2021.06.17. 14:30
Apa és lánya képeiből nyílt kiállítás Bicskén
Édesapa és lánya képeiből nyílt kiállítás a Bicskei Kultúrkúriában. Ivanics Imre és Emma festményei utalnak mindkettejük természetszeretetére, megmutatják lelki rokonságukat (is), és persze az életkorukból (is) fakadó különbözőségüket.
Imre (j1) és Emma (j2) festményei utalnak mindkettejük természetszeretetére
Fotó: Petőfi Művelődési Központ
Ivanics Imre legalább húsz esztendeje fotózik dokumentaristaként Bicskén. A hivatalos önkormányzati és iskolai rendezvényeken precízen és lelkiismeretesen dolgozik. Különös dolog a fotózás! Egyfelől mesterség, másfelől mégiscsak művészet, mármint ha azok a képek többet mutatnak a puszta valóságnál. Bár az is nagy dolog… A fotózás mellett azonban Imre mindig is rajzolt, még inkább festett, s erről időről időre értesülhettek a bicskeiek, a kisváros művelődési házának küldetése nyomán. Évtizedek óta fontosnak tartotta a mindenkori város- és kultúrházvezetés a helyi alkotók bemutatását. Imre képei másokkal közösen felbukkantak, kezdetben többnyire csendéletek. Az ő szokott, szerény modorában festett, s tette a dolgát: család, munka, szőlő…
A kultúrkúria patinás, szép épülete ideális helyszín a bizalmas hangulatú kisebb kiállításoknak a város egyik legszebb utcájában. Imre tájképei sorakoznak a falakon, s a tárlókban egy csendélet látható, Emmáé, ami hasonlít kicsit Imre korai tárgycsendéleteire. Még szép. A negyvenhét éves édesapa és a tizenhat esztendős gimnazista lánya, kiforrott művész az egyik, s zsenge, ámde törekvő útkereső a másik. A legérdekesebb az a hármaskép, amelynek két oldalán ugyanaz a virágzó mályva látható – Imre festménye balról, Emmáé jobbról. A bicskeiek zánkai táborában festették, együtt ültek a vászon elé… A mályvák között egy lengyel tájkép Imrétől, érdekes kísérlet és szép hatás.
Utazások, tájak. Ivanics Imre tősgyökeres bicskei, a családja ősidők óta, s őt is ide köti minden. Öccse, Tibor világutazó, mondja, most éppen Vietnámban él, s bár Imre is szeret utazni, sok a feladat, s azok kedvesek és fontosak. Gyerekkorától rajzolt, az óvodában olykor megjegyezték, sok papírt fogyaszt. Az iskolában Fenyvesi Endréné Éva néni biztatta, Németh Éva, Kisvári Gyula, Némáné Nagy Júlia voltak mentorok, partnerek – ismert bicskei nevek.
Hivatásos fényképész a szakmája, ez is örök szenvedély. Édesapjától megörökölte a Galagonyás-dűlőben a szőlőt, jó bora terem, Bicskén ez szintén tradíció a régi családokban. Feleségével két kislányt nevelnek, Emma húga Borka. Imre sok képén a nyári utazások emlékei: Horvátország, Erdély, Izland – a fák és a sziklás partok a kedvencek, és olajfák, erdőrészletek, tenger. De minden tájat szeret. Az alföldeket, a hegyeket, a nagy vizeket.
Régebben még aprólékosabban festett, ma már az érzések is megjelennek a nem annyira fényképszerű alkotásokon. Ő mondja így. És azt, hogy későn érő típus, s nem döntötte el, hogy mi is lakozik benne. Művész? Vagy iparos? Ma már bátrabban bánik az élénk, drámai színekkel.
A klasszikus technikákkal azonosult, az impresszionizmus a nagy példa. Természetrajongó, „érzelmes zöld” a felfogása, természet, madarak, tájak – s újabban nőalakok jelennek meg a képeken, nem szobában, hanem plein air. Nyáron pihen az ecset, télen akár mindennap fest, persze nyári fotókról, elvégre a saját megörökített pillanatai azok is.
Emma nagyon kreatív, műsebeket fest a karjára, kagylókat, csigákat rajzol ceruzával, s olajjal is fest, mint édesapa. Avantgárd s egészen modernista, képregényszerű darabok is kikerültek a keze alól, vegyesen, ahogy kell ebben a korban. Van ideje meglelni saját útját, de ugyanúgy nem szakad el már soha a képzőművészettől, bármi lesz is hivatása, miként apa sem szakadt el tőle.