2024.11.10. 14:55
Ismét magyar hajós a világ legjobbjai között!
A magyar sport szempontjából történelmi pillanaton vagyunk túl, hiszen ismét egy magyar versenyzőnek szurkolhatunk a világ legnehezebb vitorlás versenyén, a kikötés és külső segítségnyújtás nélküli, Földet megkerülő, körülbelül három hónapig tartó kihívás, a Vendée Globe során. Vasárnap, percekkel 13 óra után elstartolt a mezőny.
Weöres a New Europe fedélzetén elindult megpróbáltatásokkal teli útjára
Fotó: Szabi Ocean Racing
Fantasztikus hangulatban, több százezer néző előtt hajózott ki vasárnap 8 óra után a verseny negyven résztvevője a dokkból, majd az ünneplő tömeg üdvrivalgása mellett végig haladtak a dagályos csatornán a nyílt óceán felé. Közöttük volt Weöres Szabolcs is, aki Fa Nándor után második magyarként szerzett jogot a Vendée Globe-on való induláshoz. Nándor, aki végig mentorálta a felkészülését, a Spirit of Hungary elnevezésű motoroson kísérte a legutolsó pillanatig, amíg arra a szabályok lehetőséget adtak.
Fa Nándor személye mellett van egy másik fontos Fejér vármegyei vonatkozása is az idei Vendée Globe-nak. Méltatlanul kevesen tudják, hogy több hajóhéj megszületésében döntő módon közműködött – a nyolcvanas évek elején a székesfehérvári József Attila Gimnáziumban érettségizett Paulovits Dénes irányította –, kápolnásnyéki Pauger Carbon cég. A világon csak kevés olyan hajóépítő műhely létezik, amelyik egy IMOCA 60-as megépítésére képes: Paulovits „Dini” üzemcsarnoka közöttük is a legjobbak közé tartozik, eddig négy ilyen csúcshajó készült nála. Ez körülbelül akkora teljesítmény, mintha valaki a Velencei-tó partján Forma-1-es autókat gyártana.
Részben náluk épült a Spirit of Hungary is, amelyikkel Fa Nándor a 2016-17-es Vendée Globe-ot teljesítette. Nándor hajójának karbon kompozit teste épült Kápolnásnyéken, amit aztán Nándi saját székesfehérvári üzemében, a Fa Hajó Kft.-nél fejezett be. A Kápolnásnyéken készült hajók közül most jó esélyekkel vitorlázik Louis Burton a Bureau Vallée-vel. Nándor „kápolnásnyéki csodának” nevezte a vitorlást és a kormányos is a kedvencei közé tartozik, aki képes „egy kilencven százalékos hajót száztíz százalékkal megvitorlázni”. De Nándor nyerő esélyesnek tartja Dalint, Richomme-t és másokat is. Ott elől nagy lesz a tülekedés, az igazi erőpróba majd a déli tengereken vár a mezőnyre.
A rajtot megelőző napokban Fa Nándor kamera előtt elemezte végig a mezőny negyven indulóját, a felvételt több részletben a szolovitorlazas.hu közösségi oldalán lelet megtekinteni. A sorozatban Nándor részletesen beszélt az esélyekről. Van, hogy a hajó sokkal jobb képességekkel bír, mint a kormányosa, máskor azonban ez éppen fordítva van, ideális esetben pedig ez az arány nagyjából kiegyenlítődik. A győzelemre esélyes franciák igazi sztárok hazájukban és a nemzetközi csúcsvitorlázás világában, őket talán lesz esélye egy németnek, egy angolnak, talán egy svájcinak megszorítani. Többnyire csak azoknak, akik a legkorszerűbb, csupán néhány éve tervezett és épített szerkezetet tudhatják maguk alatt. Örömteli, hogy hat hölgyversenyzője is van a mezőnynek, ők méltán érdemelték ki a leghangosabb tapsot és üdvrivalgást a csatorna szélén tolongó tömeg részéről.
A hajók többsége hihetetlen méretű anyagi ráfordítással készült – a nagyságrend forintban mérve többmilliárdos –, így aztán csak nagyon komoly támogatói háttérrel lehet egy ilyen kihívást teljesíteni. A nyerőesélyesek úgynevezett „szárnyaló” technikát alkalmaznak, aminek lényege, hogy a hajótest egy bizonyos sebesség után – a legjobb tervezésű jó korán – kiemelkedik a hullámok közül és akár 30 csomós sebességet is képes elérni. (Ez nagyjából 60 kilométer, per órának felel meg.) Ezt pedig anélkül kell, hogy amikor egy hullám után több méteres magasságból visszacsapódik a tengerre, szétesne a szerkezet. Több IMOCA 60-as ötvözte a régi és az új technológiát, mások pedig – mint az Új Európa elnevezésű magyar vitorlás és Fa Nándor korábbi hajója, a mezőnyben belga zászló és D’Ieteren Group névvel induló ex-Spirit of Hungary – még hagyományos építésű. Ez pedig azt jelenti, hogy Fa Nándor szerint Weöres Szabolcsnak valahol a huszadik és harmincadik helyen lesz esélye visszaérni Les Sables d’Olonné-ba. Gyorsabb lehet, mint a Nándi régi hajóját irányító belga, Denis van Weynbergh, és körülbelül olyan gyors, mint például az új-zélandi-amerikai Conrad Colman, Nándor korábbi társa egy kihíváson, akivel Szabolcs idén már haladt fej-fej mellett a versenyeken.
– Komoly eredménycélok nélkül indulok, a célba érés már önmagában szép eredmény lenne – mondta a vasárnapi rajt előtt Weöres Szabolcs, aki ugyanakkor hangsúlyozta, szeretné magából és a hajóból kihozni a maximumot. – Agilis, sportos vitorlázást várok magamtól.
De a megérkezésig még nagyon sok, rendkívül nehéz nap vár Szabira, küzdve az állandó alváshiánnyal, az elemekkel, a magánnyal, a remélhetően minél kevesebb technikai meghibásodással. Természetesen nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy maga az indulás is hatalmas bravúr, nagyszerű sportteljesítmény, amit évekig tartó, szívós felkészülés és logisztikai munka előzött meg. Minden honfitársunk büszke lehet Szabolcsra, aki egyike azoknak, akikre a következő hetekben sokmillió ember figyel világszerte. Mindazok, akik becsülik azokat, akik képesek eljutni az emberi teljesítőképesség határaira, és esetenként még át is lépik azt. A visszatérés, a verseny befejezése már önmagában is győzelemnek számít a vitorlás sportnak ebben a kategóriájában, és főként annak számít egy tengerrel nem rendelkező ország fia esetében – a helyezés ilyen szempontból másodlagos. Itt Fejér vármegyében és Székesfehérváron mindannyian jól emlékezhetünk Fa Nándor megpróbáltatásaira az óceánokon, az ütközésekre, a viharokra, azokra a napokra, amikor a puszta életéért imádkoztunk.
„Magyarországot képviselve Weöres Szabolcs az egyedüli vitorlázó, aki egy nem tengerparti országból indul a versenyen a 39 hajós nemzet képviselője mellett. Sok sikert!”, üzente közösségi oldalán a magyar hajó keresztapja, Vargha Tamás miniszterhelytettes, Székesfehérvár országgyűlési képviselője. Az út során a versenyzők 60 lábas (azaz 18 méteres) vitorlásukkal megkerülik a Jóreménység-fokot, Ausztrália mellett elhajózva következik a Horn-fok, majd Dél-Amerikát elhagyva térnek vissza Franciaországba.
Aki szeretné nyomon követni a New Europe útját, az itt teheti meg: