Fa Nándor korábbi hajójával is versenyez

2023.07.25. 13:00

A cél közelében halad a New Europe (frissítve)

A harmadik versenynapon egymás után értek be Cherbourg kikötőjébe a 60 lábas IMOCA-osztályú hajók, Weöres Szabolcs és Fa Nándor jó hangulatban vitorlázik a cél felé.

Tihanyi Tamás

Nyugalmas percek a New Europe fedélzetén

Fotó: SzabiOceanRacingHUN23

Már jó ideje ismét a La Manche-csatornában halad „visszafelé” a magyar vitorlás, kedden délben, nagyjából három nappal az indulás után összesítve a 32. helyen áll a New Europe, amelynek fedélzetéről kevéssel a déli harangszó után érkezett üzenet. Idézzük:

„A fedélzeten remek a hangulat. Jelenleg viszonylag könnyű hátszélben haladunk. Kissé sajnálatos, hogy az ír partok közelében lelassultunk, és nem sikerült elérnünk az erős, keletről nyugatra tartó szelek végét. Ehelyett egy anticiklonba értünk bele, ami kellemes és napos időt hozott, viszont nem tudunk olyan gyorsan vitorlázni, mint szerettünk volna.  Jelenleg a legközelebbi versenytársaink a Gentoo, a Medallia és a d'Ieteren Group. Arra számítunk, hogy a szélviszonyok a célba érkezésig változatlanok maradnak.”

A harmadiknak említett hajó az ex-Spirit of Hungary, azaz Fa Nándor jelenleg saját tervezésű, építésű, bár azóta természetesen különböző változtatásokon átesett vitorlásával is versenyez. A 60 lábasok mezőnyében a New Europe 25., a belga irányítású d’ leteren Group pedig a 26., azaz Nándornak bőven van alkalma emlékezni arra, amit a 2016-17-es Vendée Globe-on átélt a most mögöttük haladó hajó fedélzetén.

Frissítés - 16:31

Amíg Weöres Szabolcs és Fa Nándor közeledik Franciaország partjaihoz, érdemes egy kis történelmi kitérőt tenni. A New Europe ugyanis egy olyan sziget mellett halad el rövidesen – hogy mennyire közel, azt persze nem tudhatják még ők sem –, amelyik rengetek vért és szenvedést látott a második világháború idején, és amelynek múltját igyekeztek teljesen kitörölni a britek emlékezetéből.  

A nyugati front a háborúnak azon szakaszában arrafelé viszonylag békés volt, a britek az afrikai és az Atlanti-óceán térségére figyeltek. Miután az angolok – állítólag személyesen Churchill – védhetetlennek minősítették az egyébként hozzájuk tartozó szigetet, a francia partoktól tíz mérföldre fekvő Alderney brit lakosságát és helyőrségét kimentették. A németek 1940 nyarán tehát megérkeztek, jól megerősítették az állásokat, 1944-ben például már huszonötezer elit SS-katona állomásozott ott. Kapóra jött a németeknek a lehetőség, mert úgy gondolták, hasznos lesz majd a támaszpont, ha elkezdődik Anglia katonai megszállása. De ha az nem, a védekezéshez különösen alkalmasak lesznek az időközben felépített erődök, bunkerek. Ám rosszabb történt. A németek a szigetet munkatáborrá alakították át, és ottlétük két esztendeje alatt becslések szerint nagyjából tízezer kényszermunkást dolgoztattak a szögesdrótok mögött. Borzalmas rémtettekre derült fény, volt, akit felakasztottak, másokat ledobtak egy szikláról, de még olyan is megtörtént, hogy élve temettek el embereket a betonba. De nem vetett ez jó fényt az angolokra sem, ezért máig nem végezték el a tömegsírok teljes feltárását, épp nemrégiben kezdtek a témával behatóbban foglalkozni, hogy legalább az áldozatok számáról legyen pontos adat.  

Weöres Szabolcs a New Europe fedélzetén. Valamikor éjjel érnek majd célba
Fotó: SzabiOceanRacingHUN23

Valószínűleg senki sem gondol erre, amikor hajójával megközelíti az apró szigetet, a brit földet, amit megszálltak a németek. De ez nem is csoda: onnan már tényleg csak egy szélroham, és a versenyzők bejutnak Cherbourgba, ahol a cél és a szárazföld várja őket. Fa Nándor és Weöres Szabolcs, valamint a belga legénységű ex-Spirit of Hungary érkezése valamikor az éjjeli órákban várható.

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában