„Beszélgetnek” majd az üzemeltetővel és a gyártóval is az alvázak

2020.09.11. 11:30

Az Ikarus név megint szép lesz, méltó régi nagy híréhez

Egy – kerekítve – 1,6 milliárd forint értékű projekt keretében elektromos meghajtású, önjáró, intelligens autóbusz-alvázcsalád kifejlesztését kezdte meg az a konzorcium, melyet a fehérvári Ikarus Járműtechnika Kft. és az Óbudai Egyetem alkot. A fejlesztésről Moór Gyulát kérdeztük, aki az Ikarus részéről annak szakmai vezetője.

B. Kiss László

Szélvédő ragasztásának előkészítése. A kép tegnap az Ikarus székesfehérvári üzemében készült

Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

– Az 1993-ban alakított Ikarus Járműtechnika Kft. 2017-ben korszerűsítette gyártóüzemét: korábbi gépparkját a 21. század technológiai színvonalának megfelelő, számítógép vezérelt eszközökre cserélte. Ezzel egyidejűleg indítottuk el – a HM Currus Zrt-vel együttműködve – új autóbuszok kifejlesztését – válaszolta Moór Gyula a cég tevékenységét, gyártmányait firtató kérdésünkre.

– Kezdetben a Volvo Bus Co. bizonyos alvázára építettünk karosszériákat, s komplett járműveket helyeztünk üzembe. A gyártmányfejlesztés második lépcsőjeként önhordó, 12 méteres elektromos buszok tervezését indítottuk el – folytatta a projektvezető. (Az önhordó karosszéria esetében az alváz és a felépítmény nem választható szét egymástól – a szerk.).

Ennek prototípusát 2019-ben, a brüsszeli Busworld kiállításon mutatták be. Jelenleg párhuzamosan gyártják a Volvo alvázas dízeljárműveket és elektromos buszok első sorozatát – derült ki Moór Gyula szavaiból.

Szélvédő ragasztásának előkészítése. A kép csütörtökön az Ikarus székesfehérvári üzemében készült
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

Elektromos járműveit azonban tovább kívánja fejleszteni az Ikarus, azért pályázatot nyújtottak be az Óbudai Egyetemmel konzorciumban. Az 1,582 milliárd forint költségű projekthez 841 millió forint vissza nem térítendő támogatást nyertek. A fejlesztés eredményeként önjáró alvázakat gyártanak majd, amelyeket az Ikarus, illetve külső partnerei fognak karosszálni és forgalomba helyezni – felelte következő kérdésünkre Moór Gyula. Az önjárás követelménye azt jelenti, hogy az alváz, a beépített erőforrás és a hajtáslánc működtetésével önmagában is mozgásképes és kormányozható – magyarázta a projekt vezetője. A kialakítás a majdani összeszerelő partner igényeihez és felkészültségéhez fog igazodni, lehetővé téve akár saját karosszéria ráépítését, akár az Ikarus részegységeinek felhasználásával történő gyártást. – Az intelligens jelző arra utal – folytatta Moór Gyula –, hogy az 5G kommunikáció alkalmazásával a jármű működése közben az üzemeltetője, illetve a gyártója ellenőrzése alatt marad, és e három között valós idejű kommunikációt tesz lehetővé. A járműtől kapott üzenetek sokrétűek lehetnek: tartalmazhatnak például forgalmi, utasterhelési, az üzemidővel vagy az energia felhasználással összefüggő adatokat. Tájékoztatják ezek az üzenetek továbbá a gyártót az előforduló hibákról, a szükségessé váló karbantartásról. Ezek a folyamatosan érkező információk jó alapjául szolgálnak aztán a további fejlesztéseknek.

Moór Gyula: jelenleg dízelüzemű és elektromos autóbuszokat is gyártanak
Fotó: Nagy Norbert / Fejér Megyei Hírlap

A projekt június elsejével indult, tervezett befejezése 2023. március 31.

A konzorcium másik tagja, az Óbudai Egyetem a közösségi közlekedés szereplőinek elvárásait méri fel, és elkészíti az „okosbusz” és az intelligens szervizrendszer közötti állandó kommunikációs kapcsolatot.

– Meggyőződésünk, hogy az elektromos járművek fejlesztése és gyártása valós jövőt jelent az Ikarus számára, ezért is koncentráljuk erőfeszítéseinket erre a területre – hangsúlyozta nyilatkozata végén Moór Gyula.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában