2019.09.10. 14:00
Új utakon a baracsi repülőtér
Új üzemeltetője van a dunaújvárosi repülőtérnek, s a hírek arról szóltak, szólnak, hogy az ügyben magasra csaptak az indulatok. „A dolgok azokhoz jönnek el, akik várnak rájuk, feltéve, ha szorgalmasan dolgoznak várakozás közben” – a történések kapcsán Várai Róbert, Baracs polgármestere Thomas A. Edison gondolatát idézte.
A sikeres repülőnapot az új üzemeltető is továbbviszi, évenként megszervezi Fotó: Horváth László
A repülőtér 2004-ben került a területileg érintett két önkormányzat tulajdonába, azzal a megkötéssel, hogy ott 15 évig a területen belül lévő Dunaferr Repülőklub maradjon az üzemeltető. A repülőtér területéből 107 hektár Baracs, 4 hektár Kisapostag közigazgatási határán belül helyezkedik el, magában foglalva az 1844 négyzetméter alapterületű nagyhangárt, az 1095 négyzetméteres kishangárt és az egyemeletes panelépületet. – A kötelezően előírt idő letelte előtt néhány hónappal Kisapostag a panelépületet más gazdasági társaságnak kiadta bérleménybe – mondta el lapunknak Várai Róbert, Baracs polgármestere. – Ezt követően a repülőteret, a két önkormányzat közös döntése alapján, meghirdettük üzemeltetésre egy repülős szaklapban.
Abban bíznak, hogy mielőbb megkezdődhet a repülőtér fejlesztése
A szakma előzetes megállapítása alapján a repüléshez elégséges 35 hektár a baracsi területből, ami magában foglalja a felszállópályát és a szükséges üzemi területet. Így a pályázatban a Baracshoz tartozó 35 hektárnyi területet és a nagyhangár kétharmad részét, majd a Kisapostaghoz tartozó 4 hektárt és a kishangárt, valamint a nagyhangár egyharmad részét írtuk ki – folytatta a baracsi polgármester.
A pályázatra négy ajánlat érkezett. A közös testületi ülésen Baracs az ajánlattevők közül kiválasztotta a számukra megfelelőt, Kisapostag képviselő-testülete nem – így nem született közös döntés. Ezt követően a baracsi önkormányzat úgy döntött: önállóan új pályázatot ír ki a saját területük 35 hektárjára és a nagyhangár kétharmad részére, azaz 1229 négyzetméterre. Azokat a pályázókat kérték fel ajánlattételre, akik már előzőleg is jelentkeztek. Újólag hárman adták be a pályázatukat, akik közül a testület kiválasztotta a legelőnyösebb ajánlattevőt.
Baracs Repülőtér
– A nyertes AntHelmet Kft. közmeghallgatáson ismertette elképzeléseit; a fórumon lehetőség volt kérdezni, és a baracsi lakosok megnyugodhattak, hogy megfelelő kezekbe került az önkormányzati vagyon – folytatta Várai Róbert. – A közmeghallgatáson részt vett a Dunaferr Repülőklub vezetősége, akik élénk érdeklődést mutatva negatív színben igyekeztek feltüntetni a nyertest és tevékenységét. Ez nem sikerült, de a kedélyek azóta sem nyugodtak meg – tette hozzá a faluvezető. A pályázati kiírásnak megfelelően időközben a repülőtér elnevezése is megváltozott Baracs Repülőtérre.
– Bízunk abban, hogy a repülős társadalom megelégedéssel fogadja a megújulást, és a repülőtér a repülés minden szakága számára élvezetes kikapcsolódást nyújt majd – hangsúlyozta Várai Róbert polgármester. – Reméljük, hogy a helyi repülőklub tagjai is tevékenyen folytatják munkájukat, és az első ijedtség elmúltával, a megfelelő fel- és leszállási irányok betartásával továbbra is a kellő mértékben gyakorolhatnak, és hozhatják versenyeredményeiket. A Baracs Repülőtér továbbra is rendelkezésre áll a repülősök számára, sőt, további fejlesztési elképzelések is realizálódnak a turizmus, a repülős turizmus fellendítésére. Önkormányzatunk jó döntést hozott, hiszen a kezdeti ajánlati ár közel tízszeresét sikerült valóra váltanunk a pályáztatással.
Az érintettek közül lapunk megkeresésére csupán az új üzemeltető fejtette ki álláspontját. A cég AntHelmet Kft. néven indult a pályázaton, azonban a nevüket Baracs Repülőtér Kft.-re változtatták, miután a település önkormányzata arról döntött, hogy velük kötnek szerződést az üzemeltetésre.
Turizmusfejlesztés
– A kiírási szakaszban számos megbeszélésen jártunk mind a baracsi, mind a kisapostagi polgármesternél, bár utóbbi csak egyszer fogadott bennünket egy nem túl nyitott beszélgetésen – tudtuk meg Mihalcsek Noémitől, a társaság marketing- és PR-vezetőjétől.
– Várai Róberttel mindig konstruktív, nyitott megbeszéléseket tudtunk folytatni, s beszélgettünk a baracsi lakosokkal, a szolgáltatókkal is. Nem csupán a repülőtér üzemeltetésében rejlenek lehetőségek, de mindezt olyan környezetben, olyan masszív, összetartó közösségben valósíthatjuk meg, ami megérdemli, hogy kiaknázzuk az abban rejlő potenciált. Együttműködési szándékát fejezte ki társaságunkkal a helyi lovarda, az étterem, az üdülőközpont és a yachtklub.
Az új üzemeltető pályázati anyagában bemutatta terveit, melyek elsősorban a tandem- és sportejtőernyőzésre, a vitorlázórepülésre, valamint a turizmusfejlesztésre vonatkoznak.
Tovább bővíteni
A vitorlázórepülés magában foglalja a Dunaferr Repülőklub továbbélésének segítését, illetve saját vitorlázórepülő tevékenységüket iskola vagy egyesület formájában. A társaság repülőtéri gyermeknapot kíván szervezni, melynek profitját a helyi egyesületek, alapítványok javára ajánlja fel. A sikeres repülőnapot továbbviszik, évenként megszervezik. Évente két ejtőernyős versenyt bonyolítanak le, mely a látványosságon túl a helyszínt és a környéket is népszerűsíti. Baracs területén évente ejtőernyős bemutatót szerveznek saját költségükön.
– – Nem csupán arra koncentrálunk, hogy tovább vigyük azt a munkát, amit a Dunaferr Repülőklub az elmúlt években magas színvonalon végzett, hanem szándékunk szerint tovább bővítjük mindezt a turizmus fejlesztésével – emelte ki Mihalcsek Noémi, aki hozzátette: – Egyeztetéseket folytatunk a kisapostagi önkormányzattal és a Dunaferr Repülőklubbal. Kisapostag polgármesterével már elvi megállapodásra jutottunk, és a repülőklubbal is tárgyalunk. Bízunk abban, hogy a status quo megváltozásából adódó nehézségek mielőbb megoldódnak, és rövid időn belül megkezdődhet a tevőleges szakmai munka, a közösségi élet és a turizmus kibontakoztatása, a repülőtér fejlesztése.