2011.09.23. 07:51
Újdonságdömping a frankfurti autószalonon
Az ősz egyik, ha nem a legfontosabb autós eseménye a kétévente megrendezett frankfurti autószalon. A gigantikus méretű seregszemlén ezúttal is szakajtónyi újdonsággal rukkoltak elő a gyártók.
Kezdjük a magyar vonatkozású hírekkel, hiszen Németországban megcsodálhatták például a szalon látogatói Kecskemét új büszkeségét, a B-osztályos Mercedest is. A magyar szalonokba jövő év elején érkező négykerekű 4359 mm hosszú, 1786 mm széles és 1557 mm magas. A legfeltűnőbb a magasság csökkenése, hiszen az autó elődjénél csaknem öt centiméterrel jobban lapul az útra. Köszönhetően a korábbi szendvicsszerkezetű padlólemez hagyományosra váltásának, az utasok természetesebben ülnek, annak ellenére, hogy az ülés 86 mm-rel alacsonyabbra került. Így persze beszállni is könnyebb. A négyhengeres benzinmotor teljesen új, 1,6 liter hengerűrtartalmú, turbófeltöltővel. A gyengébb 122 lóerős, az erősebb 156 LE-t kínál, nyomatékuk 200, illetve 250 Nm. További premier a Mercedes-Benznél az új duplakuplungos 7G-DCT sebességváltó.
A szintén hazánkban készülő Suzuki standján a Swift Sport a sláger. Piros cérna az ülések szegélyén, 240 km/h-ig skálázott sebességmérő, dupla kipufogó és szigorúan háromajtós kasztni, ami a külcsínt illeti, persze a lényeg a motortérben található. Az M16A jelzésű blokk 1,6 literes, s 16 szelepes, mint az előző, csak éppen erősebb és a gyártó szerint tisztább és takarékosabb, valamint hamarabb adja le nagyobb nyomatékát. A futómű is az új Swifté, csak sportosabbra, keményebbre hangolták. A menetstabilizáló elektronika és a hét légzsák az alapfelszereltség része.
Szintén a Suzukihoz kapcsolódó újdonság, hogy a leginkább utólag beépíthető állófűtéseiről és buszklímáiról ismert Webasto cég napelemes Splash modellt mutatott be a nagyérdeműnek. Mint kiderült, a magyar járgányt nem ők alakították át villanyüzemre, az autó a Stromos terméke. Mindenesetre a 76 lóerős villanymotor, s az optimális körülmények között 100 kilométer megtételhez elég energiát tároló lítium-ion akku, a 120 km/órás végsebesség akár meggyőző is lehet.
A Webasto egyébként csak két ponton nyúlt bele az esztergomi származású villanyautóba. A tetőbe napelemet építettek, ami az akkut is tölti, és a kisebb elektromos fogyasztók (hűtőbox, laptop-töltő) energiaigényének kiszolgálásával megnövelheti a hatótávolságot. A másik érdekesség, hogy folyékony üzemanyaggal működő kis kályhát építettek a kocsiba. A CO2-egyensúly érdekében természetesen nem benzin, nem gázolaj, hanem bioetanol ég el a kazánban, s ad meleget a derék sofőrnek.
A magyar kapcsolattal szintén rendelkező Audi szokás szerint tucatnyi újdonsággal készült Frankfurtra. Elég, ha az S6/S7/S8 triót említjük, de természetesen nem maradt ki a repertoárból a hibrid részleg sem az A8 Hybrid kapcsán, továbbá az öthengeres motorral szerelt Q3 modellt és az országúti ragadozónak is bátran titulálható R8 GT Spydert sem hagyhatjuk ki. A legnagyobb durranást talán az elektromos szívvel szerelt Urban Sportback és Spyder jelentik, amelyekkel a jövő városi autózását kívánja megváltoztatni az Audi, ahogy az alumíniumból építkező és elektromos hajtással felvértezett A2 esetében is.
A Fiat standját az új, s egyébként a külcsín és a belbecs tekintetében is sokra hivatott Panda uralja, míg a Fordnál a gyártó jövőjét vetíti előre az Evos tanulmány, amely vérbeli kupéként a sportos, stílusosabb vonalat képviseli. Ami az Opelt illeti, a Fiattól megvett és átmatricázott Combo (Doblo) mellett az izgalmasabb részt a Zafira Tourer premierje, valamint az Astra háromajtós változatainak, a GTC-nek és a GTC OPC-nek a bemutatója jelentette. A Renault a ráncfelvarrott Twingoval hódít, míg a Toyota a Prius új, konnektorról tölthető szériaváltozatával állt a közönség elé. A megújult modell Plug-in Hybrid szabvány szerinti fogyasztása 2,1 liter száz kilométeren, ami több, mint kecsegtető a jelenlegi üzemanyagárak mellett.