Tegnap, 15:30
M1: Indul a munka, van, amitől örökre megszabadulnak (videó)
Már elindultak az előkészítő munkálatai az ország legforgalmasabb autópályájának. Az M1-es történelmi, 2x3 sávosra bővítését nyolc fejlesztési szakaszban ütemezik egészen 2029-ig. A tényleges munka 2025 szeptemberétől, de az előkészületi munkák már most elkezdődtek.
Már idén ősszel elkezdik az M1-es bővítésének előkészítését.
Fotó: MW Archívum
Mint ismert, az M1-es Győrig tartó szakaszán mindkét irányban három forgalmi sávot építenek ki, valamint egy megnyitható teljes értékű leállósávot. Győr és Hegyeshalom között pedig marad a 2x2 sáv, de itt is lesz pluszban egy teljes értékű, nyitható üzemi sáv. Ahogy arról a kisalfold.hu is beszámolt, széleskörű autópálya felújítás részeként, az M1-es több szakaszán is megújult a burkolat az elmúlt időszakban. Németh Tamás a MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. vezérigazgatója, a Magyar Építőknek adott interjújában elmondta, az M1-esen olyan munkálatokat is el kellett végezni, amelyeket nem láttak előre, mivel az előzetes vizsgálatok alapján feltételezték, hogy a pálya kibírja a bővítésig.
M1: Az előzetes munkák megkezdődtek
Többek között sor kerül a zöld munkálatok, bozótosok, cserjések kivágására, illetve a védett növények áttelepítésére, amelyre a vegetációs időszak miatt most van lehetőség. Németh Tamás vezérigazgató az interjúban hozzátette, a középső elválasztó sövényt is felszámolják, mivel fenntartása jelentős időt és energiát igényel, emellett a forgalmat is lassítják a munkálatok, az állatok számára pedig ökológiai csapdát jelentenek. Mindemellett sor került a közművek feltérképezésére, hiszen ellenőrizni kell, hogy a közművek ott futnak e, ahol a nyilvántartásban szerepelnek, valamint régészeti feltárások és róbacölöpözés is lesz.
Concó pihenőig 2029 augusztus 31-ig kell végeznünk, de a Bicskéig tartó szakaszt egy évvel korábban, 2028 augusztus 31.-én kell befejeznünk
- írta a kisalföld.hu megkeresésére a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. kommunikációs igazgatója.
Forgalomkorlátozások az M1-en
Azt is hozzátették, hogy a munkálatok ideje alatt is biztosítják a 2x2 sávon közlekedést a gépjárműveknek, ugyanakkor a sofőrök türelmét is kérik, mivel szinte minden hidat és felüljárót át kell építeni, hogy a kiszélesített pálya elférjen. Ez rengeteg munkával jár, mivel a Budapesthez közeli részeken átlagosan 2 híd és felüljáró van kilométerenként az M1-esen.
Intelligens leállósávok
A bővítés érdekessége, hogy a plusz egy sáv mellett, úgynevezett intelligens leállósávval (ITS) is bővül. Ezt egy központi vezérlőből digitális forgalomirányító táblákkal tudják majd megnyitni a szakemberek, ha baleset, munkálatok vagy dugó indokolja. A rendszerrel kapcsolatban a Magyar Építők cikkében hozzá tették, hogy a negyedik sáv megnyitásakor, azt is figyelembe kell majd venni, hogy a kapcsolódó autópályák például az M0-ás vagy az M7-es elbírja e rázúduló forgalmat.
Videó: Így vonul a rendőrség az M1-es autópályán, ha baleset van