Kultúra

2011.04.05. 02:29

A kezében volt az élete

Székesfehérvár - Tudjuk, hogy mi fog történni, a legtöbben tudják, hallottak róla, hogy ez az a film, amiben... A látványt - amely roppant realisztikus - mégis nehéz elviselni.

Szabó Zoltán

 

Minderről később önéletrajzi regényt is írt, Between a Rock and a Hard Place címmel, amely nagy feltűnést keltett. Felfigyelt rá a brit rendező, Danny Boyle is, meglátta benne a nagy dráma és katarzis lehetőségét. Az sem véletlen, hogy miért éppen Boyle látott fantáziát a témában. Ő már szinte minden műfajt kipróbált: a Sekély sírhanttól és a Trainspottingtól kezdve A parton át a 28 napig és A napfényig, hogy aztán legutóbb - néhány Oscart begyűjtve - a Gettómilliomossal elérjen a csúcsra. Most pedig, a 127 órával ismét kiváltotta a szakma és a közönség nagy részének elismerését. Bármilyen meglepő, de az Indiában játszódó, zsúfolt, tömegeket felvonultató Gettómilliomos és a tulajdonképpen egyszereplős 127 óra a lényegüket tekintve hasonlítanak egymásra. Mindkettő a túlélésről, életben maradásról szól, persze más környezetben, más háttérrel és lehetőségekkel bíró hősökkel.

Aron Ralston magának való ember. Egyedül vág neki a gyönyörű és vad(regényes) tájnak, és kirándulásáról sem szól senkinek. Kellően laza és magabiztos, talán könnyelmű is, és természetesen ilyenkor szokott beütni a baj. Nemcsak a forgatókönyvekben, hanem az életben is. Egy rossz mozdulat, egy rossz helyen levő szikladarab, és kész. De miként lehet abból érdekes, izgalmas filmet csinálni, hogy valakit napokig fogva tart egy darab kő? Nos, talán úgy, ahogyan azt Danny Boyle megtette, aki egy-két, némileg talán didaktikus jelenettől eltekintve végig fenn tudja tartanai a néző érdeklődését. Az elsőrangú vágásokkal, a kitűnő zenével, a flashback- és álomjelenetekkel és nem utolsósorban az osztott képmező bátor használatával. Mindezek végig lekötik a nézőt, aki ugyan tudja, mi lesz a vége, mégis a mozi csapdájába kerül, és feszülten nézi a jól felépített filmet.

Amely mindvégig Ralston önmagával, a testével és a természettel vívott harcáról szól. Hősünknek eddigi életével is el kell számolnia, nem csak a félelmeivel. Feltűnnek emlékei, víziói támadnak, éber pillanataiban pedig szabadulni kíván. Miközben egyre csorbuló késével próbálja kivésni a kőből a kezét, ő is rájön arra, amit a sztori ismerői már régóta tudnak. Le kell vágnia, amputálnia kell a kezét, csonkolnia testét ahhoz, hogy életben maradjon. Ez a jelenet egészen hiperrealisztikus, jó idegek és tűrőképesség kell hozzá, hogy végignézzük. Danny Boyle mindig jó színészeket használt, ezúttal is pompásan választott. James Franco kiváló alakítást nyújt, és különösen a drámai 127 órát bemutató jelenetekben remekel. Azt is képes elhitetni, hogy minden irtózata ellenére ez a történet végül is derűt és az újrakezdés esélyét sugallja. Ralston otthagyta ugyan a kezét a szurdokban, de kapott is érte valamit. Új életet kezdett, megtalálta társát, és továbbra sem ijedt meg a kalandoktól. Nyilván arra is rájött, hogy nem baj az, ha barátai féltik, szeretik őt, és tudják, hogy éppen merre jár.

Amely mindvégig Ralston önmagával, a testével és a természettel vívott harcáról szól. Hősünknek eddigi életével is el kell számolnia, nem csak a félelmeivel. Feltűnnek emlékei, víziói támadnak, éber pillanataiban pedig szabadulni kíván. Miközben egyre csorbuló késével próbálja kivésni a kőből a kezét, ő is rájön arra, amit a sztori ismerői már régóta tudnak. Le kell vágnia, amputálnia kell a kezét, csonkolnia testét ahhoz, hogy életben maradjon. Ez a jelenet egészen hiperrealisztikus, jó idegek és tűrőképesség kell hozzá, hogy végignézzük. Danny Boyle mindig jó színészeket használt, ezúttal is pompásan választott. James Franco kiváló alakítást nyújt, és különösen a drámai 127 órát bemutató jelenetekben remekel. Azt is képes elhitetni, hogy minden irtózata ellenére ez a történet végül is derűt és az újrakezdés esélyét sugallja. Ralston otthagyta ugyan a kezét a szurdokban, de kapott is érte valamit. Új életet kezdett, megtalálta társát, és továbbra sem ijedt meg a kalandoktól. Nyilván arra is rájött, hogy nem baj az, ha barátai féltik, szeretik őt, és tudják, hogy éppen merre jár.

Amely mindvégig Ralston önmagával, a testével és a természettel vívott harcáról szól. Hősünknek eddigi életével is el kell számolnia, nem csak a félelmeivel. Feltűnnek emlékei, víziói támadnak, éber pillanataiban pedig szabadulni kíván. Miközben egyre csorbuló késével próbálja kivésni a kőből a kezét, ő is rájön arra, amit a sztori ismerői már régóta tudnak. Le kell vágnia, amputálnia kell a kezét, csonkolnia testét ahhoz, hogy életben maradjon. Ez a jelenet egészen hiperrealisztikus, jó idegek és tűrőképesség kell hozzá, hogy végignézzük. Danny Boyle mindig jó színészeket használt, ezúttal is pompásan választott. James Franco kiváló alakítást nyújt, és különösen a drámai 127 órát bemutató jelenetekben remekel. Azt is képes elhitetni, hogy minden irtózata ellenére ez a történet végül is derűt és az újrakezdés esélyét sugallja. Ralston otthagyta ugyan a kezét a szurdokban, de kapott is érte valamit. Új életet kezdett, megtalálta társát, és továbbra sem ijedt meg a kalandoktól. Nyilván arra is rájött, hogy nem baj az, ha barátai féltik, szeretik őt, és tudják, hogy éppen merre jár.

Amely mindvégig Ralston önmagával, a testével és a természettel vívott harcáról szól. Hősünknek eddigi életével is el kell számolnia, nem csak a félelmeivel. Feltűnnek emlékei, víziói támadnak, éber pillanataiban pedig szabadulni kíván. Miközben egyre csorbuló késével próbálja kivésni a kőből a kezét, ő is rájön arra, amit a sztori ismerői már régóta tudnak. Le kell vágnia, amputálnia kell a kezét, csonkolnia testét ahhoz, hogy életben maradjon. Ez a jelenet egészen hiperrealisztikus, jó idegek és tűrőképesség kell hozzá, hogy végignézzük. Danny Boyle mindig jó színészeket használt, ezúttal is pompásan választott. James Franco kiváló alakítást nyújt, és különösen a drámai 127 órát bemutató jelenetekben remekel. Azt is képes elhitetni, hogy minden irtózata ellenére ez a történet végül is derűt és az újrakezdés esélyét sugallja. Ralston otthagyta ugyan a kezét a szurdokban, de kapott is érte valamit. Új életet kezdett, megtalálta társát, és továbbra sem ijedt meg a kalandoktól. Nyilván arra is rájött, hogy nem baj az, ha barátai féltik, szeretik őt, és tudják, hogy éppen merre jár.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!