2020.10.01. 15:30
Az Alba Regia Szimfonikus Zenekar bécsi klasszikus zenei remekművekkel lépett színpadra
A Filharmónia Magyarország szervezésében nagy sikerű hangversenyt adott a minap az Alba Regia Szimfonikus Zenekar.
A Virtuózok tehetségkutató műsorban feltűnt ifjú hegedűs, Gertler Teo szólót játszott
Fotó: Fehér Gábor / Fejér Megyei Hírlap
A fenti mondat rendes körülmények között nem lenne több szikár ténymegállapításnál. Az utóbbi hónapok eseményei azonban példátlan módon zökkentették ki életünket a normál kerékvágásból: ennek fényében a Vörösmarty Színházban hosszú hónapok után megrendezett első hangverseny bízvást számított ünnepi eseménynek.
Az Alba Regia Szimfonikus Zenekar a bécsi klasszikusok remekműveiből álló programmal lépett pódiumra: az első részben Mozart Don Giovanni című operájának nyitánya és G-dúr hegedűversenye, a másodikban Beethoven 7. (A-dúr) szimfóniája csendült fel. A versenymű szólóját a Virtuózok tehetségkutató műsorban feltűnt ifjú hegedűs, Gertler Teo játszotta, az est dirigense a zenekar egykori vezető karmestere, Dubóczky Gergely volt.
A második hullámához érkező koronavírus-járvány aggasztóan emelkedő esetszámai érthető módon óvatosságra intették a zenebarátokat: a megszokottól eltérően a széksorok ezúttal nem teltek meg, mintegy háromnegyed ház fogadta a művészeket. Mindazonáltal jó volt újra látni a Filharmónia-bérlet törzsközönségét: az élő zene hallgatásának vágya szerencsére sokakban legyőzte az aggodalmakat. A koncert szervezői gondosan ügyeltek a biztonsági előírások betartására: az előcsarnokban lebonyolított testhőmérséklet-mérés és kézfertőtlenítés után szigorúan maszkban foglalhattuk el helyünket a nézőtéren.
Nagy érdeklődéssel vártam, hogy a zenekar milyen formában lép színpadra ekkora kihagyás után, hiszen fél év telt el a legutóbbi, színházban rendezett szimfonikus hangversenyük óta. Az első részre még rá is nyomta a bélyegét az akusztikai viszonyokkal való újraismerkedés, az együtt játék zárt térben való újbóli megtapasztalása. Mozart finoman csiszolt muzsikája sajnos kíméletlenül leleplez minden bizonytalanságot: mind a nyitányban, mind a versenymű kíséretében felfedezhettük az összjáték és az intonáció apróbb megbillenéseit. A hegedűverseny előadása másfelől zavartalanul szép élményt nyújtott a kivételes szólistateljesítmény miatt: a kedvelt televíziós műsor felfedezettjei között ritkaságszámba megy a Gertler Teóhoz hasonlóan kiegyensúlyozott, egyértelmű, „igazi” tehetség. A tizenkét esztendős fiatalember korát meghazudtoló érettséggel és önbizalommal szólaltatta meg Mozart fiatalkori remekét. Interpretációjáról csak felsőfokon nyilatkozhatunk: gyönyörű hang, stílusos formálás, feltűnően fejlett vonókezelés jellemezte játékát, emellett valami mélyről fakadó finomság és érzékenység, melyben ott rejlett egy későbbi elsőrangú Mozart-előadó határozott ígérete.
A második részt kitöltő Beethoven-szimfónia előadása tételről tételre emelkedő színvonalat mutatott. Az első két tételben is bőven akadtak figyelemre méltó, szépen megformált és jól sikerült momentumok, de érzésem szerint a harmadik és különösen a negyedik tételre érte el a zenekar a muzsikálásnak azt a hőfokát, amelynek köszönhetően valóban a műhöz méltó, dinamikus, a karaktereket pontosan visszaadó tolmácsolásban hallhattuk Beethoven remekét. Dubóczky Gergely fölényes anyagismerettel, elegáns és nagyvonalú gesztusokkal irányította együttesét. A hallgatóság vastapssal és hangos ovációval köszönte meg a zenekarnak és dirigensének a régóta nélkülözött koncertélményt: ráadásként a szimfónia fináléját ismételték meg a muzsikusok.