2012.12.13. 16:16
Egy vadászgép volt az otthona
Székesfehérvár - Kositzky Attila nyugállományú repülő altábornagy a katonai repülés különleges és zárt világába kalauzolta az érdeklődőket a napokban, a Civil Központban tartott előadásával.
- Miért van szükség katonai radarra? Miért kellenek vadászpilóták, vadászgépek? A legtöbben ezekre kíváncsiak, ezeket kérdezik tőlem. A válasz egyszerű: míg a polgári radar távolságot és irányt mér, addig a katonai magasságot is. 1996-ban az Aeroperu 603-as járata alig fél órával a felszállást követően a Csendes-óceánba zuhant. Műszerei hibásan működtek, amit a polgári irányítás nem észlelt, s a gép lezuhant, egy katonai radar jelezhette volna a pilótáknak, folyamatosan veszítenek magasságukból - mondta Kositzky Attila, nyugállományú repülő altábornagy, aki a Légierő vezérkari főnökeként vonult vissza. - S hogy miért is van szükség vadászgépekre? Az 1944-es Chicagoi Egyezmény a légierő feladatait, a légiforgalom biztonságának fontosságát rögzíti, 52 állam, közöttük hazánk is aláírta azt. Ennek szellemében a szerződő államoknak a rendelkezést megszegő személyek üldözéséről, elfogásáról gondoskodniuk kell. Erre leggyorsabban a vadászgép képes - hangsúlyozta az "Aranykoszorús" vadászpilóta, aki a Magyar Légierő legendás típusával, a Mig-21-es vadászgéppel pályafutása alatt 3000 óránál is többet repült.
Kositzky Attila, a légierő vezérkari főnökeként vonult nyugdíjba (Fotó: Gregority Antal)
Mire képes egy vadászpilóta? Minden bizonnyal hiteles választ tud adni Kositzky Attila, aki 43 évig repült, 29 repülőgép típuson tehette próbára tudását, s pontosan 3369 órát töltött a levegőben. - 6665 felszállást, ugyanennyi leszállást hajtottam végre - mondta, ami ritka, hogy egyszer sem volt szükség arra, hogy katapultáljon. - Az együléses kabinban egy vadászpilóta csak magára számíthat. Alig 72 szívdobbanásnyi idő alatt képesek vagyunk 10 ezer méterre emelkedni. Nagy a terhelés, ahogyan katapultnál is: 22 G-nél 176 kilogrammosnak érzi magát a pilóta - tette hozzá az altábornagy. Aki azt is elmesélte, olykor hihetetlen dolgok történnek, vagy különös balesetekről emlékezik meg az utókor.
- A Lengyelországban lévő Kolobrzeg-i szovjet repülőtérről, a Balti-tenger partjáról egy Mig 23-as indult gyakorlórepülésre. A felszállás után Szkurigyin ezredes, a gép pilótája azt tapasztalta, a gép hajtóművének utánégetése leállt és esett a hajtóműteljesítmény. A magasság 130-150 méter volt, a pilóta úgy ítélte meg, a magasságából veszítő gép alkalmatlan a további repülésre. Anélkül, hogy a hajtóművet leállította volna, a pilóta beindította a katapultálást és szerencsésen földet ért. A földiek legnagyobb megrökönyödésére a gép helyzete ekkor stabilizálódott és az tovább repült nyugat felé. A robotpilóta tartotta az utoljára felvett irányt. A fantomgép berepült az NSZK légterébe, 2 amerikai F-15-ös vadászgép elfogta, de tűzparancs hiányában továbbengedték. Franciaország is mozgósította készültségi Mirage vadászgépeit azzal a paranccsal, ha a gazdátlan Mig francia lakott területeket veszélyeztet, lőjjék le. Erre nem volt szükség, 900 kilométer megtétele után a gép üzemanyaga kifogyott és Belgiumban egy lakóházra zuhant.