2021.06.29. 07:00
A tervezettnél drágább lesz a déli összekötő út kivitelezése
Zajlik a déli összekötő út kivitelezése. Ismert, 4,7 milliárd forintos állami támogatás mellett valósul meg a gigaprojekt. Szerződést módosított Székesfehérvár önkormányzata és a beruházás jelentékeny részét elvégző cég, az STR Mély- és Magasépítő Kft.
Az évtized útfejlesztési beruházása a déli összekötő út építése Székesfehérváron, az Új Váralja sornál
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap
A mintegy bruttó százmillió forintos vállalkozási díj emelkedéssel járó szerződésmódosításról szóló önkormányzati határozat még a hónap első felében született, amikor még nem lehetett közgyűlést tartani, így Cser-Palkovics András polgármester döntött a város részéről. Rögtön soroljuk a határozatba is foglalt okokat.
Az önkormányzat lapunk megkeresésére írt tájékoztatójában összefoglalta a legfontosabbakat: – Az évtized útfejlesztési beruházása a déli összekötő út építése, amely komoly előkészítést követően immár hónapok óta zajlik. Látványos munkálatok folynak mindkét végéről indulva, azaz az Új Váralja sor és a Seregélyesi út felőli oldalon is. A kivitelezés során egy teljesen új út épül, amely új területeket tár fel a városban, és évtizedek után végre közvetlen összeköttetést biztosít a Sárkeresztúri út felől a vasút déli oldalával – fogalmaztak. – Azzal, hogy új területeket tár fel az útépítés, együtt jár az is, hogy a területen végzett munka során fellelt állapotok miatt néhány helyen a műszaki tartalom módosítására is sor kerül, ami minimális a teljes beruházást tekintve, költségük pedig a kivitelezésre biztosított forrás tartalékkeretéből biztosítható – ismertette a hivatal.
A 425/2021. közgyűlési határozatban olvashatók szerint több kisebb kiviteli módosítás is szükséges. Ezek nem is annyira költségük, mint inkább jellegük miatt érdekesek.
– Tekintettel arra, hogy a teljes tervezési szakaszon – külterületen és belterületen is – kiépítésre kerül a közvilágítási hálózat, ezért lehetőség van több szakasz jövőbeni belterületbe vonására. A belterületi jelleg erősítésének érdekében célszerű a körforgalmú csomópontokban a burkolatszegélyeket egységesen kiemelt szegéllyel építeni, ebből adódóan ezeken a helyeken a rázóburkolat elhagyható – áll a határozatban; ez az egyik módosítás. Emellett kisebb pályaszerkezet-módosítás is indokolt, illetve bizonyos helyeken más szegélyeket használnak majd, mint azt korábbi elgondolták. A kisebb módosítások bruttó 3,3 millió forintból jönnek ki. Ez a kapcsolódó tartalékkeretből finanszírozható.
A nagyobb falat egy bruttó 97,7 millió forintos, új költségelem. A munkaterület átadása idején a Köles utcai ivóvízgerincvezeték még nem volt önkormányzati tulajdonban, illetve nem volt a Fejérvíz Zrt. kezelésében. Időközben mindez módosult. A Fejérvíz jelezte, a csőanyag kora és rossz műszaki állapota a gerincvezeték kiváltását indokolja a teljes Köles utcai hosszon. Ez is a déli összekötő út projekt részeként valósul meg. A szóban forgó ivóvízvezeték-építési munkák díját külön számlákon köteles feltüntetni a vállalkozó.
Mindezek eredményeképpen a teljes vállalkozási díj – a tartalékkeret nélkül – nettó 3 milliárd 16 millió forintra, vagyis bruttó 3 milliárd 830 millióra emelkedik.