2021.02.04. 14:00
Vajon mikor érkezik az alkatrész?
Közel három hónapon keresztül várt és küzdött egy alkatrészért olvasónk, mire eredményt ért el. Gyakorlatilag fogyasztóvédelmi jogaira hivatkozva kellett fenyegetőznie, hogy egyáltalán szóba álljanak vele, mesélte, ahogy azt is: tavaly novemberi rendelése hétfőre érkezett meg hozzá…
A kisgyerekes családoknál a mosogatógép nem várhat hónapokig
Fotó: illusztráció: S. Töttő Rita / Fejér Megyei Hírlap
Olvasónk, a nádasdladányi Ráczné Zahola Veronika története még tavaly november közepén kezdődött, mikor a napi használatban lévő mosogatógépe úgy döntött, hogy nem a lefolyóba, hanem a konyha kövére engedi a vizet. Kiderült, hogy a 4 éves gép belső gumi alkatrésze a hibás, melynek szervizelését Magyarországon egy fővárosi cég látja el. Náluk rendelte meg ezt a bizonyos, 15 centiméteres gumicsövet, melynek teljes vételárát ki is fizette előre, úgy, ahogy azt kérte tőle az adott cég.
– Akkor annyit közöltek, 3-4 hét, mire megjön. Rendben. Vártam, vártam, vártam. A két ünnep között felhívtam a céget, hogy érdeklődjek, laza 20 perc után megtalálták a rendelésem, és a válasz csak annyi volt: beszélnek a beszállítóval és visszahívnak, ami aznap délután meg is történt. Ismét 3-4 hetet mondtak, mire meglesz. Nyeltem egy nagyot, akkor legyen. Január 18-án ismételten felhívtam őket, ismét a beszállítóval való megbeszélésre hivatkozva ígéretet kaptam egy visszahívásra.
Majd újra én hívtam őket, hogy ugyan már, mi van. Ismét a beszállítóval kezdtek el jönni. Nekem elfogyván a türelmem, közöltem a céggel, hogy ez már felháborító. Közölték, ha akarom, vissza is vonhatom a rendelést, mire elmagyaráztam, nem szeretném visszavonni, hanem a már 2 hónapja rendelt alkatrészt szeretném. Csak értetlenkedtek. Én jeleztem, hogy semmi gond, de felkeresem a fogyasztóvédelmet, a hatóságot, valakit. Csodák csodájára délután felhívtak, hogy talán megérkezik 27-e körül. Talán… – mesélte el a hölgy az esetet. Persze nem érkezett meg az ígért időpontban, de egy héttel később, azaz február elsejére igen.
– Sajnos felmerül bennem több kérdés is. Ha nem jövök a fogyasztóvédelemmel, akkor semmi nem történik? Ha én nem hívom őket, annyi nincs bennük, hogy jelezzék, a várakozási idő hosszabbodik? Ki van szolgáltatva az ember az ilyen cégeknek, akik ráadásul nagyon magabiztosak, mert nincs komoly konkurencia. Elszomorító, hogy ilyen van – fogalmazott a fogyasztó, aki mégis jól járt el: határozott volt és jelezte a jogait. Ez hatott. Persze mondhatják, hogy de hisz ez „csak” egy mosogatógép. Nem, mintha magyarázkodnia kellene, de azért elmesélte: kétgyermekes anya, rosszul sikerült vállműtéttel. Most készül a következő műtétre. – Nem volt leányálom eddig a mosogatás – tette hozzá.
– Nagyon gyakori probléma ez, hogy nem érkezik meg határidőre a termék – mondta el a történet kapcsán Vári-Kovács József, a Fejér megyei békéltetőtestület elnöke. – Ebben az esetben el lehet állni a szerződéstől és visszakérhető a pénz. Más esetben sajnos várni kell tovább. Mivel ezek kis értékű rendelések, s nincs olyan nagy kár, ezért nem érdemes belebonyolódni kártérítési eljárásba – mondta el a véleményét a szakember, akinek az a tapasztalata: gyakran akkor is elfogadják a rendelést a webáruházak, ha nem biztosak benne, hogy be tudják szerezni az adott terméket. – Ezek után pedig gyakran akkor tesznek valóban valamit az ügy érdekében, amikor tényleg jogi lépéseket akar tenni a vásárló – fogalmazott Vári-Kovács. – Vannak persze úgynevezett fix határidős szerződések, amelyeknél azért más a helyzet: ha nem érkezik meg az egyeztetett időpontban a termék, akkor hátrányt szenved a vásárló és ennek jogi, anyagi következménye lehet. Ám ennek mindenképpen szerepelnie kell az adott szerződésben.