Új hangárt építenek a börgöndi reptéren

2 órája

A teher hatalmas volt, de repülni kellett tovább!

Rövidesen, a következő hét szombatján rendezik meg a börgöndi repülőtéren a székesfehérvári Albatrosz Repülő Egyesület évzáróját. Az esemény kapcsán, azt megelőzően Szilády Dezső elnököt összegzésre kértük, hiszen mozgalmas hónapok vannak mögöttük: de milyenek lehetnek előttük?

Tihanyi Tamás

– Beszámolunk tagságunk, támogatóink, partnereink és barátaink előtt az év legfontosabb történéseiről, az elért eredményekről és természetesen szót ejtünk a célokról is, amelyeket el akarunk érni – mondta Szilády Dezső a FEOL- nak. – Mindenképpen sikerekről beszélhetek majd, hiszen rengeteg esemény helyszíne volt 2024-ben a börgöndi légikikötő. Ezek sorából kiemelkedik, hogy először rendezték meg hazánkban a Magyar Légiipari Klasztert, amelynek repterünk adott otthont. Minden Magyarországon légiipari tevékenységgel foglalkozó cég eljött és kiállított nálunk. Még az Airbus utasszállító pilótái között is akadnak olyanok, akik nem tudják, hogy a repülőgép törzskeretét Egerben állítják elő – a rendezvényen például erről is lehetett hallani. Számos további olyan vállalat tevékenykedik hazánkban, amelyik részt vesz a nemzetközi repülőgépgyártásban.

Először rendezték meg a Magyar Légiipari Klasztert, a helyszínnek Börgöndöt választották 
Fotó: FMH-archív

A szakember hozzátette: külön örültek annak, hogy sok fiatalt láttak a hangárban, hiszen az esemény egyik célja éppen az volt, hogy az ifjak figyelmét a repülés felé irányítsák. De más alkalmakat is megragadtak ennek érdekében.

– A Honvédelmi Sportszövetséggel együttműködve idén már negyedszerre rendeztük meg a Honvéd Kadét Tábort, a jelentkezők oktatáson, felkészítésen vehettek részt. Akadt közöttük olyan, aki már nem először jött el hozzánk, sőt, szakszolgálati engedéllyel is rendelkezik. Ők már úgy jelentkezhetnek az egyetemre, hogy komolynak mondható repülős előéletet mondhatnak magukénak: márpedig hasznos, ha nem a felsőfokú tanintézetben derül ki valakiről, hogy alkalmatlan a felszállásra. Számunkra megtisztelő, hogy a program megvalósításához két helyszínt jelöltek ki Magyarországon, a nyugati országrészben Börgöndöt, a keletiben pedig Szolnokot.  

Honvéd Kadét Tábor a légikikötőben. A cél minél több fiatal megnyerése, hiszen nagy a pilótahiány 
Fotó: FMH-archív

A repülő kadétok mellett folytatódott az egyesület „saját” fiataljainak képzése. Szerencsére szép számmal találni közöttük olyat, aki már több felkészítési fokozaton van túl, akad, aki rendelkezik szakszolgálati engedéllyel is. Elsősorban a 14-15 éves korosztály megszólítása a cél, őket szeretnék megismertetni e nagyszerű sport és hivatás szépségeivel, mert a szakemberek tapasztalatai alapján ők a legfogékonyabbak és leginkább megnyerhetők.

– Persze nem biztos, hogy minden jelentkezőből Gripen pilóta lesz, de ha valaki esetleg nem felel meg a legmagasabb szintű követelményeknek, attól még nagyszerű helikoptervezető, légiirányító, vagy repülő-műszaki szakember válhat belőle – jegyezte meg Szilády Dezső. – Jelenleg mindegyikből nagy hiány van. Ott tartunk, hogy az elmúlt évek katonai beszerzései nyomán a vadászgépek, a forgószárnyasok és a szállító repülőgépek tekintetében komoly fejlődés ment végbe, azonban az új típusú légijárművek magasan képzett személyzetet igényelnek.

Szilády Dezső, az Albatrosz Repülő Egyesület elnöke 
Fotó: feol.hu

Bár jó volna elfelejteni azt a tragikus repülőbalesetet, amely az elmúlt évi légiparádén sajnálatos módon bekövetkezett, azonban ez nyilvánvalóan még sokáig lehetetlen lesz. Nem kerültük el a témát a székesfehérvári repülés első emberével, az egyesület elnökével sem.   

– Óriási teher nehezedett ránk, amikor az év elején döntést kellett hoznunk az idei repülőnap megrendezéséről. Vitát nyitottunk és végül egyhangú döntés született arról, hogy nem hagyjuk abba, megrendezzük a 29. légiparádét! Tudomásul kell venni, hogy a repülés kockázatokkal jár, és sajnos időnként előfordulnak balesetek. Túl kellett lépnünk a történteken. A rendezvényen megemlékeztünk az életüket veszített pilótákról, de úgy gondoljuk, menni kell tovább, a repülés nem állhat le. Azt a zászlót, amit elődeinktől örököltünk, őriznünk és vinnünk kell tovább. Egyébként a vizsgálat a rendőrség részéről lezárult, azonban a közlekedésbiztonsági szervezetnél általában évekig tart, mire kiadják a végső jelentést. Annyi már látható, hogy a balesetet nagy valószínűséggel nem műszaki, hanem repülőgépvezetői hiba okozta. Ahogyan azt mondani szokták, sajnos ez benne van a pakliban. Ma már eljutott a technikai fejlődés odáig, hogy a repülés területén a műszaki hibák csak nagyon ritkán okoznak balesetet, katasztrófát pedig még annál is ritkábban. A levegőben az emberi tényező maradt az igazi veszélyforrás. 

Szilády Dezső az idei repülőnapról azt mondta, munkatársaival ebben az esztendőben is igyekeztek úgy összeállítani a programot, hogy mindenki meglelje a számára kedves élményt, és örülnek annak, hogy aki velük tartott és elfogadta meghívásukat, az osztozott a rendezvény sikerében. Az időjárás kedvezett és remélik, sokan olyan élményekkel gazdagodtak, amelyeket máshol nem tapasztalhattak volna meg. A pilóta szólt a létesítmény jövőjéről is.

Cser-Palkovics András polgármester mindig szívesen látogat a bázisra. Idén még repült is egyet a PO-2-essel 
Fotó: FMH-archív

– Két éve avattuk fel új, 730 négyzetméteres hangárépületünket, és már akkor rá kellett döbbennünk arra, hogy máris kinőttük a helyszínt. Ezért egy pontosan ugyanolyan hangárt építünk fel mellette, ennek engedélyei várhatóan már a napokban megérkeznek, aztán átadhatjuk a területet a kivitelezőnek és megkezdődhetnek a munkálatok. Ami azt jelenti, hogy a jövő évi, 30. repülőnapon már ez a második új hangár is szolgálhatja majd a repülőbarátok igényeit: a falai között várhatóan egy kiállítást rendezünk be a jubileumi eseményre készülődve. 

Ilyen hangárból építenek még egyet, az engedélyek rövidesen elkészülnek 
Fotó: FMH-archív

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában