2024.06.28. 12:30
Székesfehérváron találkoztak a közlekedési szakemberek
Székesfehérváron tartotta legutóbbi szakmai összejövetelét a Magyar CIVINET. A közlekedési szakemberek a forgalommérésről és annak elemzéséről értekeztek önkormányzati szemszögből, valamint egy elektromos Ikarussal a fehérvári autóbuszgyárba is ellátogattak.
Közlekedési szakemberek találkozója
Fotó: Mobilissimus Kft.
A CIVITAS szakmai szervezet a városi közlekedés problémáinak megoldásában segíti az európai uniós tagországok nagyvárosait. Ennek része a Magyar CIVINET hálózat, amelynek Székesfehérvár Önkormányzata is alapító tagja. A szakemberek Székesfehérváron találkoztak a héten, a résztvevőket Mészáros Attila alpolgármester, a Magyar CIVINET elnöke köszöntötte. Ismertette az elmúlt évek legfontosabb úthálózat-fejlesztéseit, valamint beszélt az úthálózat terheltségéről és a közelmúltban bevezetett, illetve tervezett közösségi közlekedés fejlesztési célokról is, továbbá kitért a diákbérletek árcsökkentésének pozitív hatásaira is.
A városi közlekedést érintő kérdések közül a forgalommérés és -elemzés témájában önkormányzati szemszögből Nagy Zsolt, a Polgármesteri Hivatal Közlekedési Irodájának vezetője tartott előadást. Beszédében hangsúlyozta, hogy a kézi forgalomszámlálások nagy létszámot igénylő, egyre költségesebb élő munkaerő alkalmazása helyett a megjelenő innovációk, a mesterséges intelligencia segítségével egyre pontosabb adatok nyerhetők a rendszerekből. Ezek folyamatos elemzésére ugyan kapacitás kellene, de tervezői adatszolgáltatásoknál, döntéselőkészítő tanulmányokhoz már jól felhasználhatók a beérkező adatok. A cél az, hogy a jelenleg háromféle működő technológiával lefedésre kerüljön az úthálózat.
Ezt követően Batinkov Tamás, a GriffSzoft Zrt. fejlesztője mutatta be a Székesfehérváron is tesztüzemben működő Urbanalytics rendszert. Ez jelenleg a csomóponton belüli forgalomáramlásokat elemzi, és a folyamatos fejlesztésnek köszönhetően rövidesen a csomópontok közötti, hálózati forgalomáramlások is láthatóak lesznek. A szenzorok a Balatoni út–Vörösmarty tér—Budai út–Várkörút (bíróság előtti csomópont) útvonalon fogják elemezni az átmenő forgalom összetételét, így kapnak adatot a közlekedési szakemberek az átmenő forgalom nagyságáról. Előadás hangzott el emellett a budapesti forgalommérési adatok felhasználásról és a szegedi közösségi közlekedésben alkalmazott, szenzoros utas- és forgalomszámlálásról is hallhattak a résztvevők.
Az előadások után helyszíni bejárás keretében nézték meg a legújabb kerékpáros-infrastruktúra fejlesztéseket, a forgalomfelvételben működő eszközöket, majd egy hazai fejlesztésű IKARUS midi elektromos autóbusszal az Ikarus Holdinghoz is ellátogattak, megismerkedve az ott zajló munkával – a buszgyártás mellett több műszaki kérdést is érintve – olvasható az ÖKK közleményében.