok útvonalának módosításától. Jelenleg a tervezések zajlanak. A gyalogos-átkelőhely kérdését megvizsgáljuk.

Fehér Adrián: Hogyan folytatódik a stadion környékének rehabilitációja? Válasz: A Sóstó-rehabilitáció zárásaként a Homoksor burkolatfelújítását tervezi a város. A volt vastelep helyén épülnek még parkolóállások a már megépült Csíkvári út és Homoksor közötti (hazai) parkoló folytatásaként. Közterületi kamerát a már említett parkolóba, valamint a Csíkvári útra, illetve a legelső ütemben megépült Szárcsa útról megközelíthető (vendég) parkolóba telepítünk.

Arany Istvánné: Mikor folytatódik Maroshegyen a „szilvamag” felújítása? Válasz: Tavasszal, amint az időjárás lehetővé teszi, folytatódik a munka, és még ebben az esztendőben befejeződik a teljes felújítás, illetve a parkrendezés.

Bató Irén: Parkolóbérletet váltunk minden évben, ahogyan kell, de ennek ellenére a Rákóczi utcában nem tudunk a saját lakhelyünk előtt parkolni. Válasz: A parkolás sok, sűrűn lakott városrészben gondot jelent. Ezek közterületi parkolók, amit mindenki használhat. Este 10 órakor pedig általában az ott élők parkolnak ezeken a helyeken. Éppen ezért is tartom nagyon fontosnak a parkolók bővítését: csak a múlt évben 418 új parkolóhelyet épített Fehérvár. Az utóbbi öt év alatt soha nem látott mértékben, harmadával nőtt az autók száma a városban.

Bali Péter: Mikor kerül sor a Vásárhelyi út felújítására? Válasz: Februári ülésén fogadja el az idei költségvetését a város, amely tartalmaz forrásokat a Vásárhelyi út felújításának első ütemére is. Ezen a közgyűlésen indítjuk a kivitelező kiválasztására a közbeszerzési eljárást. Az első szakasz a Rádió utca és logisztikai iparvágány között épül át.

Kukoda Richárd: Mikorra várható a Fürdősor felújítása? Válasz: Az idén megtörténik az utca felújítása.

Faragó Ilona: Tervezik-e a 22-es busz összekapcsolását a 24-essel körjárat formában? Válasz: Jelenleg is tervezzük az új buszhálózatot, foglalkozunk a kisfaludi kéréssel is.

Kovács Evelin: Önkormányzati lakást csak fehérvári lakosok igényelhetnek? Válasz: Szociális helyzet alapján történő bérbeadás esetén igen, csak az jogosult, aki Székesfehérváron bejelentett állandó lakcímmel vagy tartózkodási hellyel rendelkezik.

Bartha Adrienn: Tervezik-e parkolóház vagy mélygarázs kialakítástá valahol a Belvároshoz közel? Válasz: A Palotai úti parkolóház tanulmánytervei elkészültek. Két ütemben valósul meg az építése, az első ütemre a forrás is rendelkezésre áll. Itt összesen több mint 500 új parkolóhely létesül, az első ütemben mintegy 300.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában