Külföld

2009.04.28. 05:27

A Daimler kiszállt, jöhet a Fiat a Chryslerben

FMH - A Daimler német járműipari vállalat megvált a Chrysler amerikai autógyárban birtokolt maradék részesedéséről is.

feol.hu

A Chrysler többségi tulajdonosával, a Cerberus Capital Management New York-i befektetési alappal és a Chryslerrel hétfőn kötött megállapodás értelmében a Daimler lemond 19,9 százalékos részesedéséről, nem követeli vissza a michigani székhelyű autógyárnak nyújtott 1,9 milliárd dolláros kölcsönt és 2012-ig évente 200 millió dollárt fizet a Chrysler nyugdíjalapjának.
    
Az egyezség "csak" 700 millió dolláros üzemi veszteségként jelenik majd meg a Daimler a második negyedévi eredményében, mivel a német társaság már tavalyi mérlegében nullára írta le a Chrysler-részesedés értékét.
    
A Daimler 2007-ben számolta fel a közel egy évtizeddel korábbi egyesülést a Chryslerrel, eladva az amerikai autógyár 80,1 százalékát a Cerberusnak, 7,4 milliárd dollárért. A Daimler-Benz 1998-ban még 36 milliárd dollárért vette meg a Chryslert.
    
A Daimlerrel kötött mostani megállapodás újabb lépést jelent a Chrysler helyzetének tisztázásában. Az amerikai autógyárnak május 1-jéig kell előállnia egy életképes szanálási tervvel, hogy megkapja Washingtontól a kért állami segítséget. Vasárnap két kulcsfontosságú szakaszt zártak le. A TCA kanadai szakszervezet érintett munkavállalói megszavazták az új kollektív szerződést, amely évi 240 millió dolláros megtakarítást jelent. Az UAW amerikai szakszervezet ugyancsak dűlőre jutott a Chrysler, az amerikai pénzügyminisztérium és az olasz Fiat vezetőivel, és a tagok szerdáig dönthetnek arról, hogy elfogadják-e megállapodást.
    
A The Wall Street Journal értesülése szerint a Chrysler és a Fiat fúziójából létrejövő társaság tőkéjében az UAW részedése 55, a Fiaté 35, míg az államé és a hitelezőké együttesen 10 százalék lenne. Cserébe viszont módosítanák a kollektív szerződést és a munkavállalókat megillető szociális juttatások rendszerét. A munkavállalóknak le kellene mondaniuk egyebek az inflációkövető béremelésről, megszűnne a húsvétkor járó szabadnap 2010-ben és 2011-ben, a beteg- és nyugdíjbiztosításról pedig az UAW gondoskodna. Az UAW vállalati szintű vezetői hétfőn tartott tanácskozásukon azt javasolták a munkavállalóknak, hogy a csőd elkerülésének érdekében szavazzanak igennel a megállapodásra.
    
A Chryslernek csütörtökig meg kell állapodni hitelezőivel is - 6,9 milliárd dolláros adósságállományról van szó -, ami előfeltétele annak, hogy a Fiattal partnerségre tudjon lépni. Barack Obama amerikai elnök egy hónappal ezelőtt közölte, hogy a Chrysler akár hatmilliárd dolláros támogatást is kaphat a korábban odaítélt négymilliárd mellé, ha be tudja bizonyítani életképességét.
(MTI)
 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!