2020.01.10. 07:10
Fejlesztik az innovatív gondolkodást Ráckeresztúron
A Petőfi Sándor Általános Iskola 2017 szeptembere óta vesz részt az „Iskola 2020” elnevezésű projektben, amely a köznevelési intézmények infrastrukturális fejlesztését, a hátránykompenzáció elősegítését és a minőségi oktatás megteremtését tűzte ki célul.
Fotó: Gajdó Ágnes
A ráckeresztúri iskola 2019 szeptemberétől a kistérség oktatási intézményei közül elsőként vezette be a komplex alapprogramot az alsó tagozaton. Gergics Mihályné igazgatót a részletekről kérdeztük.
– Intézményünk minden pedagógusa 4×30 órás továbbképzésen vett részt. Az elsőn megismerhettük az alapprogram célját, megvalósításának lehetőségeit. A második képzésen a Differenciált fejlesztés heterogén tanulócsoport módszereiről hallhattunk részleteket.
Mi a program legfőbb célja?
– A tudásban és szocializáltságban nagyon sokféle tanulói csoport kezelése. Középpontjában a személyre szabott differenciálás áll, ami a végzettség nélküli iskolaelhagyás csökkentésének egyik segítője.
Úgy tudom, több éve alkalmazzák már a differenciálást a tanórákon.
– Igen. Az újdonság az, hogy most a feladatok sokféleségén keresztül egy időben biztosítjuk a leszakadók felzárkóztatását és a tehetségek gondozását, fejlesztjük az innovatív gondolkodást. A pedagógus felkészíti a tanulókat az együttműködési szabályok betartására is. Sikerélményhez szeretné juttatni őket, és arra törekszik, hogy minden tanulóban megtalálja azt, amiben tehetséges.
Hogyan tudnak segíteni az eltérő képességű tanulóknak?
– Minden diáknak más mértékben és más területeken érdemes segítséget nyújtani. Fontosnak tartjuk az egész életen át tartó tanulás kezdő szakaszának megerősítését, az egészséges életmódra nevelést, az informatikai kompetenciák fejlesztését, a művészeti nevelést. Kiemelném a tehetséggondozást és az egyénre szabott képességfejlesztést, az alapkészségek fejlesztését.
Hogyan építik be mindezt a gyakorlatba?
– Minden pedagógus két képzésen vett részt, hogy minél hatékonyabban alkalmazza ezeket a mindennapokban. Az alprogramok megvalósítására kezdetben a délutáni szakkörökön kerül sor. A délelőttöt a hét egy-egy napján ráhangolódással, beszélgetéssel kezdik, amire nagy igény van. Bővítjük a szabadidős mozgások repertoárját, szélesítjük a művészeti nevelést célzó tanórák, szabadidős tevékenységek módszertanát. Törekszünk a matematikával összefüggésben lévő tantárgyak játékos megközelítésére s az egyén és természeti, társadalmi környezete kölcsönhatásának tudatos kialakítására.