2009.04.14. 02:29
A cselló helyett a család
Csákvár - Ha hiszik, ha nem, Csákváron van egy Cimbora nevű csupaférfi kórus, tagjai bordalokat, huszár- és katonanótákat énekelnek jelesebb napokon, társasági rendezvényeken márciustól az októberi szüretekig, majd a farsangi mulatságokon.
A kórus tavasztól őszig sokféle rendezvényen lép fel, repertoárjuk széles
Fotó: FMH
Nemrégiben a Noé-Hegyi Szent István Borlovagrend szakestélyén énekeltek, verseltek. A bor eredetéről szóló erdélyi mondát tőlük hallottam:
- A bort Noé találta ki unalmában. Hat állat vérét keverte össze, mégpedig az oroszlán, a tigris, a medve, a disznó, a majom és a galamb vérét. Ezért borfogyasztáskor az emberek egy része büszke lesz, mint az oroszlán, vagy vérengző, mint a tigris, dülöngélve jár, mint egy medve, sárban hentereg mint a disznó, bujálkodik akár egy majom, vagy olyan szelíd lesz, mint a galamb - mondták felváltva a dalhuszárok, akik között van zsenge ifjú, érett férfi, a legidősebb hetvenkedik. Akad köztük zeneileg művelt, kottaolvasó, de a többség nem az. A nyers népi tenorok mellett egy-két jó hangi adottságokkal rendelkező basszus is van. Ám mindenki egyformán lelkes, szívből énekel, felvidítják a társaságokat, kerekítik a közönség kedvét. Ez a lényeg meg az, hogy igazi közösséget alkotnak, szeretnek együtt lenni. Jó buli, kikapcsolódás, épülés a próbaidőszak és a szereplés is. Van közöttük cukrász, volt polgármester, matektanár, állatorvos, a mindent eligazító, megszervező Schmidt Attila, a kórustitkár pedig elektroműszerész.
A Cimborák karvezetője Bódi Árpád, az ifjabb. Szüleit sokan ismerik a fehérvári Hermann László zeneiskolából. Zenepedagógus édesapja hosszú évekig volt igazgatóhelyettes, vezette a nemzetközi hírű Bakony népzenei csoportot, édesanyja zongoratanár. A család a zirci, a veszprémi évek után költözött Székesfehérvárra. Fiuk ének-zenei iskolába járt, akkor Pádár Béla volt az igazgató. A zeneiskolában számára az egyik legmeghatározóbb mestert számára Borlóy Rudolf jelentette. Felsőfokú tanulmányait Debrecenben folytatta, választott hangszere a cselló, édesanyja jóvoltából azonban a zongorázásban is jeleskedik. Külföldi akadémiai tanulmányokon, német és japán kurzusokon csiszolta hangszeres tudását, gazdagította ismereteit, világlátását.
Bódi Árpád egy ideig koncertezett, aztán úgy döntött, nem mutatja magát, nem kapaszkodik, nem nyomul. Szünetelteti a zenei pályát, a családot választotta, talán azért is, mert szüleitől családcentrikus nevelést, példát kapott. Döntését azonban negatív tapasztalatok is motiválták. Kortársai között néhányan beleöregedtek a túlvállalásokba. Ismer olyanokat, akiknek a házassága szenvedte meg a karrierépítést. Ő sem magát, sem övéit nem akarta ilyen helyzetekbe hozni. Feleségével, aki informatikus és könyvtáros, három gyermeket nevelnek. Az orgonasípok három-, öt- és kilencévesek. Árpád nem titkolja, hogy fáj a lemondás, többnyire távol tartja magát hangszerétől. Csellója sír, mert nem játszanak rajta, ha néha előveszi, akkor meg neki van sírnivaló kedve. A lemondást könnyíti a tudat: ha a gyerekek felcseperednek, eljön majd az az időszak, amikor teljes odaadással tud hivatásával, szeretett hangszerével foglalkozni.
Miközben a közép-kelet-európai értelmiségi lét 21. századi stációin borongunk, a kedves dalcimborák vigasztalásul rázendítenek: "Pletykázzák a vénasszonyok, Hogy a bornak rabja vagyok, Azért vagyok bornak rabja, Mert a sörnek sok a habja... Jó bor kell a magyarnak, szénaabrak a lónak, dugó kell a hordónak, uccupuska a nyúlnak tudom meg egy másik nótából, ami hirtelen pikáns fordulatot vesz: Hopp kincsem, galambom, Nincsen gatyamadzagom, Feleségem az éjjel A fogával rágta széjjel... "
No, én itt most abbahagyom, a huncut szöveg folytatását inkább a képzeletükre bízom...