2023.10.27. 20:00
Mi kell ahhoz, hogy a teherautókat kitiltsák az Új Csóri útról vagy a körforgalomból?
A székesfehérvári önkormányzat kezdeményezésére a Magyar Közút Zrt. megvizsgálja, érdemes-e, és ha igen, miként lehetne súlykorlátozást bevezetni, azaz a 7,5 tonna feletti teherautókat kitiltani az Új Csóri útról.
Fotó: FMH-Archív / NN
Még október elején tette közzé Székesfehérvár polgármestere az Új Csóri úti körforgalommal és az ahhoz vezető Új Csóri úttal kapcsolatos elképzeléseket. A megállapodás szerint az önkormányzat vállalja, hogy elkészíti a körforgalom bővítésének engedélyes terveit, ezek minden költségével. Ezzel párhuzamosan felmerült a súlykorlátozás bevezetése is az Új Csóri úttal kapcsolatban, ahonnan a 7,5 tonna feletti, nem célforgalmú teherjárműveket szeretné az önkormányzat kitiltatni. Ez ugyan áttörést önmagában nem hoz a csomópontnak, de könnyítést biztosan, már csak a sávösszeolvadásoknál a cipzár-elv alkalmazása kapcsán is.
Egy ilyen korlátozás bevezetése nyilván komplex és alapos átgondolást igénylő változtatás, ugyanakkor fizikálisan "csak" a 7.5 tonna feletti járművek behajtását tiltó táblákat kell kitenni, tehát nem jelent nagy költséget.
A Magyar Közúttól arról érdeklődtünk, milyen jogszabályi előírásai vannak egy ilyen változtatásnak. A válaszuk szerint a Magyar Közút Zrt. már vizsgálja a Székesfehérvár önkormányzata által javasolt súlykorlátozás bevezetésének lehetőségét.
A vonatkozó jogszabály szerint a következő feltételek együttes fennállására kell figyelemmel lenni: A korlátozást a települési önkormányzat kezdeményezi, valamint a korlátozás alá eső útszakasz helyett rendelkezésre áll az adott település egészének vagy egy részének elkerülését lehetővé tevő – az országos közúthálózatba tartozó, a korlátozással érintett útszakasszal legalább azonos teherbírású és összességében lakott területet rövidebb szakaszon érintő – útszakasz. Szükséges a hatáskörrel rendelkező közlekedésrendészeti szerv állásfoglalása is.
A korlátozás 7,5 tonna megengedett össztömeget meghaladó tehergépkocsik behajtására vonatkozna, azzal, hogy a kivételeket a további egyeztetéseken kell meghatározni. A kivételek azonosak lehetnek például a Kadocsa úton alkalmazott módszerrel, ahol „kivéve engedéllyel; kivéve áruszállítás és kivéve mezőgazdasági erőgép és vontatmánya” kiegészítő táblák jelölik azokat.
A tehergépjármű-forgalmat jelentősen érintő intézkedés miatt az Építési és Közlekedési Minisztériummal való egyeztetés is szükséges. Mint írják, a társaság a javaslat megvalósításához a feladatkörében minden segítséget megad.
Egyelőre tehát nem lehet pontosan tudni, miként valósul meg a "kitiltás", vonatkozik-e majd mindkét irányra, vagy például a Kadocsa út felől érkezők mehetnek-e a körforgalom melletti surranóágon kifelé a városból? A konkrét megoldási javaslatok talán hamarosan, még az idén napvilágot láthatnak.