2017.12.17. 17:00
Tőke Melinda számtalan színházi előadás varrónője
Tőke Melinda, színházak felkapott varrónője leginkább a különleges, fantáziadús ruhák elkészítését élvezi. Ahogy ez már szinte megszokott, a Vörösmarty Színház idei évada során is rengeteg feladata van. A repertoár több mint felében benne van a keze, a tűje és a cérnája.
Egy ruhapróbán elcsípett pillanat: Tőke Melinda (szemben) Kunsági Évát öltözteti. A színésznő Fanny szerepét alakítja az Isten pénze című előadásban. A musical a veszprémi és a fehérvári társulat közös munkája. A ruha egy „nagylány” jelmez, már nem kislány, de még nem is nő...
Fotó: Nagy Norbert
Melinda valójában nem is színházi varrónő, hanem méretes szabó.
- Nem kifejezetten jelmezszerűen készítem el a jelmezeket. Nekem az is fontos, hogy közelről nézve is szépek legyen a ruhák, amelyeket az előadásokhoz varrok. Ez azért fontos, mert ha egy színésznő dívát játszik – ahogy tette azt Závodszky Noémi A család ellen nincs orvosság című előadásban -, akkor nagyon fontos, hogy amikor felveszi a jelmezt, s megnézi magát a tükörben, akkor tényleg érezze magát dívának! A színész a jelmezzel magára ölti a szerepét is – vallja Melinda.
A jelmezkészítés és a méretes szabó munkája teljesen más világ, állítja a varrónő, aki mindkettőben otthonosan jár-kel. – A jelmezeken gyakran kell különböző láthatatlan technikai megoldást, furfangot alkalmaznunk, hogy a színészek bármilyen mozgást el tudjanak bennük végezni. Az előadások jelenetei között sűrűn előforduló gyorsöltözésekhez is külön fortélyokat kell kieszelni – mondta.
Melinda színházi munkái előtt rengeteg versenytáncosnak, tánccsoportnak, szinkronúszónak készített ruhákat, dresszeket.
- Bejött egyszer a varróműhelyembe Budai Mónika, a fehérvári színház munkatársa. Kérte, varrjak meg neki egy ruhát, amelyet egy filmben látott. A képek alapján rekonstruáltam. Nem sokkal később jött a telefon a Vörösmarty Színházból, hogy készítsek nekik színházi jelmezeket. Závodszky Noémi boszorkányjelmeze, egy bordó-zöld kabát volt az első. Az Ózban viselte – emlékezett Melinda. – Onnan viharsebességgel jött a többi felkérés. Ahogy egy tervező megérkezett Fehérvárra, a színház hívott engem is – mesélte.
Az itt megismert tervezők az ország számtalan pontján dolgoznak időről időre, Melindát is feszt hívják. Már nem is tudja, hány helyen, mennyi előadásban dolgozott.
Pénteken, december 15-én két premiere is volt! Az Isten pénze című musicalt Veszprémben, a Halál Thébában című Oidipusz-átiratot a fehérvári Kozák András Stúdióban mutatták be. Előbbit Kárpáti Enikő, utóbbit Benedek Mari jegyzi mint jelmeztervező.
- Azt szeretem a legjobban, amikor nem hagyományos dolgokat kell készítenem, hanem fantáziadús, különleges dolgokat. Blaskó Borival csináltuk a Hekabét. Abban volt egy világító szoknya, amelyet nejlonzsákból készítettem, külön építettük bele a világítást – idézte föl Melinda.
A jelmeztervek a próbafolyamatok alatt sokat módosulnak, a varrásra általában csak 2-3 hét jut, de a főpróbahét alatt is rengeteg alakításra van még szükség.
Melinda szerint a nézőknek nagyon fontos a jelmez, segíti őket a beleélésben, a korszakok értelmezésében.
Számára az a legnagyobb elismerés, ha egy bemutatón, a zsöllyék népétől elkap egy-egy súgva kiejtett mondatot:
- Nézd, milyen szépek ezek a ruhák!