2021.06.16. 07:00
Alapjaiban újragondolt rendszer lesz az új buszmenetrend Fehérváron
Július 17-étől lép életbe az új helyi buszmenetrend. A jegyvásárlás menete és az ár is változik majd a tervek szerint.
Lakossági fórum keretében ismertették a helyi buszmenetrend változásait
Fotó: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap
Az új buszmenetrendet és buszhálózatot ismerhették meg kedden az érdeklődők a Bory Jenő Általános Iskolában tartott lakossági fórumon, ahol a jelenlévők kérdéseket tehettek fel a városvezetésnek és a közlekedési szakembereknek. – Ez egy nagyjából 45 éve működő rendszer, ami most a városban a közlekedési szolgáltatást nyújtja. 1976. október 3-án lépett üzembe, és alapjában véve azóta is változatlan – emlékeztetett Papp Zsigmond közlekedéstervező.
– A buszforgalom az utasainak nagyjából háromnegyedét elveszítette az elmúlt 40 évben. A városkép is rendkívül sok mindenben változott azóta: épültek az ipari parkok, lakótelepek, beépült Öreghegy és Feketehegy, így mindenképp szükséges alapjaiban is újragondolni a rendszert.
Tervek és próbálkozások korábban is voltak, végül a közlekedési szakemberek úgy döntöttek, hogy a mai járatok kombinációival, összekötésével kell az új hálózatot kialakítani. Ez azt jelenti, hogy lesznek új viszonylatok, ám ezek nagy része a régiek összekötésével jön létre. Az új hálózat kialakítását egy nagyjából két évig tartó munkafolyamat, és mintegy 3200 mérés előzte meg,
– Néztük, hogy melyik buszjáraton hány utas van, melyik mennyit késik, hol vannak a tipikusan kimaradó, késő, siető járatok. Megpróbáltunk olyan menetidőket és hálózati elemeket kitalálni, amik a mai közúti forgalom mellett is le tudják bonyolítani az utasforgalmat. Eddig a receptet olvasgattuk a pudingkészítés során, most már megkóstolnánk ezt a pudingot jövő hónapban – utalt az új menetrend július 17-i bevezetésére Papp Zsigmond. – Utána még lehet ízesíteni, bármilyen fűszert hozzátenni. Amit most bevezetünk, az még javítható, és biztos, hogy további korrigálásra szorul majd.
Az új menetrend bevezetése után az első 3-6 hónapos időszak a megfigyelésről szól, amikor is szakemberek vizsgálják a gyakorlati működést.
A közlekedésszervező nagy vonalakban ismertette az új buszhálózatot. A 6-7-es számú járatok Feketehegyről a vasútállomáson át Kisfaludig közlekednek. A 3-as busszal a Köfém – Mártírok útja – Vasútállomás – Várkörút – Fecskepart útvonalon közlekedhetünk. A 2-es számú autóbusz a Kassai utca – Videoton – Áron Nagy Lajos tér – Vasútállomás – Szárcsa utca – Sóstó között szeli a kilométereket.
– Ezek a járatok a vasútállomáson bevárják egymást, utána mennek tovább a célállomás felé. Ezzel az a célunk, hogy legyen egy olyan alaphálózat a városban, hogy például a vasútállomásnál egy átszállással az egész város feltárható legyen – fogalmazott a szakember. Kiemelte, ezek a járatok hajnali 4 és 24 óra között közlekednek.
A lakossági kérdések során kiderült többek között az is, hogy a 11-es jelű busz helyét az 1-es autóbusz veszi át, amely meghosszabbított útvonalon közlekedik a Kassai utcáig. A 17-es járat a Köfém felől érkezik majd a Vízivároson keresztül a Piactérre, a mai 15-ös buszt pótolva pedig továbbmegy a Szárcsa utcán keresztül a Sóstó Ipari Parkhoz és az Angol utcához.
Az úthálózat fejlesztésével együtt a menetjegyek és a bérletek rendszere is változik majd, a tervek szerint jövő év elejétől.
– A jegyrendszer egyidős a hálózat rendszerével. Gyakorlatilag a pecsétes bérlet és a huszonhatszor használható jegy van most érvényben – kezdte Mészáros Attila alpolgármester. – Ezen is szeretnénk változtatni, elektronikus jegy- és bérletrendszerrel. Időalapú rendszert vezetnénk be, ami a jegyek esetében 90 perces, valamint napi-, illetve hetijegy lenne, a bérleteknél pedig 30 napos és 90 napos lenne az érvényességi idő. Továbbá terveink szerint a jelenlegi árakhoz képest 6-8 százalékkal lennének olcsóbbak a jegyek és a bérletek.
A minél szélesebb körű tapasztalatszerzés érdekében a helyi tömegközlekedést július 16. és 31. között mindenki ingyenesen használhatja. Cser-Palkovics András polgármester elmondta, arra kéri az utazóközönséget, osszák meg tapasztalataikat az új buszhálózat kapcsán, hiszen a szakemberek a visszajelzések alapján tudják tökéletesíteni a rendszert.