2023.09.07. 17:30
Új Csóri úti körforgalom: ez a viszonylag egyszerű átalakítás segíthetne a torlódások csökkentésében
Magyarországon két dologhoz ért mindenki. Az egyik a foci, mostanság meg egyre inkább a körforgalmak átalakításának kérdése. Pedig egyáltalán nem olyan egyszerű előre látni azt, hogy egy útszűkítés vagy éppen bővítés milyen hatásokat vált ki!
Fotó: FMH-archív (Fehér Gábor)
Mi laikusok könnyen mondjuk, hogy „épüljön még oda” plusz két sáv és máris gyorsabban lehet haladni. A valóság ennél sokkal bonyolultabb, és az ilyen bővítések nem mindig a kívánt célt érik el, ám szerencsére ma már vannak olyan szoftverek, amelyek a dróntechnológiával kombinálva nagyon sokat segíthetnek abban, hogy még a tervezett útátalakítás, még bármilyen kapavágás előtt meg lehessen mondani, mi várható a „beavatkozás” eredményeként.
A Polányi Péter mérnök által készített mintegy 30 oldalas tanulmány felvázolja az Új Csóri úti körforgalom problémájának régre visszanyúló okát is. Az eredeti elképzelések szerint a forgalmas ágakban tervezett kétsávos belépést kétsávos körpálya szolgálta volna, de időközben kiderült, hogy a körpályában koncentrikusan haladó két forgalmi sáv helytelen használata rendszeresen balesetet okoz más körforgalmakban. Emiatt a körforgalom ugyan az eredeti geometriával (és szélességgel) épült meg, de a belépési részeken már egysávosra szűkített belépő ágakat és egysávos körpályát alakítottak ki. A belépő ágak egysávosítása messzebbre, a körforgalomtól távolabbra tolta a konfliktust, a kétsávosnak tervezett, de egysávosként működő körpálya viszont a körpályában való viselkedést rontja: Mivel túl sok a hely, túl széles a kör, így még gyorsabban lehet haladni a körben. Emiatt viszont az oldalágakból érkezve sokan, érthető módon „megrettennek” a körpályán gyorsan érkező más járművektől, emiatt nehezebb a becsatlakozás.
Mivel az elkerülő út ma már a városhatáron kívül csatlakozik a 8-as úthoz, ezért a korábbi 2x2 sávos kapacitás már felesleges Polányi Péter szerint. A két sávon érkezőket viszont gyorshajtásra csábítja ez a többlet kapacitás, túl sokan és túl gyorsan odaérnek a körforgalomhoz. A forgalom hirtelen megtorpanása pedig torlódást okoz. Ugyancsak problémás az Iszkaszentgyörgyi úti kereszteződés, amelynek a lámpája mintegy „összegyűjti” az autókat, majd egyszerre engedi rá azokat az Új Csóri úti körforgalomra. A szakember szerint itt tehát mindenképpen szükséges lenne egy körforgalom kiépítése, hogy ne alakuljanak ki város irányában járműkonvojok. Ez tehát az az alapállapot, amelyből kiindulva a mérnökök vizsgálták a megoldási lehetőségeket.
A „legegyszerűbb” és talán legkevesebb előrelépést jelentő verzió szerint a meglévő körforgalom nem épül át, csak az útburkolati jelek változnak meg, ami lehetővé teszi, hogy az amúgy is széles körpályán egymás mellett két forgalmi sáv is működhessen. E megoldásban az Új Csóri úti torkolat két sávval csatlakozik a körbe, mely enyhít a jelenlegi helyzeten.
A turbókörforgalom olyan körforgalom, amelynek esetében már a behajtás előtt be kell sorolni abba a sávba, amelyik irányban majd tovább szeretnénk haladni, mert az egyes sávokból a kijáratoknak csak egy része érhető el. Ha ilyen módon kétsávosítanák a körforgalmat, akkor még nagyobb lehetőség lenne a kétsávos beléptetésre, mivel a többlet sávnak épp vele szemben nyílik egy befogadó sávja. E megoldás révén a 7-8-as út részére is két sávos belépés és továbbhaladás biztosítható.
Polányi Péter drónok által készített forgalomszámlálás és forgalomdinamika alapján megvizsgálta azt a lehetőséget is, hogy a körforgalom mostani középső részén, a középszigeten új körpálya épülne, melyen spirálisan alakítanák ki a forgalmi sávokat, így a sarokforgalom számára - tehát azoknak, akik a körforgalmat már a legelső kijáraton elhagynák - a jelenlegi nagy körforgalom peremén lévő burkolt felület adná a szökősávokat.
A legideálisabb megoldás a mérnöki számítások szerint az lehetne, ha a középsziget szűkítésével ugyan, de turbó körforgalmat alakítanának ki, emellett pedig minden irányban lennének „szökősávok” is. Ezen felül az Új Csóri út felőli, valamint a Palotai út felőli becsatlakozás 2 sávos lenne, a másik kettő maradna továbbra is egysávos. A modellezés alapján megállapítható, hogy a jelenlegi körforgalom turbósított átalakítása időszakonként eltérő áganként 120 %-os kapacitás javulást eredményez. Érezhetően javulna az Új Csóri út torlódási helyzete, nem lenne számottevő változás a Palotai útról érkezők esetében, viszont feltehetően romlana a Farkasvermi út torlódása. Az átalakítás hatását Polányi Péter véleménye szerint erősítené az Új Csóri út városba bevezető szakaszának egysávosítása. A külső sáv pedig a buszok részére lenne használható.
Ezáltal ugyanis kialakulna a folyamatos lassabb, nyugodtabb járműfolyam, mely a körforgalomig egyenletes mérsékelt sebességgel haladna, a tömegközlekedés előnyben részesítésével. Ennek eredményeképpen a feljavított kapacitású körforgalomba egy nyugodtabb, és egyenletesebb áramlat érkezik, mely révén kölcsönös javulás érhető el. Természetesen, ha megvalósul az M200-as gyorsforgalmi út Székesfehérvárt tehermentesítő szakasza, akkor az egész körforgalom mentesülhet tranzit forgalomtól.
Mindezek az átalakítások, fejlesztések - hozzátéve a járda kiépítésének szükségességét a Kertész csárdástól a város határáig -, nem kevés pénzbe kerülnének, ezért Székesfehérvár polgármestere az év hátralévő részében több egyeztetést is kezdeményez a Magyar Közúttal és az Építési és Közlekedési Minisztériummal.