2022.04.20. 14:00
Csendesen suhan az új elektromos csuklós autóbusz Fehérváron
Két héten át rója a köröket a megyeszékhelyen az új típusú csuklós elektromos autóbusz. A próbaidőszak ideje alatt a közösségi közlekedésben részt vevők ingyenesen használhatják a járművet. Az utasok tapasztalatai pozitívak.
A közlekedés a középső folyosón is igazán kényelmes
Forrás: Pesti Tamás / Fejér Megyei Hírlap
A tavalyi évben már érkezett Székesfehérvárra egy próbaüzemben szolgáló környezetbarát autóbusz, idén pedig egy csuklós elektromos busz forgalomba helyezésével folytatódik a Zöld Busz demonstrációs mintaprojekt. A járművet április 14-től két héten át ingyenesen tesztelheti a város utazóközönsége.
Amit a technikai részletekről tudni érdemes: a MAN Lion’s City 18 típusú autóbusz 18 méter hosszú. A háromtengelyes, alacsony padlós, kifejezetten városi használatra tervezett jármű 45 utasnak biztosít ülőhelyet. 640 kilowattóra összkapacitású akkumulátorcsomagjának kö- szönhetően egy töltéssel átlagosan 250-300 kilométert képes megtenni.
A csuklós elektromos autóbusz már múlt csütörtök óta rója a köröket, s tekintve, hogy napról napra más útvonalakon teljesít szolgálatot, a város számos szegletében találkozhattak a matricákkal gazdagon díszített, környezettudatosságot hirdető járművel. A tudatosság mellett azonban a kényelem sem elhanyagolható, ebben is élen jár a fehérvári közúti forgalomban is teljesítő jármű: az alacsony padlós kivitel ugyanis kényelmes fel- és leszállást biztosít, így babakocsival vagy kerekesszékkel sem okoz komolyabb kihívást a közösségi közlekedés igénybevétele.
A felszállás utáni talán első érdekesség a padló otthont idéző, színe és mintája miatt laminált padlóra hajazó burkolata. Az ülések közti folyosón kényelmes a közlekedés, ottjártunkkor az utazók nagy része – érthető módon – az állóhelyekkel szemben inkább a zöldes színekben pompázó ülések adta helyeket részesítette előnyben. Így tett Szabó-Fülöp Adél is, aki kislányával, Narával tesztelte az új járművet. A fiatal anyuka elmondta, gyakran igénybe veszik a helyi közösségi közlekedés eszközeit, az elmúlt napokban már többször ültek az elektromos buszon is. Mint mondta, kislánya kifejezetten szereti a buszokat, imád utazni. Szabó-Fülöp Adél az új busz kapcsán kiemelte, mind a külseje, mind a belső elrendezés elnyerte tetszését, s az, hogy a busz működése jóval kevesebb zajjal jár, ugyancsak fokozza a kényelmet.
Véleményét a buszon utazók közül többen osztották, s egyúttal aláhúzták, örülnek, hogy kipróbálhatják a járművet, és bíznak abban, hogy idővel a mindennapokban is hasonló, környezetkímélő buszokkal utazhatnak majd.
A közösségi oldalon közzétett visszajelzések alapján többekben felmerült, a „hosszú” autóbusz számára vajon mennyire lesznek kényelmesek a megyeszékhely különböző méretű körforgalmai. Nos, a kérdést az autóbusz tapasztalt sofőrjének is feltettük, aki azonnal eloszlatta a kételyeket: mivel a busz szabványméretű, így hossza pontosan ugyanakkora, mint a városban közlekedő más csuklós buszoké, ezért a körforgalmakban is kiválóan teljesít, sőt, irányíthatósága valamivel könnyebb, mint a hagyományos buszok esetében.
A jármű belső tere modern és letisztult, a fűtőrendszer mellett klímaberendezés biztosítja az évszaknak megfelelő hőmérsékletet. A busz elején és közepén elhelyezett kijelző a soron következő megállók jelzésére szolgál, ám ezek jelenleg még nem léptek működésbe. A próbaüzem ideje alatt a járművet minden útján kíséri egy hagyományos társa, így az esetleges technikai problémák előbukkanásakor sem maradnának jármű nélkül az utasok. Az elektromos busz a mai napon a 17-es és a 36-os, holnap pedig a 37-es vonalon teljesít szolgálatot.