2013.12.19. 13:35
Jó lehetőség ma Magyarországon vállalkozni?
Jó lehetőség ma Magyarországon vállalkozni? Aki ezt teszi, vajon hogyan próbálja sikerre vinni a cégét? Ilyen kérdésekre kereste a választ a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ), az Üzleti Klinika és a Nagykermarketing által kezdeményezett felmérés.
A kutatás célja a magyar kkv-k gondolkodásmódjának, piaci helyzetének és üzleti világképének általános feltérképezése volt. Az országos kutatásban 6000 hazai kis- és középvállalat vett részt a szolgáltatói szektortól kezdve a nagykereskedőkön át a gyártókig. A cégek véleményei megosztottak, és a gazdasági rögvalóság is visszaköszön a válaszokból.
Vajon jó lehetőség ma Magyarországon vállalkozni? A kisvállalati szektorra jellemző komor és negatív jövőkép ellenére ez a kérdés ma kifejezetten megosztja a vállalkozókat: 51,16 százalékuk gondolja azt, hogy nem jó lehetőség, míg 48,84 százalék szerint igenis jó lehetőség a vállalkozás. A szegmentált válaszok némileg árnyalják ezt az arányt, de az összképen ez nem igen változtat. Ezen a téren legkevésbé elégedettek a kiskereskedők (52,37 százalék), míg a nagykereskedőknél ez az arány csupán 42,37 százalék.
A szoros verseny már kevésbé szoros, ha arról kérdezzük a vállalatokat, hogy az elmúlt évekhez képest hogyan alakult az árbevételük? Jellemzően az értékesítési lánc közepén van a legnagyobb differencia: míg a szolgáltatóknál a legalacsonyabb a növekedés aránya (25,01 százalék), addig a nagykereskedőknél a legmagasabb (41,25 százalék).
Összesen 1710 válaszadó nyilatkozott úgy, hogy az elmúlt évekhez képest növekedett az árbevételük, 2276 cég stagnált, és 2309 csökkent.
Az összes válaszadóra levetítve a hazai kkv-k legfontosabb feladata a vevőszerzés. 4173 vállalat nyilatkozott úgy, hogy a mostaninál több vevőben látja a cég problémáinak megoldását. Csak ezt követően merül fel a költségcsökkentés (32,66 százalék), a szervezetfejlesztés (29,61 százalék), vagy a magasabb értékesítési árak (24,79 százalék). Ahogy a munkaerőpiac jelenlegi állapota is visszaigazolja, jelenleg a legkevésbé fontos dolog a cégek életében az új alkalmazottak felvétele (20,09 százalék).
Az árak tekintetében a gyártók a legkevésbé elégedettek, 35,94 százalékuk szeretne magasabb áron értékesíteni, míg lánc másik végén álló kiskereskedőknek csak 20,32 százaléka jelezte ilyen irányú szándékait. Ők nagyon magas arányban (77,79 százalék) a vevők számának növekedésében látják a megoldást, ami a gyenge hazai vásárlóerő tükörképét is jelentheti.
Érdekesség még a vállalatok trendkövető magatartása az online világban. Arra a kérdésre, hogy Értékesítesz-e az interneten? a válaszadók 34,82 százaléka felelte azt, hogy webáruháza van, és mindössze kevesebb, mint felük (47,41 százalék) az, aki nem foglalkozik az online értékesítéssel. Ezek a számok arra engednek következtetni, hogy a kkv szektor is megkezdte a digitális felzárkózást, és felismerték az internet nyújtotta lehetőségeket.