2012.11.27. 14:47
A csalók jó sok trükköt tudnak
Fejér megye - Milyen problémákkal szembesülhetnek a fogyasztók a határon átnyúló online vásárlások során? Az új csalási formák megjelenése miatt szükséges a körültekintés, figyelmeztetnek.
Az Európai Uniós tagállamokban, valamint Norvégiában és Izlandon működő fogyasztói központokat tömörítő Európai Fogyasztói Központok hálózatának feladata a határon átnyúló fogyasztói panaszok megoldásában való közreműködés és érdemi segítségnyújtás mellett többek között az is, hogy felhívja a fogyasztók figyelmét az internetes vásárlás előnyeire és veszélyeire.
Az Európai Fogyasztói Központ (EFK) Magyarország által 2010-ben és 2011-ben határon átnyúló online vásárlásokkal kapcsolatban regisztrált fogyasztói panaszai azt mutatták, hogy a legtöbb probléma annak kapcsán merült fel, hogy a megrendelt terméket a fogyasztó nem kapta meg, vagy a kereskedő hibás terméket küldött, illetve nem a szerződésnek megfelelően teljesített - tájékoztatta lapunkat Kriesch Attila, az EFK magyarországi igazgatója. Az említettekhez képest kisebb számban fordultak elő helytelen árfeltüntetéssel, megtévesztő kereskedelmi gyakorlattal, fizetéssel vagy csalással kapcsolatos panaszok.
Kriesch Attila, az EFK magyarországi igazgatója. Fotó: EFK Magyarország
A túlságosan kedvező áron, a piaci ár töredékéért eladásra kínált számítástechnikai és szórakoztató elektronikai termékeknél, mobilkészülékeknél, márkás ruházati termékeknél fordul elő gyakran, hogy a vételár előzetes megfizetése ellenére a kiszállítás nem történik meg, vagy rossz minőségű, hamis terméket kap a fogyasztó. Külföldről történő használt autó vásárlásánál fordul elő, hogy az eladó a fogyasztó bizalmának növelése érdekében egy függetlennek tűnő szállítmányozót ajánl az ügylethez, azonban kiderül, hogy az eladó és a szállítmányozó a fogyasztó megkárosítása érdekében összedolgoznak. Új típusú csalásként jelent meg a gazdájuk elhalálozása miatt árván maradt házikedvencek ingyenes örökbefogadásának lehetősége. A csalók a gyanútlan örökbefogadótól az állatok elszállításáért, a reptéren való gondozáséért és az állatorvosi ellátásáért előzetesen pénzt kérnek, de az állat soha nem érkezik meg a címzetthez