Lóerő

2012.12.13. 16:16

Egy vadászgép volt az otthona

Székesfehérvár - Kositzky Attila nyugállományú repülő altábornagy a katonai repülés különleges és zárt világába kalauzolta az érdeklődőket a napokban, a Civil Központban tartott előadásával.

Miskei Anita

- Miért van szükség katonai radarra? Miért kellenek vadászpilóták, vadászgépek? A legtöbben ezekre kíváncsiak, ezeket kérdezik tőlem. A válasz  egyszerű: míg a polgári radar távolságot és irányt mér, addig a katonai magasságot is. 1996-ban az Aeroperu 603-as járata alig fél órával a felszállást követően a  Csendes-óceánba zuhant. Műszerei hibásan működtek, amit a polgári irányítás nem észlelt, s a gép lezuhant, egy katonai radar  jelezhette volna a pilótáknak,   folyamatosan veszítenek magasságukból - mondta Kositzky Attila, nyugállományú repülő altábornagy, aki a Légierő vezérkari főnökeként vonult vissza.  - S hogy miért is van szükség vadászgépekre? Az 1944-es Chicagoi Egyezmény a légierő feladatait, a légiforgalom biztonságának fontosságát rögzíti, 52 állam, közöttük hazánk is aláírta azt. Ennek szellemében a szerződő államoknak a rendelkezést megszegő személyek üldözéséről, elfogásáról gondoskodniuk kell. Erre  leggyorsabban a vadászgép képes - hangsúlyozta az "Aranykoszorús" vadászpilóta, aki a Magyar Légierő legendás típusával, a Mig-21-es vadászgéppel pályafutása alatt 3000 óránál is többet repült.

 

Kositzky Attila, a légierő vezérkari főnökeként vonult nyugdíjba (Fotó: Gregority Antal)

Mire képes egy vadászpilóta? Minden   bizonnyal hiteles választ tud adni Kositzky Attila, aki 43 évig repült, 29 repülőgép típuson tehette próbára tudását, s pontosan 3369 órát töltött a levegőben. - 6665 felszállást,  ugyanennyi leszállást hajtottam végre - mondta, ami ritka, hogy egyszer sem volt szükség arra, hogy katapultáljon. - Az együléses kabinban egy vadászpilóta csak magára számíthat. Alig 72 szívdobbanásnyi idő alatt képesek vagyunk 10 ezer méterre emelkedni.  Nagy a terhelés, ahogyan katapultnál is: 22 G-nél 176 kilogrammosnak érzi magát a pilóta - tette hozzá az altábornagy. Aki azt is elmesélte, olykor  hihetetlen dolgok történnek, vagy  különös balesetekről emlékezik meg az utókor. 

- A Lengyelországban lévő Kolobrzeg-i szovjet repülőtérről, a Balti-tenger partjáról egy Mig 23-as indult gyakorlórepülésre. A felszállás után Szkurigyin ezredes, a gép pilótája azt tapasztalta, a gép hajtóművének utánégetése leállt és esett a hajtóműteljesítmény. A magasság  130-150 méter volt, a pilóta úgy ítélte meg,  a magasságából  veszítő gép alkalmatlan a további repülésre. Anélkül, hogy a hajtóművet leállította volna, a pilóta beindította a katapultálást és szerencsésen földet  ért. A földiek legnagyobb megrökönyödésére a gép helyzete ekkor stabilizálódott és az tovább repült nyugat felé. A robotpilóta tartotta az utoljára felvett irányt.  A fantomgép berepült az NSZK légterébe, 2 amerikai F-15-ös vadászgép elfogta, de tűzparancs hiányában továbbengedték. Franciaország is mozgósította készültségi Mirage vadászgépeit azzal a paranccsal, ha a gazdátlan Mig francia lakott területeket veszélyeztet, lőjjék le. Erre  nem volt szükség,  900 kilométer megtétele után a gép üzemanyaga kifogyott és Belgiumban egy lakóházra  zuhant. 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a feol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!