2018.07.22. 17:00
Muzeális darabok, igazi kuriózumok ezek a buszok
A máltai buszoknak nem volt párjuk, nem láthattunk két ugyanolyan járgányt. Kár, hogy mára már lecserélték őket.
A máltai buszok egyedisége páratlan volt hosszú évtizedeken keresztül
Fotó: Káldor András
Jómagam 1998-ban mondhatni végigbuszoztam egész Máltát. Tettem ezt nemcsak azért, mert az ottani baloldali közlekedés nem volt igazán ínyemre való, valamint – mint megtudtam – a nálunk megszokott kétévenkénti vizsga az autóknál nincs kőbe vésve, ezáltal pedig igen változatos gépparkkal rendelkeznek. Röviden: lehetett látni katasztrofális állapotú autót (ez volt a gyakoribb), de azért szalonautók is rótták a helyenként tátongó lyukakkal telitűzdelt kanyargós utakat.
Visszatérve a buszokra. 2011. július 2-a történelmi dátumként vonult be a sziget életébe, mivel véget ért egy dicső korszak – lecserélték a régi buszokat. Szerencsére nekem ezekkel az ósdi, néhol negyven-, ötvenéves buszokkal sikerült bejárni a mindössze 316 négyzetkilométernyi törpeállamot.
A szigeteken 1905 óta járnak menetrend szerinti autóbuszok. 1920-ban megkezdődött a gyártás is, külföldi licenc alapján. Mivel a magánkézben lévő járművek állapotát senki nem ellenőrizte, 1931-ben létrejött a Traffic Control Board (Közlekedési Ellenőrző Bizottság), amelynek ellenőrző és szankcionáló jogköre biztosította, hogy a buszok egyre jobb állapotban jártak. A világháborútól kezdve az Angliából importált buszoké lett a főszerep az utakon. Ezek régi, két világháború között épült súlyos Bedfordok, Leylandok, Fordok voltak, a mai járművekhez képest hatalmas önsúllyal, kevés üléssel, gyenge motorral. 1981 és 1987 között a flotta jelentős modernizáláson esett át, összesen 260 használt buszt importáltak Nagy-Britannia városaiból. 2005-ben több mint száz buszt kellett leselejtezni, majd jött a már említett 2011-es dátum, az akvamarinkék, egységesített járművekkel.
Régen, még a reform előtt, a vonalak nagy része Valletta nagy kerek pályaudvaráról indult Málta minden részébe, Gozón Rabat pályaudvara töltött be hasonló szerepet. A jelenlegi rendszer kevésbé centralizált.
Az idősebb menetrendszerinti buszok önmagukban is turistalátványosságnak számítottak 2011 előtt. Korábban minden vonal járművei más-más színre voltak festve, míg be nem vezették az egységes rendszert. A buszok díszítése sokáig a sofőrök/tulajdonosok büszkesége volt. Különösen kedvelt volt a magas fényű króm alkatrészek használata, a díszítőfestés a járművek külsején is (virágminták, nonfiguratív díszítőmotívumok), egyedi festett utas tájékoztató üzenetek (Welcome aboard, Pay as you enter), a lakóhely védőszentjének neve, jelvények, ereklyék a szélvédő mögött, idézetek, vagy szerencsét hozó jelvények. A buszokon jellemzően jelezve volt a járatszám, ám az úticél szinte sosem.
A buszok motorikus állapota sokszor a sofőrtől függött, nem ritkán ott maradtak a meredekebb emelkedőkön. A légkondicionálást felejtsük el, természetesen nem volt, a nyitott ablakok és ajtók nem sokat segítettek. A vezetés és kiszolgálás színvonala az adott személytől függött, nekem volt szerencsém nagyon kedves sofőrhöz, de olyanhoz is, aki egész úton üvöltözött az utasokkal, folyamatosan átültette az embereket, sőt, aki nem volt szimpatikus neki, nem engedte fel. A menetrend és a menetidő a szűk máltai utcákon eleve viszonylagos volt, de előfordult például, hogy egy szűk utca közepén a sofőr egyszer csak megállt, bement egy pékségbe, kijött egy gyönyörű hatalmas kenyérrel, és már mentünk is tovább. Nemegyszer tapasztaltuk azt is, hogy a buszok más útvonalon mentek, kihagytak megállókat.
2011-től az Arriva vette át a buszközlekedést. Leselejtezték a régi buszokat, és modernebb járgányokat vettek Angliából és Törökországból. Megszűntek az addig olyan vonzó díszítések és egyediség. Ez nagy felháborodást keltett, új sofőröket alkalmaztak, teljesen átszervezték az útvonalakat, ráadásul a jegyek is megdrágultak.