2024.01.17. 14:00
Elenyészően ugyan, de használják az autópályák mentén kihelyezett narancssárga segélyhívó állomásokat
Mennyire elterjedt az autópályák mentén kihelyezett narancssárga segélykérő állomások használata Fejér megyében? Van-e előírás arra, hogy hány kilométerenként kell elhelyezni egy-egy ilyen állomást az autópályák mentén? Milyen esetekben indokolt a használatuk? Többek között ezekre a kérdésekre igyekszünk választ találni jelen cikkünkben.
Fotó: Illusztráció / Shutterstock
Valószínűleg a legtöbben már láttak, talán van, aki már használta is az autópályák mentén kihelyezett narancssárga segélykérő állmást, melynek az a célja, hogy nagyobb balesetnél vagy olyan forgalmi helyzetben, amikor a mobil-rendszer leterhelt, akkor is képesek legyenek kommunikálni a közlekedők és jelezni az illetékeseknek, hogy mi történt.
2022. szeptember 1-től 1237 kilométer hazai gyorsforgalmi út, autópálya üzemeltetése, fenntartása, valamint fejlesztése a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-hez került, így tőlük kérdeztük meg, hogy mennyire használják ki a közlekedők ezeket a segélykérő állomásokat. Válaszukban arról tájékoztatták a feol.hu-t, hogy havonta, szakaszonként – a mérnökségekhez tartozó átlagosan 30-60 kilométer közötti úthossz – egy-két hívás érkezik hozzájuk. Mint írták, ugyan a mobiltelefonok elterjedésével elenyésző mértékűre csökkent a hívások száma, de nem felesleges ezek működtetése, hiszen az a szakaszonkénti egy-két hívás is fontos, másrészt pedig az útügyi műszaki előírások megszabják a segélykérő telefonok működtetését, valamint azt is, hogy oldalanként 2 kilométerenként kell egy-egy telefonnak lennie.
– Országszerte egyébkét közel 1200 darab segélykérő telefon van az MKIF által üzemeltetett főpálya mellett. A következő hetekben pedig mintegy 250 ilyen készülék cseréjére, modernizálására kerül sor, elsőként az M1 Bicske-Komárom és az M3 Gödöllő-Kál közötti szakaszán, később a telefonok cseréje folytatódik – árulták el.