2020.03.25. 07:10
Sikerül lefaragnunk most a digitális versenyhátrányból?
Március 16-ával nem csupán az iskolák álltak át digitális tanrendre. Egy egész országnak, na jó, idővel közel 160 országnak kell átmenetileg legközvetlenebb emberi kapcsolatait is a netre költöztetnie.
Az okoseszközök áldásai is megmutatkoznak Illusztráció: Pesti Tamás / FMH
Meglehet, a közösségi oldalak függő látogatói osztogatták korábban a legszorgalmasabban azokat a posztokat, amelyeken egy-egy baráti, nagycsaládi ebédnél okos kütyüikbe temetkező emberek ülték körül az asztalt. E posztok alatt általános volt a szörnyülködés. Nos, a koronavírus elintézte, hogy ez a szörnyűség alapértelmezetté váljon. Azzal a különbséggel, hogy a kérdéses személyek zöme ma már többnyire külön-külön helyiségekben ülve, egyedül, legfeljebb kettesével ebédel. Az otthonaikba zártak közötti egyetlen kapocs pedig a virtuális világbéli. Ugyanakkor a világjárvány következtében a felhasználóknak szintet kell lépniük.
A passzív tartalomfogyasztáson túl gyakorlatot kell szerezniük a két vagy többszereplős videochat alkalmazások konfigurálástól kezdve a munkahelyi konferenciahívásokon át a KRÉTA és a Google Classroom platformok használatáig sokféle alkalmazásban. E napokban-hetekben szülők és nagyszülők ezrei csodálkozhatnak rá, hogy az évek óta a kezükben tartott mobil eszközökön, az egyszerű hanghíváson és szöveges üzenetküldésen túl a kapcsolattartás mennyi lehetősége áll még rendelkezésükre. Már ha valaki beavatja őket például a családot ismét, igaz, virtuálisan az asztal köré gyűjtő csoportos videochatek világába, amely ingyenesen letölthető alkalmazásokon keresztül bárki számára elérhető. Az eduline.hu információi szerint a 2018/19-es tanévben, általános iskolából összesen 3575 volt, a nagy részük, 2879 iskola állami fenntartásban. Szakközépiskolából 514 működött, 377 állami, 78 egyházi, felekezeti és 59 egyéb fenntartásban. Szakgimnáziumból összesen 714 volt, ebből 497 állami, 121 egyházi, felekezeti és 96 egyéb fenntartásban.
Megkezdődött a társadalmi edukációs folyamat
Március 13-a után, a digitális tanrend bejelentésével mintegy 4800 hazai iskolában láttak hozzá, hogy kidolgozzák a gyerekek távoktatásának technológiai architektúráját. A hátrányos helyzetű családokhoz, mint Sárosdon is, még postán érkezik a távoktatás tananyaga a nebulókhoz. Eközben a szerencsésebb otthonokba született gyermekek saját vágású kisfilmet visszaküldve adnak számot tudásukról. Ezzel együtt, a digitális oktatási rendre való átállás jótékony hatásai máris és óhatatlanul kisugároznak a gyerek- és tanulószobák falain túlra is. Pedagógusoktól hallani: egyszerű szülők hívják fel őket tanácsért, hogy hogyan tudnák kiguglizni a tananyagot az otthon tanuló gyermeküknek. Kényszer hatására ugyan, de megkezdődött az a társadalmi edukációs folyamat, amely a bennünket körülvevő okoseszközök világában rejlő lehetőségeket tárja fel előttünk.