2021.01.14. 14:00
A németek vevők a fehérvári Ikarusra
Elbúcsúzott az utolsó Ikarus 435 TD duóbusz, amelyik éppen megyénkben, Dunaújvárosban szolgálta utolsó napjait.
Ez volt a prototípusa az elektromos Ikarusnak
Fotó: FMH-Archív (Nagy Zoltán Péter)
De a könnyfacsaró nosztalgiának nincs itt az ideje. A 435-ös búcsúja után kerestük meg a többségében Ikarus tulajdonban lévő Electrobus Europe Zrt. vezetőjét, Fehérváry Tamást, hogy kifaggassuk, hogyan állnak az elektromos buszok gyártásával a Zöld Busz mintaprojekt kapcsán. Nem kevés meglepetéssel szolgált a cégvezető.
Miközben Székesfehérvár lakossága február elejétől várja az elektromos Ikarus busz tesztelését a mindennapi forgalomban, feltételeztük, hogy e próbák után készítik elő a sorozatgyártást. Ám Fehérváry Tamás már itt közbevágott: – Pontosítanék, mert negyven darab busz gyártása jelenleg is folyamatban van, és öt buszt már elkészítettünk. Terveink szerint hetente két buszt készítünk el ebben az esztendőben. Úgyhogy nem a sorozatgyártás előkészítésén, hanem az értékesítés felpörgetésén van a hangsúly – tisztázta a cég vezetője. – A magyarországi Volán társaság és a külföldi partnereink is arra várnak, hogy a pandémiás időszak lezáródjon, és komolyabb tesztelésnek tehessék ki a fehérvári gyártású buszokat – mondta Fehérváry. Megtudtuk, hogy január 26-ára tervez az Ikarus egy szűk sajtóbejárást, ahol a gyártás fázisairól készítenek dokumentációkat.
Ismereteink szerint a megyeszékhelyen február 1-jével indul a már levizsgáztatott elektromos Ikarus busz, próbajáratai február 28-ig tartanak. A járműben a meghajtást és a tápegység utánpótlását az Ikarus kínai partnere biztosítja, ám a busz minden más alkatrésze hazai, illetve fehérvári fejlesztésű és gyártású. A Zöld Busz mintaprojektben az Ikarus több településen is szeretett volna részt venni, de úgy néz ki, hogy erre Fehérvár mellett csak Zalaegerszegen lesz lehetőségük még a tavasz folyamán.
Alapvetően gazdasági kérdés, hogy mely gyártók képesek „labdába rúgni” a magyarországi piacon. Fehérváry Tamás ezt így kommentálta: – A magyar gyártók közül egyedül nálunk, az Ikarusban van elektromos buszgyártás. Ugyan hazai gyártóként emlegetik a komáromi BYD buszgyárat, de ott teljes egészében kínai alkatrészeket szerelnek össze. Az Ikarusnál viszont az akkumulátoron és a meghajtáson kívül minden hazai termék és főleg: fejlesztés. Így a magyarországi hozzáadott érték éppen meghaladja az 50 százalékot. Tudni kell, hogy egyedül az Ikarus rendelkezik európai típusbizonyítvánnyal, és itt lettek kialakítva a sorozatgyártás pillérei is.
Megtudtuk, hogy a próbabuszhoz az Ikarus biztosít elektromos töltőt, de már fejlesztés alatt van egy olyan töltőállomás kialakítása is, amelyik képes az elektromos hálózat optimalizálására, és ezzel a vásárlók olyan helyen is alkalmazhatják az elektromos Ikarusokat, ahol a villamos infrastruktúra egyébként alkalmatlan. Az előállítási árakról is megkérdeztük Fehérváry Tamást, aki arányokkal fejtette ki a várható értékeket: – Az európai elektromos buszgyártáshoz képest az Ikarus várhatóan 20-30 százalékkal olcsóbban állít majd elő, ami köszönhető a saját gyártáson túl a kínai partnerünknek is. A hagyományos, dízeles meghajtáshoz képest a töltők kialakítása miatt az elektromos buszok értéke kétszeres lesz, de más európai előállítóknál ez az arány háromszorosára is nőhet.
Arra a kérdésünkre is meglepő választ kaptunk az Electrobus Europe Zrt. vezetőjétől, hogy vajon a „mi buszunk” jelszóval újra megsüvegelheti-e a magyar az Ikarust: – Ebben az évben száz elektromos buszt gyártunk le, a magyar vevőkön múlik, hogy ebből mennyi kerül a hazai piacra. Előfordulhat, hogy külföldön hamarabb felfigyelnek az Ikarusra. Példának okáért az idén szűk körben megtartott buszexpón Németországban egy Ikarus 125 tipusú alacsony padlós busszal rukkoltunk elő, amit a meiningeni teszt után azonnal megvett a német partner.