2012.09.30. 17:14
Megvan a járási székhely Fehérváron
Székesfehérvár - A Honvéd utca 8. alatt kezdi meg januártól a működését a fehérvári járási hivatal. Az okmányirodát is átveszik, de az marad a Koch László utcában.
Jövő január 1-jével a megyében kilenc járás jön létre. A fehérvári járással kapcsolatos kérdések a legutóbbi közgyűlésen is felmerültek, ahol elhangzott, a Honvéd utca 8. szám alatti épületben (a tiszti klubbal szemben) lesz a járási hivatali központ. Bóka Viktor, Fehérvár jegyzője beszélt a várható változásokról.
- Tudni kell, hogy a kormány központilag nem biztosít többletlétszámot a járási hivatalok kialakítására. Így az államigazgatási feladatok egy részének átkerülésével az e feladatokat ellátó köztisztviselők is átkerülnek a járásokhoz. A fehérvári polgármesteri hivatal létszáma 328 fő, ebből 87-en kerülnek át január 1-jétől a járáshoz, 241-en maradnak a hivatalban. Egy központilag meghatározott, lakosságszámot és sok más tényezőt figyelembe vevő számítás alapján határozza meg az állam, hány fő munkáját finanszírozza, így elképzelhető, hogy ez a 241-es létszám tovább csökken. Mindenesetre a januárnak így vágunk neki, igyekszünk saját forrásból előteremteni a munkabérek fedezetét - fogalmazott a jegyző.
Az okmányiroda átkerül a járáshoz, ám a helyszín továbbra is a Koch László utcai épület marad, az ingatlant és a berendezést, munkaeszközöket is át kell adni a járás számára. Így a régi helyszínen, de már a járás látja el a lakcímbejelentéssel, személyi igazolvánnyal, útlevéllel, valamint a járművek átírásával kapcsolatos ügyeket. Az újévtől a gyámhivatal is a járáshoz tartozik, így a jegyző januártól csak a rendszeres, illetve kiegészítő gyermekvédelmi kedvezményre, óvodáztatási támogatásra való jogosultságot állapítja meg, a többi gyámhatósági feladat a járáshoz kerül.
Ugyancsak átkerül a járáshoz az időskorúak járadékának, az ápolási díjnak a megállapítása, valamint a közgyógyellátásra való jogosultsággal kapcsolatos döntés is.
Járási építésügyi hivatal viszont nem mindenütt lesz. Az építésügyi bírságok kiszabásával kapcsolatos feladatok kerülnek a járásokhoz, az engedélyezési kérdések továbbra is az önkormányzatnál mardnak.
A hatáskörök szétválasztásánál általános szempont volt többek között az, hogy a helyi ismeretekhez jobban kötődő, mérlegelési jogkörbe tartozó ügyek maradjanak a település jegyzőjénél. Ahol viszont az államnak van feladata, ott a járási hivatal tudjon hatékonyan intézkedni.