2012.04.04. 14:05
Külföldön is jól boldogul az egykori Ikarus-alkalmazott
Mór - Régen volt, talán igaz sem volt - sóhajt az ember, amikor az Ikarusról hallja beszélni Mező Tibort. A cég olyan tudással vértezte fel egykori dolgozóját, hogy Londonban is jól boldogul.
Mező Tibor 53 éves, tavaly ősz óta dolgozik ismét Londonban az egyik ottani autóbuszközlekedési vállalat szerelőjeként. Boldog, mert megtalálta a számítását. Hazalátogatva sok elkenődött embert lát, ezért - mint mondja - biztatni szeretne mindenkit: ha rendelkezik szak- és némi nyelvtudással is, hát próbálja meg a munkavállalást külföldön! Garancia persze ott sincs semmire, de így érdemes - teszi hozzá. Mező Tibor persze nem akármilyen szakmai múlttal rendelkezik: 1972-től - még tanulóként - kezdett dolgozni az Ikarus fehérvári gyárában. Először karosszéria lakatosként szerzett szakmunkásbizonyítványt, aztán a munka mellett leérettségizett és régi vágya teljesült, amikor az autószerelő képesítést is megszerezte. Ezt követően az azóta már megszűnt Ybl szakközépbe iratkozott be: itt gépjárműtechnikusként végzett.
Szaktudására az Ikarus-nál is építettek: 1992 és 1994 között három másik munkatársával Tajvanon, a legendás magyar járműgyártó ottani vevőszolgálatán dolgozott. Az Ikarus ugyanis 560 darab városi autóbuszt exportált a szigetországba. 1996-97-ben Szibériában volt kiküldetésen, ott 168 darab 18 méteres csuklósbuszt szereltek össze. 2000-ben került ki hazai tulajdonból a cég, a magyar szakembert pedig 2001-2002-ben ismét Tajvanon, majd 2003-ban Kolumbiában találjuk. Dél-Amerikában fél évet töltött - mint meséli - teljesen egyedül. A próbaképpen kiszállított gázmotoros autóbusz ugyan nagyon tetszett az ottaniaknak, de ebből már nem lett üzlet. Az Ikarus 2005-ben végleg bezárt. Pedig az ottani piac - jegyzi meg Mező Tibor - vetekedhetett volna az egykori orosz piaccal... Ezt követően egy évet töltött egy móri kamiongyártó cégnél, majd akkor először a jobb élet reményében Londonban vállalt autóbuszszerelői állást. Három hónap múlva az akkor 21 éves fiának is szerzett állást... 2008-ban jött haza, s bár itthon sem maradt állás nélkül, úgy érezte: nem igazán becsülik meg. Ezért ismét London mellett döntött. Most egy másik autóbuszközlekedési vállalatnál dolgozik, ahol 120 piros színű, emeletes buszt kell karbantartaniuk. A főnöke lengyel, 25 éve él az angol fővárosban. A buszokat pedig egy észak-írországi családi vállakozás gyártja - tudtuk meg Mező Tibortól, aki anyagilag is megtalálta számítását. Az, hogy a fizetését heti rendszerességgel kapja, nekünk manapság újdonságnak számít, pedig a háború előtt itthon is hetente fizettek. Azt Ági, Tibor felesége tette hozzá az életrajzhoz, hogy férje az Ikarus mellett sokat köszönhet csernyei általános iskolai osztályfőnökének, illetve Szabó Jánosnak a szakmunkásképzőből. Ő biztatta a férfit, hogy érettségizzen le. Ami pedig a nyelvtudást illeti: mielőtt kiküldték Tajvanra, Tibor mindössze két angolórát vett...