2019.05.27. 16:00
A latin ábécé kimerült – Nyulász Péter a fantázia inspiráló világáról beszélt Sárbogárdon
A felnőtt korosztály csak kapkodja a fejét. Honnan tudnak ezek a gyerekek ennyi mindent? Már az óvodában! Ez a változás soha korábban nem tapasztalt kihívás elé állítja az idősebbeket, amikor a gyermekeikhez kívánnak szólni.
Nyulász Péter író – előadását követően – könyveit dedikálta
Fotó: V. Varga József / Fejér Megyei Hírlap
– Könnyű volt az ősembernek: egy barlangrajzzal is át tudta adni tapasztalatait az utókornak. Igaz, nem is nagyon volt más ismeretforrás a gyerekek számára, mint amit az idősebbek elmeséltek. A mai kor fruskái és legénykéi azonban az érintőképernyők világába születnek bele. Ők az alfa-generáció, számukra az élet természetes velejárója a bárhol elérhető, „levegőből érkező” és „felhőkben tárolt” digitális adathalmaz – hangsúlyozta érdeklődésünkre Nyulász Péter író.
A workshopokkal tematikusan mentettek mesét, álmot és fantáziát abban a projektben, amely a különleges bánásmódot igénylő gyermekért, gyerekekről szól, az ötödik alkalommal megrendezett országos konferencián. Amint Hargitai Enikő, a Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat szakmai és koordinációs főigazgató-helyettese kifejtette: a mese világában játékos utazás zajlott a személyiségfejlesztés, az anyanyelv és a drámapedagógia segítségével.
A latin ábécé kimerült – állította előadásában Nyulász. Igen, az alfa-generáció már az iskolapadokban ül, és „digitális bennszülöttekként” ma más módon szerzik ismereteiket, mint eleik. Az idősebb nemzedék nem találja az utat az ifjabbhoz, akik számára a „betű a papíron” önmagában nem elég ingergazdag. Látnunk kell, hogy mindenki tehetséges valamiben – sorolta aztán az intelligencia nyolc formáját Howard Gardner nyomán. Úgymint: verbális-nyelvi; matematikai-logikai; térbeli-vizuális; testi-kinetikus; zenei; interperszonális; intraperszonális; természeti-környezeti.
– Az ingerküszöb emelkedik, a figyelem szétszóródik, a türelem rövidül, a telhetetlenség fokozódik – zárta le az író. – Eleve már az sem kis feladat, hogy valami módon megragadjuk a gyerekek figyelmét, azt fenntartani pedig végképp komoly kihívás: pedig anélkül nincs sok esély eljuttatni hozzájuk ismereteket. De talán mégsem lehetetlen küldetés. Ennek a lehetőségeit (is) kerestük a Berger Szimat sorozattal.
Oszoli-Pap Márta tankönyvszerző gyakorlati bemutatóval egészítette ki Nyulász Péter gondolatait. Ő dolgozta ki az író Helka című könyvéhez az egész éves tantárgy-integrációs módszertant, és közösen alkották meg az alfa-generációt célzó (fentebb már említett) nyolc intelligenciaalapú Berger Szimat-os módszert. Olyan gyűjteményt mutatott be, mely a gyerekek életkori sajátosságaihoz igazítva játékos módon nyújt alkalmat a számos tehetségterület iránti érzékenység felkeltéséhez, vagyis egyaránt alkalmas a tehetségazonosításra és -fejlesztésre.