2018.07.08. 10:45
Magánéleti és színpadi szerepekben is helytáll Hűvösvölgyi Ildikó
Kodály Zoltán a Kodály köröndön adott számára aláírást, amikor zeneiskolásként elénekelt neki egy népdalt.
Hűvösvölgyi Ildikó lányával, Kisfaludy Zsófiával a Macskák című musicalben MTI-fotó: Kallos Bea
Azóta nagy utat járt be, született színésznőként. A Kossuth–díjas Hűvösvölgyi Ildikó nemrég ünnepelte 65. születésnapját és boldog nagymamaként mosolyog vissza az időre, az emlékekre.
Versmondólány az egykori Zsebtévéből, a Süsü, a sárkányban a bús királylány hangja, a Beszterce ostroma kultikus sorozatban Apolka, az István, a király legendás királydombi ősbemutatójában Koppány egyik felesége, a hazai színháztörténet legnagyobb sorozatát elérő ikonikus musicaljében, a Macskákban Midlevery és lehetne sorolni még sok emlékezetes alakítását, önálló estjeit, rádió-és tévés szerepléseit.
Hűvösvölgyi Ildikó gazdag pályafutása mögé pillantva megelevenedik a magyar színház és filmművészet aranykorszaka, amikor azok álltak színpadon és kamera előtt, akiknek neve most is arannyal szerepel a szakma panteonjában. A lelkében mindig is ott éltek nagy találkozásai, példaképei Dayka Margiton, Psota Irénen át egészen Tolnay Kláriig.
A színművésznőnek a sok emlék mellett, nem volt olyan könnyű a pályafutása, de soha nem elégedetlenkedett, féltékenykedett, nem tolakodott szerepekért, díjakért. Neki minden elismerésnél, szerepnél többet ér ma is a családja. Miután 1975–ben a Veszprémi Petőfi Színházba szerződött rá egy évre már férjhez is ment Kisfaludy András filmrendezőhöz, a Kex együttes dobosához és két lányuk született. Anyaként, feleségként látja magát mindig, aki közben a színpadon is szeretne adni az embereknek örömet, gondolatot, útmutatást.
Hűvösvölgyi Ildikó a legendás Horvai István–Kapás Dezső első osztályából került ki Takács Katival és Egri Katival együtt, akik szintén a bakonyi megyeszékhelyre érkeztek. Hűvösvölgyi Ildikó egy veszprémi szezon után Ádám Ottó hívására került a Madách Színházba és a Macskák című musical berobbanásával az ő pályája is nagy lendületet kapott. Tizenkét év alatt 800 alkalommal bújt Midlevely bőrébe.
Amikor erről beszélgettünk, mosolyogva mondta neki nehezen indult a színpadi pályafutása. Megelőzte azt a filmezés. Nagyon korán állt kamera előtt, már a főiskola alatt is, s rögtön ekkor került be Zsurzs Éva rendezésében a Beszterce ostroma című sorozatba, amelynek főszereplője Bessenyei Ferenc volt, s mellette olyan színészekkel játszhatott együtt, mint Zenthe Ferenc, Inke László, Rátonyi Róbert, Körmendi János. Ez nagy élményt jelentett számára, hiszen ilyen energiájú és erőterű művészekkel fiatalon találkozhatott. Nevetve hozzáfűzte: Bessenyei Ferencet ekkor hallotta először a civil életben egy vacsora közben nótázni, szerinte a mennydörgésszerű hangját egész Kőszeg hallotta, mert javarészt ott forgattak. Ezután is folyamatosan filmezhetett, tévéjátékokban, rádiójátékokban szerepelt.
A színházi áttörést az 1981 (ekkor született lánya Nóra) és 1983 közötti időszakára teszi. Ekkor robbanhatott be a pályára, úgy érzi innentől vált igazi színésznővé, akinek nem csak egy arcát, adottságát, eszköztárát választották és használták a rendezők. A Három a kislány, az Ágacska, a János vitéz mellett sorsdöntő volt számára a Macskák és az István, a király 35 évvel ezelőtti bemutatója. Azért is, mert mindegyik darabhoz nagy élmények kötik. Úgy fogalmazta meg, a zenés műfaj jött hozzá, nem kellett mennie utána. Hűvösvölgyi Ildikóra ugyanis nem csak prózai előadásokban lehetett számítani, kiderült, hogy kitűnően énekel, génjeiben, lelkében, torkában hordozza a zenés műfajt. Zenekonzervatóriumot végzett zongora-és ének szakon, egy évfolyammal felette járt Ránki Dezső és Kocsis Zoltán. A zene élete része a mai napig.
A Macskák ősbemutatójának története ma már legenda, mítosz a hazai színházi életben. Leírtak már minden jelzőt, sztorit róla. Hűvösvölgyi Ildikónak az egész fél éves próbafolyamat emlékezetes marad, a közös munka a premier, a hatalmas ünneplés és a nagy sorozat. A 30 éves jubileumon lányával, a Bombalurina szerepét alakító Kisfaludy Zsófiával együtt állhatott színpadon ebben a produkcióban. S, örökre elkíséri az is, hogy amikor a szerző Webber megnézte a magyarországi előadást, Haumann Péter emlékezetes és nemzetközi szintű teljesítménye mellett külön kiemelte duettjüket Gyabronka Józseffel (ő volt Ben Mickering), mert neki ez még Londonban sem tetszett, olyannyira, hogy bele is nyúlt a dalba, a magyar előadásmód viszont teljesen lenyűgözte.
Ezután a műfaj magyarországi térhódításához hozzájárultak Hűvösvölgyi Ildikó parádés alakításai. Szerepeket írtak rá, a hangjára, a tánctudására. A Doctor Herz, a József és a színes, szélesvásznú álomkabát, mind ilyen volt. Az életét a Mária evangéliuma című darab is meghatározta, amit négy rendezésben játszhatott. Pontos iránytű volt ez a szerep is az életében, hogy mindig a helyes utat tudja választani.
Az István, a király pedig nem csak azért kíséri, mert a rendszerváltozás forradalmi darabjának tartják és a Királydombon együtt könnyezhetett a Himnuszt éneklő, majd az őket ünneplő közönséggel, hanem azért is, mert az utolsó pillanatban került bele az előadásba, gyorsan kellett a dalokat megtanulnia. Az pedig, hogy rockénekesek társaságában színpadra lépve a tapsrendnél szabadon engedtek sok galambot és azok ott szálltak körülöttük, felettük a nézők pedig katarzist átélve nem akarták őket leengedni a színpadról, még ma is meghatottsággal töltik el.
Hűvösvölgyi Ildikó ma is játszik a Turay Ida Színházban, az Erkel Színházban, a Madáchban, járja az országot önálló műsoraival, különösen nagyon szereti a Csendes csodák című estjét, amely Reményik Sándor költészetén keresztül beszél hitről, életről, áldásról, szeretetről.
Már gyakorló nagymamaként (unokája, Bence 17 hónapos) osztja meg az idejét a családja, a színpad és a versek között. Visszamosolyogva az időre, az élet színésznőjeként.