2021.06.24. 07:00
Merre vezet az új gyúró-váli út nyomvonala?
Hosszas egyeztetések folynak a Vereb–Vál–Gyúró–Etyek közötti közvetlen összekötő út nyomvonaláról, s a legvadabb rémhír is szárnyra kapott. Tessely Zoltán országgyűlési képviselő megismételte: normál közút épül, a kijelölt szakaszon, ebből új elem 8,73 kilométer.
A megfelelő megoldás megtalálásához személyesen is bejárta Tessely Zoltán országgyűlési képviselő a problémás területeket
Fotó: Tessely Zoltán közösségi oldala
A rémhír egy kereskedelmi televízióban el is hangzott, miszerint kétszer két sávos utat terveznek építeni az M1–M7 autópályák között, az említett települések érintésével. Természetesen ez nem igaz, cáfolta Tessely Zoltán az állítást a riportban, s az interjút teljes terjedelmében közzétette honlapján. A képviselő hangsúlyozta: Vereb–Vál–Gyúró–Etyek között közvetlen kapcsolatot teremtő út épül, egyelőre a tervezés fázisában vannak. A tizenegy méter koronaszélességű normál közút a települések közötti közlekedést erősíti, s turisztikai szempontból Etyek és a Velencei-tó egyszerűbb elérését szolgálja. A teljes út hossza 21,83 kilométer, 12,1 kilométer már meglévő földút, s 8,73 kilométer az az új szakasz, amely eddig nem létezett. A tervezést a Speciálterv Építőmérnöki Kft. végzi, s több alternatívát kínáltak fel a végső nyomvonal kialakításának elkészítése előtt.
Az útvonal társadalmasítása megtörtént, így nevezik a lakossággal történő egyeztetéseket, amelyek fórumokon, bejárásokon s az interneten zajlottak. A legtöbb kifogás Gyúró lakóinak egy részétől érkezett, az új lakosok a nyugalmukat féltik. A Tordas Zoo Állatmentő Farm Alapítvány állatmenhelynek szintén a bázisaként szolgál tízhektárnyi föld a gyúrói területen, ahol az istállók, a kennelek, kifutók, karámok mellett húzódnak a legelők, innen évente kétszer szénát gyűjtenek, mondta el Fedák Krisztina vezető. „Teljesen politikamentes a küzdelem számunkra. Bízom benne, hogy olyan megoldás születik, hogy ez az út nem keresztezi a mi területünket” – fejezte ki reményét a vezetőnő. Az állatmenhellyel kapcsolatban összegyűlt mintegy hétezer aláírás a helyi szempontokon kívül hozott be új érveket, az állatvédők általánosságban adták aláírásukat, mintegy tiltakozásul. Ám az ország távolabbi részeiről is – a konkrét eset ismerete nélkül – csatlakoztak sokan a petícióhoz. Tessely Zoltán személyesen tárgyalt a vezetővel, s megnyugtatta: a nyomvonalat többször finomították, a Tordas Zoo nincs veszélyben. A farm egyébként kis szakaszon szintén használ egy nem a tulajdonát képező darabot a Natura 2000-es minősítésű területből, hallgatólagosan.
Gyúrón a régi lakosok többsége üdvözli az új utat, ők nem ragaszkodnak a zsákfalu elzártságához, az újonnan betelepültek azonban tartanak a szerintük bekövetkező forgalomnövekedéstől s az ezzel járó kényelmetlenségtől. Végül Gyúrótól 500 méternyi távolságra rajzolták meg az úttükör tervét, s Válban szintén lakossági kérésre vitték kicsit távolabb a lakott területtől a nyomvonalat. A képviselő elmondta: a termőföldek és a természetvédelem alatt álló területek védelme nagy súllyal esik latba, igyekeznek egyensúlyt teremteni ebben a fő szempontnak tekintett lakossági érdekekkel – a nyomvonalterv lezárása ennek szellemében történik majd. A Pannónia szíve programnak részét képezi ez az útberuházás, s az a tapasztalat, hogy máskor is a többség egyetértésével, illetve az érintett települések ingatlanai értékének növekedésével járt valamennyi fejlesztés.
„Nem vagyunk türelmetlenek – fogalmazott a képviselő –, kivárjuk a legjobb megoldást.” Etyek, Vereb, Vál, Tordas településen gördülékenyen folytak az egyeztetések, Gyúrón több erőfeszítést igényel az elvárások összehangolása. Nem sérül az állatvédelem ügye sem, szögezte le Tessely képviselő. Gyúrón időközi választást tartanak, mivel az egy csapatban induló polgármester és testülete között megbomlott a bizalom, s felálltak a képviselők. Elképzelhető, hogy az útépítés kapcsán emiatt is nagyobb a hullámverés, s ezt mindenki számára megnyugtatóan kell kezelni, jelentette ki a politikus.