2011.08.20. 10:43
Rendhagyó kiállítás: Kozák Lajos életműve három helyszínen
Fotótörténeti eseménynek számít az a rendhagyóan, egyszerre három helyszínen megnyílt kiállítás, amely Kozák Lajos, a méltatlanul elfeledett, eddig legfeljebb sportfotósként ismert fotóművész gazdag életművét mutatja be Budapesten.
- A székesfehérvári származású fotós műveit a személyesség, az őszinteség, a spontaneitás és érdeklődő nyitottság jellemzi - mondta el Kasza Gábor, a kiállítás kurátora.
A magyar fotótörténet e fontos alkotójával a CULTiRiS Kulturális Képügynökség, a Mai Manó Ház és a Magyar Sportmúzeum összefogásával ismerkedhet meg a szakmai és a nagyközönség. Mint Kasza Gábortól megtudtuk, Kozák életművét halála után (1975) az özvegyétől a Magyar Sportmúzeum vásárolta meg és a CULTiRiS Kulturális Képügynökség dolgozta fel.
- Több hónapos munkával csaknem 3000 képet digitalizáltunk, főleg papírképeket és az üvegnegatívokat - mesélte Kasza Gábor. A munka során fotótörténeti jelentőségű képek kerültek elő. A hagyatékban a sportfotók mellett nagyszámú városkép és sok egyéb is volt a vintage (ejtsd: vintázs - eredeti nagyítás) képek között.
- Kozák Lajos a múlt század harmincas éveink elejétől alkotott, a legendás magyaros stílus követője volt, de képei az átlagosnál melankolikusabbak, személyesebbek és mélyebbek - értékelte a kiállított műveket a kurátor. - A figurák őszinték, a fotók stílusa mentes a kor fényképészeti divatjának modorosságától. A későbbi képeken felfedezhető az új tárgyilagosság (Neue Sachlichkeit) realista szemlélete is. Kozák fotói leginkább a kor legnagyobbjainak, Vadas Ernő, Dulovits Jenő és Kinszki Imre munkáihoz hasonlíthatóak, de segítenek az akkoriban már Párizsban alkotó kortársak, André Kertész és Brassai látásmódjában is felfedezni a sajátos magyar gyökereket - emelte ki.
- Kozák Lajosnak, mint a legtöbb fotográfusnak abban az időben, polgári foglalkozása is volt - testnevelő tanárként fotózott. A harmincas években már ismert és elismert fotós volt, művészi értékű munkássága azonban a huszadik század második felére szinte teljesen feledésbe merült. A hagyaték feldolgozása során kiderült, hogy Kozák Lajos az 1930-as években és a második világháború alatt is sokat publikált magazinokban, fotóművészeti lapokban, így a Nemzeti Újság, Képes Krónika, Új Idők, Fotószemle lapjain és könyvekben jelentek meg a képei, sajnos ezek közül azonban csak kevés eredeti található meg a hagyatékban.
A harmincas évek minden korszerű irányzata hatott Kozák Lajosra. Nagy divatja volt akkoriban az úgynevezett vasárnapi fotósétáknak, ahol egy-egy vezető mellett tucatnyi fényképész járta a vidéket és Budapest utcáit. Sokszor ugyanazt fényképezték vagy egymást utánozva, talán egymással versengve fitogtatták technikai tudásukat, ízlésüket. Ennek köszönhetően Kozák kiállításon látható képei egyben az akkori progresszív magyar fotóművészet egyfajta összegzését adják. Kozák Lajos legsikerültebb alkotásai a modern realizmus stílusában készültek - emelte ki Kasza Gábor.
A teljes életműből három eltérő tematikájú válogatás készült, amely most három helyszínen október 2-ig, illetve 25-ig tekinthető meg. A 30-as évek modern fotográfiái nagyméretű reprinteken a CULTiRiS Galériában, válogatás a teljes életműből vintage papírképek és reprintek a Magyar Fotósok Házában, vintage sportfotók és életrajzi dokumentumok pedig a Magyar Sportmúzeumban láthatók.
1945 után megváltozott a művész érdeklődése, fényképezési stílusa, leginkább sporteseményeket fényképezett és ezzel is hírnevet szerzett. Valószínűleg megrendelésre is készített képeket, például a szakmunkásoktatásról és a kisiparosok munkájáról, így egészítette ki tanári fizetését. A hatvanas években sportmódszertani illusztrációkat készített, sok képe, címlapfotója jelent meg sport témájú magazinokban is.