Vezetne csukott szemmel maximális sebesség mellett?

2019.07.25. 11:30

Hogy oda is érjen, ahová indult – Miért tilos telefont nyomkodni, miközben vezetünk?

Az Európai Unió valamennyi országában tilos vezetés közben kézben tartott telefont használni, mára mégis jelentős baleseti okká vált. Az egyik biztosító által tavasszal készült felmérés szerint tízből négyen használják telefonjukat vezetés közben, öten pedig válaszolnak az üzenetekre, bejegyzésekre.

Borsányi Bea

Öt másodperc alatt 125 métert vezet vakon az, aki kilencvennel hajt és nem az útra figyel Fotó: Fehér Gábor/ Fejér Megyei Hírlap

A felmérésből az is kiderül, hogy az üzenetküldés és a posztolgatás a 18–39 éves korosztályra jellemző, a vezetés közbeni e-mailezés pedig a 30–39 évesekre. Néhány rövid szót bepötyögni rutinműveletnek tűnik, és pont ez a rutin adhat téves biztonságérzetet. Ez pedig könnyen vezethet akár végzetes balesethez.

– A biztonságos autóvezetés első és legfontosabb feltétele a figyelem. Minden, ami a közlekedéstől elvonja a figyelmet, potenciális veszélyforrás. Teljesen mindegy, hogy menet közben rádiót, GPS-t vagy mobiltelefont nyomkod, vagy üdítős üveget bont ki a sofőr – emelte ki Bánfi Zsolt, a Fejér Megyei Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Osztályának kiemelt főelőadója, aki mindjárt elém tett néhány számot. Ebből kiderült, hogy ha 50 kilométeres sebesség mellett a sofőr egyetlen másodpercre nem néz az útra, „vakon” vezet, akkor 13,39 métert tesz meg anélkül, hogy tudná, mi zajlik a forgalomban körülötte. Ez a szám 90-es sebességnél már 25, az autópályán 130-nál pedig 36,11 méter. Gondoljanak csak bele, hogy ha a telefonjukra csak rápillantanak, hogy megnézzék, ki hívja önöket, az is tovább tart egy másodpercnél, márpedig minden további másodperccel nő a vakon megtett méterek száma. Ha valaki azt mondaná önöknek, hogy 10 másodpercre csukják be a szemüket, miközben az autópályán a megengedett maximális sebességgel haladnak, biztosan nem tennék meg.

– És akkor a reakcióidőről még nem is beszéltünk. Ez ugyanis hozzáadódik a vakon vezetés idejéhez. Ha leveszi a sofőr a szemét az útról egy másodpercre, majd visszanézve hirtelen valamilyen megoldandó helyzetben találja magát, reagálnia kell. Ám az észlelés, mérlegelés, döntés, cselekvés folyamata legalább még egy másodperc, miközben a távolság máris duplázódik. És nem számoltunk az olyan egyéb tényezőkkel, amelyek az említett reakcióidőt esetleg lassíthatják – fáradtság, aktuális idegállapot, időjárás, ijedtség – emelte ki Bánfi Zsolt. Mindezeken felül ott vannak még az egyéni képességek, hiszen ahány vezető, annyi fajta vezetéstechnikai és mentális felkészültség, gyakorlottság, ám a tapasztalatok szerint egy hirtelen bekövetkező közlekedési helyzetben az emberek többsége leblokkol.

Öt másodperc alatt 125 métert vezet vakon az, aki kilencvennel hajt és nem az útra figyel
Fotó: Fehér Gábor/ Fejér Megyei Hírlap

Ha a vezetés közbeni mobilon történő beszélgetésre térünk át, az ezzel kapcsolatban végzett kísérletekben a mobilozó sofőrök sokkal rosszabbul teljesítettek. Egy bizonyos ittassági fokig még az ittas vezetők is jobbak náluk. Akik ugyanis alkoholfogyasztás után ülnek autóba, általában a szokásosnál is jobban koncentrálnak. Ellenben aki telefonál, annak a gondolatai máshol járnak, nem figyel annyira a közlekedésre. Joggal vetődik fel a kérdés, hogy ha kihangosítót használnak az autóban, netán egy másik utassal beszélgetnek, az biztonságosabb-e? Vagy, ha egy kézzel fogják a kormányt, mert a másikkal éppen szendvicset esznek, az miben különbözik attól, ha a telefonját tartja kézben a sofőr?

– Semmiben. De jogszabállyal ezeket a helyzeteket nem lehet rendezni. Nem lehet mindenkit felmérni például, hogy képes-e egy kézzel vezetni. Ráadásul egy ilyenfajta teszt csak a pillanatnyi és nem egy általános állapotot tudna mérni. De továbbmegyek! Az emberek nagy része végig sem gondolja, hogy mit okozhat a viselkedésével, amivel ráadásul nemcsak a saját testi épségét, de az utasát és a közlekedés többi részvevőjét is veszélyezteti – mutatott rá az őrnagy, aki erősen hangsúlyozta, jó lenne, ha az autóvezetők tisztában lennének a felelősségükkel, és betartanák a szabályokat. Nem a szabálykövetés vagy az esetleges büntetés miatt, hanem azért, hogy oda is érjenek, ahová az autóval elindultak.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában