2011.01.21. 09:50
Educatio oktatási szakkiállítás 2011
A legújabb oktatási fejlesztésekkel, taneszközökkel és módszerekkel, valamint a felsőoktatási felvételi lehetőségekkel ismerkedhetnek meg az érdeklődők a 11. Educatio nemzetközi oktatási szakkiállításon január 21-én és 22-én a fővárosban.
OLDALTÖRÉS: Oktatási szakkiállítás és szakmai fórum az államtitkárság vezetőivel
Oktatási szakkiállítás és szakmai fórum az államtitkárság vezetőivel
Minden, ami oktatás! címmel pénteken kezdődik a XI. Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállítás, illetve a kétnapos rendezvényhez kapcsolódó Fókuszban a közoktatás című szakmai fórum a Papp László Budapest Sportarénában; a fórumon Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár, Dux László felsőoktatásért és Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár is előadást tart.
Oktatási szakkiállítás és szakmai fórum az államtitkárság vezetőivel
Minden, ami oktatás! címmel pénteken kezdődik a XI. Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállítás, illetve a kétnapos rendezvényhez kapcsolódó Fókuszban a közoktatás című szakmai fórum a Papp László Budapest Sportarénában; a fórumon Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár, Dux László felsőoktatásért és Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár is előadást tart.
Oktatási szakkiállítás és szakmai fórum az államtitkárság vezetőivel
Minden, ami oktatás! címmel pénteken kezdődik a XI. Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállítás, illetve a kétnapos rendezvényhez kapcsolódó Fókuszban a közoktatás című szakmai fórum a Papp László Budapest Sportarénában; a fórumon Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár, Dux László felsőoktatásért és Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár is előadást tart.
Hoffmann Rózsa a közoktatási törvény koncepciójáról, Dux László a felsőoktatási törvény koncepciójáról, Gloviczki Zoltán pedig a pedagógus-életpályamodellről beszél az Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. által szervezett rendezvényen.
Az előadók között szerepel Princzinger Péter, az Oktatási Hivatal új elnöke, aki az intézmény életében bekövetkező változásokról ad tájékoztatást. Kaposi József, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet megbízott főigazgatója az új Nemzeti Alaptantervről, míg az Oktatási Hivatal munkatársai az OECD által szervezett nemzetközi tanulói tudásszint-vizsgálat (PISA - Programme for International Student Assessment) 2009-es magyarországi eredményeiről számolnak be.
A plenáris előadások mellett a résztvevők négy szekcióban hallgathatnak előadásokat az oktatás különböző témaköreiben, mint például a tehetséggondozás, az esélyegyenlőség, a pedagógusok jogai és a természettudományos képzés jövője.
A nemzetközi oktatási szakkiállításon, csaknem 200 standon, a magyarországi felsőoktatás szinte valamennyi intézménye várja az érdeklődőket, rajtuk kívül külföldi egyetemek, nyelviskolák is képviseltetik magukat. A kiállításon a felvételiző diákok érdeklődhetnek felvételi esélyeikről és lehetőségeikről, a szakokról, a képzési rendszerről, a tanulmányi és szociális juttatásokról, vagy éppen a kollégiumi elhelyezésről.
Dux László: szó sincs a felsőoktatási törvény koncepciójának visszavonásáról
Szó sincs arról, hogy az oktatási államtitkárság által kidolgozott, azóta szakmai és társadalmi fórumokon megvitatott felsőoktatási törvény koncepcióját visszavonják - mondta Dux László felsőoktatásért felelős helyettes államtitkár pénteken Budapesten az MTI-nek.
A helyettes államtitkár a Fókuszban a közoktatás című, a XI. Educatio Nemzetközi Oktatási Szakkiállításhoz kapcsolódó szakmai fórumon tartott előadása után reagált a Hallgatói Önkormányzat Országos Konferenciájának (HÖOK) korábbi nyilatkozatára, amely szerint vissza kellene vonni a felsőoktatási törvény tervezetét, mert az vitára alkalmatlan.
Dux László közölte: a koncepció átdolgozása jelenleg is zajlik, egy-két héten belül szeretnének "egy konszenzuson alapuló, kormányhatározatra alkalmas változatot összeállítani", utána pedig a tervek szerint a tavasz második felében vagy a nyár elején a parlament elő kerül a törvény kodifikált szövege, és azt a remények szerint a nyári szünet előtt az Országgyűlés el is fogadja.
A felsőoktatási törvény koncepciójának jelenlegi szakmai vitájáról megjegyezte: a tárgyaló felek között "sokkal-sokkal több a megegyezés az elképzelésekben és célokban, mint a különbözőség". A kormányzatnak a vita során az a feladata, hogy minél több véleményt meghallgasson, és utána valamilyen irányban döntsön. A felsőoktatás "egy nagyon bonyolult, nagyon sok szereplős, sok tervezhetetlen hatásnak kitett rendszer, nem lehet egyetlen nekirugaszkodással egyszer s mindenkorra jól csinálni" - fogalmazott.
A törvény majdani meghozatala ugyanakkor nem azt jelenti, hogy annak minden sora szeptembertől hatályba lép, mert ez technikailag nem lenne lehetséges, és jogszabályellenes is lenne. Idén ősszel azért van szükség egy új felsőoktatási törvényre, mert ez megadja a jogi alapját a felsőoktatást érintő 2012-es költségvetés szervezésének - hívta fel a figyelmet.
A tervek szerint 2012-től kellene az egységes, osztatlan képzést bevezetni felmenő rendszerben a pedagógusképzésben és a kutató (biológus, vegyész, matematikus, fizikus) szakokon. Ezt az elképzelést a felsőoktatási intézmények is támogatják, mert a kutató szakokon a hallgatók pályájának "mesterséges megtöretése" az, hogy harmadik évfolyam végén szakdolgozatot íratnak velük, államvizsgáztatják őket, majd negyedévre még az ösztöndíjukat is elveszítik, mert a mesterképzésben első évfolyamosoknak minősülnek.
A helyettes államtitkár rámutatott: a felsőoktatásban idén ősszel nem lesz még igazán mélyreható változás, a felvételi követelmények változásait csak "kellő, több éves előkészítési idő után" vezetik be. A törvénytől függetlenül ugyanakkor van egy olyan korábbi, egyéni parlamenti képviselői beadvány, miszerint 2013-tól kellene bevezetni a felsőoktatásba való bejutás feltételeként egy emelt szintű érettségi vizsgát - tette hozzá.
Dux László arról is beszélt, hogy a február 15-ig tartó felsőoktatási felvételire való jelentkezési procedúrában idén nincs semmiféle lényeges változás.
A szakmai fórumon tartott előadásában a helyettes államtitkár elmondta: a felsőoktatási tervek között a legfontosabb vezérgondolat az, hogy az oktatás minőségcsökkenését megállítsák, és ne indítsanak olyan képzéseket, amelyekre kevés kereslet mutatkozik a munkaerőpiacon.
Kiemelte: meg kell erősíteni a szakemberképzést is, ehhez pedig a főiskolák oktatási színvonalát kell erősíteni. Ebben partnereknek kell lenniük a kereskedelmi és iparkamaráknak, illetve a nagyvállalatoknak is. Utóbbiak jelzik ugyanis, hogy milyen igényeik vannak az aktuális munkaerőpiacon - magyarázta.
A helyettes államtitkár közölte: a társadalom egészének érdekét szolgálja, hogy a vizsgarendszert szigorítsák, mert ezáltal idejében kiderül egy fiatal számára: tudja-e teljesíteni azt a szakot, amit választott. Megemlítette, egyetemi tanárként a múlt héten volt a kezében olyan leckekönyv, amelybe ő írta be a 49. elégtelent. A vizsgaszabályzat ilyen fokú, az irracionalitásig vitt engedékenysége nem segíti a felsőoktatás színvonalának emelését - hangoztatta.
Dux László kifejtette: a hallgatói fejkvóta kisebb arányú lesz a jelenleginél a felsőoktatás finanszírozásában, a hallgatókkal történő oktatói foglalkozás intenzitásának mértéke azonban előtérbe kerül e tekintetben, s ez utóbbiból leginkább a kutatóegyetemek profitálhatnak. A finanszírozási sémákat azonban a későbbiekben időről időre korrigálni kell, hiszen "ezek az adatok nincsenek kőbe vésve".
Szólt arról, hogy külföldön is "piacosítani kell" a magyar felsőoktatási lehetőségeket, ezért folyamatosan fejleszteni kell a létesítmények infrastruktúráját, és bővíteni az oktatói kört. A külföldi hallgatók Magyarországra vonzása érdekében együttműködnek többek között a Külügyminisztériummal és a Balassi Intézettel.
Kiemelt célként említette azt is, hogy "felelősségteljes értelmiségi szerepvállalásra való nevelés" valósuljon meg az egyetemeken, főiskolákon. A diákoknak ennek érdekében meg kell tanulniuk közösen dolgozni, csoportos munkában egy-egy problémát megoldani.