2016.07.22. 14:42
A panaszkönyvet kérte, ráhívták a biztonságiakat
Egy olvasónkat ért atrocitás nyomán utánajártunk, melyek a legfontosabb dolgok, amelyeket a köznyelvben csak panaszkönyvként emlegetett intézményről, a vásárlók könyvéről tudni érdemes.
Egy csőszi olvasónkra még a biztonsági őrt is ráhívták egy fehérvári kínai áruházban, amikor a panaszkönyvet kérte. Szerkesztőségünkben mesélte el felháborodva a történteket. A bejegyzést végül megírta, másolati példányt azonban nem kapott belőle. Az első hibapont, hogy a panaszkönyveket eleve nem is kellene kérni, hiszen a jogszabály szerint látható és könnyen hozzáférhető helyre kell kifüggeszteni. Ha a vásárlónak észrevétele, panasza van egy termékkel, szolgáltatással vagy az üzlet működésével kapcsolatban, akkor bejegyzést írhat a vásárlók könyvébe.
– A vásárlót e jogának szabad gyakorlásában megakadályozni vagy befolyásolni tilos – mondta el kérdésünkre Schneider Istvánné, a Fejér Megyei Kormányhivatal Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályának vezetője.
A jegyző által hitelesített Vásárlók könyve segítheti a felmerülő problémák megoldását, de ehhez mindkét félre szükség van
– A kitöltés után a második önindigós példányt kell kivennünk, és megőriznünk. A bejegyzést a kereskedőnek meg kell vizsgálnia, és az intézkedéséről 30 napon belül – a jogszabálynak megfelelően – a vásárlót érdemben tájékoztatnia kell. A főosztály két évre visszamenőleg vizsgálhatja a Vásárlók Könyvébe tett bejegyzéseket és azok határidőben történő megválaszolását – tette hozzá a főosztályvezető.
Ha a kereskedő megsértette a könyvre vonatkozó jogszabályi előírásokat, a hatóság a hatályos jogszabályok alapján intézkedik a kereskedővel szemben. Ha a sérelmünket nem megfelelően orvosolták, a megyei békéltető testületekhez fordulhatunk, melyek a gazdasági kamarák mellett működőnek.
A „panaszkönyvben” egyébként dicsérhetünk és javasolhatunk is, a könyvet bátran használhatjuk akkor is, amikor nem kifogással kívánunk élni, hanem elégedettségünknek szeretnénk írásban is nyomatékot adni.