2021.05.23. 11:30
Érvényesnek számít a forgalmi engedély és a jogosítvány még akkor is, ha lejárt
Mivel lehet, ezért sokan elhalasztják autójuk műszaki vizsgáját, illetve vezetői engedélyük meghosszabbítását, pedig veszélyeket, de legalábbis kellemetlenséget hordozhat ez a fajta elhanyagoltság.
Langmáhr Dorottya egy féktárcsa belsejét mutatja: ne várjuk meg, amíg egy kisebb alkatrész elkopik, mert komolyabb gondot okozhat
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap
A legtöbb ember úgy van beállítva, hogy azt teszi, amit kötelező, és csak akkor, amikor már nincs más hátra, meg kell tenni, ha tetszik, ha nem. Az utolsó pillanatokban elvégzett munka pedig nem mindig jó, főleg, ha egyszerre akarja azt mindenki elvégeztetni.
Jelenleg veszélyhelyzet van, és az ezzel kapcsolatos rendelkezések egyike kimondja, hogy a forgalmi engedélyek, illetve a vezetői engedélyek a feltüntetett érvényességi idő után is használhatók. Ha majd feloldják a jelenlegi helyzetet, akkor azt követően 60 nap áll a rendelkezésére mindenkinek, hogy rendbe tegye az autó, illetve a saját okmányait.
Milyen hatása van?
Két irányban indultunk el. Az egyik a műszaki vonal, vagyis, hogy milyen hatással volt és van ez a könnyítés a járműparkra?
A móri Langmáhr szerviz vezetője, Langmáhr Dorottya elmondta: – Az a tapasztalatunk, hogy nagyon sok autótulajdonos kivár az utolsó pillanatig, így amint feloldják ezt a könnyítést és megindul a vizsgáztatás, egész egyszerűen nem fogják bírni sem az okmányirodák, sem a vizsgaállomások, de még a szervizek sem. Olyan áradat éri majd el a rendszert, mint a gumis műhelyeket az első hó idején.
Azt is fontos szem előtt tartani, hogy az autók karbantartása nemcsak azért fontos, hogy megfeleljenek a vizsgán, hanem hogy növeljük a biztonságot, illetve csökkentsük a rizikófaktorokat. A jelenlegi helyzetről a szerviz vezetője azt mondta: – Drasztikusan, hozzávetőlegesen negyedére csökkent a műszaki felkészítés, de ez igaz az összes többi szervizben elvégzett munkára, sőt még az autósbolt forgalmára is, pedig az autók mennyisége ugyanaz, sőt inkább emelkedik.
Márpedig, ha az emberek nem viszik szervizbe, és nem is vesznek hozzá alkatrészt, könnyen ki lehet találni, mi lesz a következménye.
– Általánosságban elmondható, hogy el vannak hanyagolva az autók – mondja Langmáhr, hiszen eddig legalább két éve ránézett pár szakember a kocsira, ellenőrizve az olyan alapvető, de életmentő elemeket, mint a futómű vagy a fék: – Most azt látom, hogy nem foglalkozik senki semmivel, mondván, hogy nem kötelező. Hozzávetőlegesen 10 százalék az, aki így is megad minden figyelmet a kocsinak.
Ilyen kevesen vannak azok, akiknek a saját biztonságuk és egyben az autó élettartama is fontos. Arra a kérdésre, hogy hosszú távon megéri-e az időhúzás, a szerviz vezetője határozott nemmel válaszolt, majd azt is hozzátette: – Ez a mostani állapot senkinek sem jó. Egy kisebb problémát sokkal könnyen lehet orvosolni. Ha mondjuk egy gömbfej cseréjét fél évig halogatjuk, akkor a végén már egy egész lengőkart kell kicserélni. Egy kis apró hibából akár egészen nagy problémák is keletkezhetnek.
Fizet-e a biztosító?
Van ugyanakkor egy másik vetülete is a jelenleg még fennálló helyzetnek. Tegyük fel, hogy a rendőr nem büntet meg minket a dátumozás szerint lejárt okmányok miatt, de ha baleset történik, vajon fizet-e a biztosító?
Vinkelman András biztosítási szakjogász, aki egy az ügyfelek és a biztosítók közötti problémákat rendező céget vezet, elmondta: – Legyen szó akár jogosítványokról, akár forgalmi engedélyekről, a rajtuk szereplő dátumok bármennyire is azt mutatják, hogy az okmány lejárt, a biztosítónak kötelessége fizetni. A jogszabály úgy fogalmaz, hogy az érvényességi ideje ezeknek a dokumentumoknak automatikusan meghosszabbodik a veszélyhelyzet végéig, illetve a veszélyhelyzet végét követő türelmi időszak utolsó napjáig.
Ezek szerint az a hivatalos álláspont, hogy nem jártak le az említett okmányok, függetlenül a rajtuk szereplő lejárati dátumoktól, vagyis érvényesek, tehát a biztosító köteles fizetni, legyen szó cascóról vagy éppen felelősségbiztosításról.