2019.11.30. 11:30
A helyszínelő szerint a balesetek 80 százalékát emberi butaság okozza
„Fut, robog a kicsi kocsi, / rajta ül a Haragosi, / din don diridongó. / Ha kiborul az a kocsi, / leröpül a Haragosi, / din don diridongó. Weöres Sándor versét nem mondta el soponyai előadásán Pintér József baleseti helyszínelő, pedig azzal sem fogott volna mellé.
Biztonsági öv hiánya, alkohol, linkség, előzés, sebesség, elalvás, telefon. Ha az okok kezdőbetűjét összeolvassuk, a baleset szót kapjuk, sorolta fel a közlekedési baleset jellemző okait Pintér József Illusztrációfotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap
Mi kell ahhoz, hogy az úrvezető megforduljon furgonjával a főúton, ott, ahol dupla záróvonal tilt, nem elválasztó fal akadályoz? Két dolog. Először is az elhatározás. Másodszor pedig szükség van némi időre, nem sokra, másodpercekben mérhetőre csak. Ha a tiszta szélvédőn a sofőr kipillant előre, s nem lát szembejövőt, ha a visszapillantó tükrök sem mutatnak hátulról érkezőt, jöhet is a manőver. Igaz ugyan, hogy szabálytalan, de ha sietős, kit érdekel az ostoba KRESZ?!
Pintér József baleseti helyszínelő, veszprémi főtörzszászlós tartott előadást a minap a soponyai közösségi házban, sok fiatal ült a közönség soraiban. Pintér szóhasználata nélkülözte a „fakabát” zsargont, ellenkezőleg, néhol pikírt volt – és ez előnyére vált –, s hozzá letaglózó videókat, fotókat mutatott be. Felismerhetetlen járgányokról, felismerhetetlen emberekről. A szabályoknak beintő autósokról és áldozataikról. Az előadásnak az ismeretátadás mellett nyilvánvaló célja volt az elrettentés is.
Úgyhogy térjünk vissza a félbehagyott történetre, amit a helyszínelő elmesélt. Megvolt már a zárón száznyolcvan fokos fordulóra szóló elhatározás az autósban, s meg is indította azt a manővert. Abban a pillanattöredékben, amikor keresztben helyezkedett el az úton, belecsapódott egy motoros. Hogy került oda? Úgy, hogy se nem óránkénti 90, se nem óránkénti 120 kilométeres sebességgel „zötykölődött”, hanem, mint ahogy azt a helyszínélők végül bizonyították, 240-nel. Az is kiderült, hogy a motoros cimborájától kérte volt kölcsön a gépet, hogy kiengedje a gőzt. Hogy melyikük hibázott nagyobbat, hogy melyikük milyen büntetést érdemelne, már nem kellett vizsgálni, de a fejükre olvasni semmiképpen. Mindketten szörnyethaltak az ütközés pillanatában.
Biztonsági öv hiánya, alkohol, linkség, előzés, sebesség, elalvás, telefon. Ha az okok kezdőbetűjét összeolvassuk, a baleset szót kapjuk, sorolta fel a közlekedési baleset jellemző okait a szakember, aki hozzátette azon benyomását, hogy a balesetek 80 százalékát az emberi hülyeség okozza.
Rengeteg példát hozott. Beszélt szülőkről, egy román házaspárról, akik Bukarestből Rómába indultak el. A Dunántúlon át vezetett az útjuk. Gyermeküket nem kötötték be, hogy kényelmesen aludhasson a hátsó ülésen fekve. Hallgatni szörnyű volt, leírni leírhatatlan, mi történt vele, hogy mit eredményezett az emberi hülyeség és a biztonsági öv hiányának eredménye. Csak a két bekötött szülő szállt ki a roncsból.
Egy másik balesetet felidézve, amelyben anya, apa és kétéves fiuk ült az autóban, a szülők gondoskodtak gyermekükről, bekötötték. Magukat viszont nem. Pintér József a helyszínelés munkáját kiegészítve az őrsön, legózás közben szedegetett ki információt a gyermekből, hogy kik voltak a szülei. Nem volt náluk igazolvány.
Az, hogy az újságíró is jön-megy, például Soponyáról vezet a fehérvári szerkesztőségbe, szemerkélő esőben, sötétedés után, rendesen nem cikktéma. Úgyhogy most kivételt teszünk. Az előadás után, talán 51 km/órával haladtunk a lakott területen. Egy RUN-*** (jelentése angolul: fut) rendszámú kicsi kocsi hamar ki is vágott mögülünk, futott, robogott, biztos sietett. Sofőrje nem Pintér József kiváló előadásán járt.
– Kérjük, vezessenek figyelmesen! – írta, írja a megyei rendőrkapitányság bármelyik közlekedési balesetről szóló tömör közleménye végén.